Prospecting didactic material used in the teaching-learning process of people with disabilities

Authors

  • Selí da Costa MOURAO Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Edilane Figueiredo COSTA Universidade Federal da Bahia (UFBA)/Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Ana Cristina Viana CAMPOS Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Diógenes Henrique SIQUEIRA-SILVA Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Sidnei Cerqueira dos SANTOS Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n2.09.p121

Keywords:

Special Education, Inclusion, Accessibility, Technological Analysis, Patent

Abstract

The development of pedagogic methods has been essential in the teaching-learning process of disabled people. However, is still difficult to identify, to evaluate and to socialize the acceptance degree, the impact and the possibilities of those methodologies. Technologic prospecting is a tool used to trace the existing technologies aiming to contribute to the strategic planning in many areas. In this context, this work aimed to perform a technological analyze of didactic materials used on teaching-learning process of disabled people. The patent research was conducted in the “Instituto Nacional da Propriedade Industrial (INPI)” and Espacenet, a European database. Scopus was elaborated from the selection of four keywords and an International classification code of patent. From the 275 analyzed patents, only 71 was part of the research object. The annual evolution in patents deposition sharply increased from 2004, and Brazil was the country with the higher number in patent deposition. The Foundation Blumenau Regional University stood out in the development of pedagogic accessibility product and the Brazilian inventors were the first protagonists. Among the evaluated deficiencies, more than 70% of the found product were related to visual impairment. The computational resources were in evidence in relation to the type o pedagogic innovation to disabled people. The technological prospecting study can contribute to the progress in the teaching-learning process of the disabled person.

Author Biographies

  • Selí da Costa MOURAO, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Licenciada em Ciências Naturais, Instituto de Ciências Exatas (ICE) da Unifesspa

  • Edilane Figueiredo COSTA, Universidade Federal da Bahia (UFBA)/Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Bacharel em Direito pela Universidade do Estado da Bahia (UEBA); Técnica-Administrativa em Educação do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão Acadêmica da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa).

  • Ana Cristina Viana CAMPOS, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Professora da Faculdade de Saúde Coletiva, Instituto de Estudos em Saúde e Biológicas, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa); Bacharel em Odontologia pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM); Mestre e Doutora em Odontologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Diógenes Henrique SIQUEIRA-SILVA, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Professor da Faculdade de Biologia, Instituto de Estudos em Saúde e Biológicas da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa); Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP); Mestre e Doutor em Biologia Animal pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP).

  • Sidnei Cerqueira dos SANTOS, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

    Professor da Faculdade de Biologia, Instituto de Estudos em Saúde e Biológicas, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa); Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Católica do Salvador (UCSal); Mestre em Biotecnologia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Doutor em Biotecnologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Published

2018-12-21

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo