Narratives and gestures of a power relationship

what we learn about experience with a child with down syndrome in early childhood education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p25-40

Keywords:

Inclusive education, Early childhood education, Difference, Pedagogical experience

Abstract

This text is an essay that is given as composition between narratives as effects of research and investigations in the area of special and inclusive education and the fruit of the daily experience of a mother with Miguel, now a teenager with Down Syndrome. It is a conversation between a researcher from the area and a mother-educator-researcher with the clear bet to broaden the senses given to the pedagogical experiences that life with Miguel is putting us. An essay that is narrated principally as a gesture, as a movement: it welcomes issues, questions, interruptions, dialogues, tensions in giving and seeing narratives of life that emerge between subjects who are concerned with what happens in the materiality of the ethical encounter in the difference particularly in Early Childhood Education.

Author Biographies

  • Anelice Ribetto, Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

    Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Professora associada do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ)

  • Regina De Jesús, State University of Rio de Janeiro

    Doutora em Educação pela Universidade de Campinas - UNICAMP. Professora associada/aposentada do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ)

References

BATESON, Gregory. Pasos hacia uma ecologia de la mente. Buenos Aires: Editorial lohlé-Lumen, 1998

CARVALHO, Marco. Era uma vez um ovo. Belo Horizonte: Editora Zit, 2009.

CORCINI LOPES, Maura. Surdez & Educação. Belo Horizonte: Editorial Autêntica, 2011

DAHLKE, Rüdiger, Mandalas – formas que representam a harmonia do cosmos e a energia divina. São Paulo: Pensamento, 1985

DE FELICE, Walkíria M; CASTRO, Helena de. Cocoricó – O livro. São Paulo: Melhoramentos, 2006

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2003

LEBOYER, Frédérick. SHANTALA: massagem para bebês: Uma arte tradicional. São Paulo: Ground, 1995

OLIVEIRA, Marta Kohl de. VYGOTSKY. Aprendizado e desenvolvimento. Um processo Sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993

PRE, Marie. Mandalas para Crianças – uma Nova ferramenta pedagógica. São Paulo: Vergara & Riba, 2007

RIBETTO, Anelice; MACEDO, Danielle; BALBI, Luma. Gestos para pensar um encontro outro. INES - Revista Espaço. Rio de Janeiro . nº 43 - jan-jun 2015; Disponível em: http://www.ines.gov.br/seer/index.php/revista-espaco/article/view/3 Acesso em: 18/9/2021

SKLIAR, Carlos. Diferenças. Entrevista. Por-sinal. Meio digital. 2003. Disponível em: http://www.porsinal.pt/index.php?ps=destaques&idt=ent&iddest=92 Acesso em: 18/9/2021

SKLIAR, Carlos. Los sentidos implicados en el estar-juntos de la educación. Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010, pp. 101-111

SKLIAR, Carlos. ¿Incluir Las Diferencias? Sobre Un Problema MalPlanteado Y Una Realidad Insoportable. Revista Orientación y Sociedad, vol.8, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v8/v8a02.pdf Acesso em: 18/9/2021

TAVARES, Maria Tereza Goudard. Infâncias em periferias urbanas: textos, contextos e desafios para a formação das professoras da infância. In: GARCIA, Regina Leite; ZACCUR, Edwiges (Orgs.). Alfabetização: reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008, p. 109-127

ZACCUR, Edwiges (orgs.) Alfabetização – reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008

Published

2021-07-10