Narratives and gestures of a power relationship
what we learn about experience with a child with down syndrome in early childhood education?
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p25-40Keywords:
Inclusive education, Early childhood education, Difference, Pedagogical experienceAbstract
This text is an essay that is given as composition between narratives as effects of research and investigations in the area of special and inclusive education and the fruit of the daily experience of a mother with Miguel, now a teenager with Down Syndrome. It is a conversation between a researcher from the area and a mother-educator-researcher with the clear bet to broaden the senses given to the pedagogical experiences that life with Miguel is putting us. An essay that is narrated principally as a gesture, as a movement: it welcomes issues, questions, interruptions, dialogues, tensions in giving and seeing narratives of life that emerge between subjects who are concerned with what happens in the materiality of the ethical encounter in the difference particularly in Early Childhood Education.
References
BATESON, Gregory. Pasos hacia uma ecologia de la mente. Buenos Aires: Editorial lohlé-Lumen, 1998
CARVALHO, Marco. Era uma vez um ovo. Belo Horizonte: Editora Zit, 2009.
CORCINI LOPES, Maura. Surdez & Educação. Belo Horizonte: Editorial Autêntica, 2011
DAHLKE, Rüdiger, Mandalas – formas que representam a harmonia do cosmos e a energia divina. São Paulo: Pensamento, 1985
DE FELICE, Walkíria M; CASTRO, Helena de. Cocoricó – O livro. São Paulo: Melhoramentos, 2006
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2003
LEBOYER, Frédérick. SHANTALA: massagem para bebês: Uma arte tradicional. São Paulo: Ground, 1995
OLIVEIRA, Marta Kohl de. VYGOTSKY. Aprendizado e desenvolvimento. Um processo Sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993
PRE, Marie. Mandalas para Crianças – uma Nova ferramenta pedagógica. São Paulo: Vergara & Riba, 2007
RIBETTO, Anelice; MACEDO, Danielle; BALBI, Luma. Gestos para pensar um encontro outro. INES - Revista Espaço. Rio de Janeiro . nº 43 - jan-jun 2015; Disponível em: http://www.ines.gov.br/seer/index.php/revista-espaco/article/view/3 Acesso em: 18/9/2021
SKLIAR, Carlos. Diferenças. Entrevista. Por-sinal. Meio digital. 2003. Disponível em: http://www.porsinal.pt/index.php?ps=destaques&idt=ent&iddest=92 Acesso em: 18/9/2021
SKLIAR, Carlos. Los sentidos implicados en el estar-juntos de la educación. Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 22, núm. 56, enero-abril, 2010, pp. 101-111
SKLIAR, Carlos. ¿Incluir Las Diferencias? Sobre Un Problema MalPlanteado Y Una Realidad Insoportable. Revista Orientación y Sociedad, vol.8, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v8/v8a02.pdf Acesso em: 18/9/2021
TAVARES, Maria Tereza Goudard. Infâncias em periferias urbanas: textos, contextos e desafios para a formação das professoras da infância. In: GARCIA, Regina Leite; ZACCUR, Edwiges (Orgs.). Alfabetização: reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008, p. 109-127
ZACCUR, Edwiges (orgs.) Alfabetização – reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Os trabalhos publicados na RDPEE são de responsabilidade exclusiva de seus autores. Os autores concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-CC BY, que permite a distribuição, remixagem, adaptação e criação a partir do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores consentem, que seus artigos podem ser incorporados pela RDPEE em indexadores e bancos de dados atuais existentes ou a existir no futuro; os titulares destes bancos podem reproduzir, transmitir e distribuir os textos, no todo ou em parte, sob qualquer forma ou meio de transmissão eletrônica existente ou desenvolvida no futuro.
Qualis Capes (2017-2020)
Educação: B1