INTERLINKING TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION. THE ROLE OF THE UNIVERSITY FOR GROUPS OF MOTHERS OF PEOPLE WITH DISABILITIES
(IN)VISIBILITY TO SOCIAL PARTICIPATION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n3.e0240030Keywords:
Teaching-Research-Extension tripod, Empowerment and Participation, Mothers of people with disabilities.Abstract
this article aims to show the importance of articulation between academic teaching, research and extension actions in Higher Education institutions. To this end, the article focuses on the teaching-research-extension tripod as a field of training and intervention in social processes. In this particular case, it is developed based on doctoral research that adopted the Pró-Mães Extension Project as a data collection field, which had 20 mothers of people with disabilities as a population. In terms of teaching, the project involved the participation of three undergraduate students. This research aims to enable the process of empowering participants. The research results revealed four categories that constituted the Pró-mães Program: 1. unveiling corrosive experiences; 2. (re)knowledge of the collective; 3. (re)knowledge of internal power and expertise; 4. social and political participation. Likewise, the research shows that the intertwining between the teaching- research-extension triad plays a fundamental role in disseminating scientific knowledge to the population with consequent improvements in quality of life, in facing barriers and solving problems. It is worth highlighting that when articulating the teaching-research- extension tripod: a) there is the production of scientific knowledge based on the real lives of the participants; b) promotes engagement in the social and political dimension; c) enables intervention in social processes with the aim of strengthening the community in its specific issues; d) a training space is created for university students with regard to the acquisition of academic and research skills.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (Org.) Pesquisa participante. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de.; RABAY, Gloria. Gênero e carreiras universitárias em 50 anos na Universidade Federal da Paraíba. In: RAMALHO, Betania et al. (Orgs.). Reformas educativas, Educação Superior e globaLização em Brasil, Portugal e Espanha. Alzira, ES: Editorial Germania, 2011.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de.; RABAY, Gloria. Usos e incompreensões do conceito de gênero no discurso educacional no Brasil. In: Estudos Feministas, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 312, janeiro-abril/2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/37466/28761>. Acesso em: 20 jun. 2024.
CORNWALL, Andrea. Apresentação: trilhas do empoderamento de mulheres. Revistas Feminismos, v. 1, n. 2, Mai-Ago. 2013. Disponível em: <http://www.feminismos.neim.ufba.br/index.php/revista/article/viewFile/49/56>. Acesso em: 20 jun. 2024.
CUSSIÁNOVICH, Alejandr0; MÁRQUEZ, Ana Maria. Toward a Protagonist Participation of Boys, Girls and Teenagers. Lima: Save The Children., 2002.
DEMO, Pedro. Pesquisa participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Editora Liber Livro, 2004.
DEERE, Carmen Diana.; LEÓN, Magdalena. O empoderamento da mulher: direito a terra e direito de propriedade na América Latina. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.
FERREIRA, Angela Duarte Damasceno et. al. Resistência e empoderamento no mundo rural. Estudos, Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 123-159, abr. 2007.
FOUCAULT, Michel. O homem e o discurso: a arqueologia de Michel Foucault. Entrevistadores: S. P. Rouanet; J. G. Merquior; L. Dominique; C. H. Escobar. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graall, 1999.
FOCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2001.
GOHN, Maria da Glória. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 20-31, maio-ago. 2004.
GUIMARÃES, Raquel. Deficiência e cuidado: por quê abordar gênero nesta relação?. SER Social, Brasília, v. 10, n. 22. p. 213-238, jan./jun. 2008. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/24>. Acesso em: 20 jul. 2024.
GROSSI, Yonne de Souza. Mina de Morro Velho: a extração do homem, uma história de experiência operária. São Paulo: Paz e Terra, 1981.
LEÓN, Magdalena. Empoderamiento: relaciones de lãs mujeres com el poder. Estudos Feministas, n. 8, p. 191-207, 2000.
MEYER, Dagmar Estermann. Mulher perfeita tem que ter [mamas e] uma barriguinha: educação, saúde e produção de identidades maternas. Porto Alegre: Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003. (Relatório de Pesquisa).
MONTANÉ, Alejandra. Transversalidad de género: educación, formación y empleabilidad. Espaço do Currículo, v. 8, n. 2, p. 176-194, Maio a Agosto de 2015. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec>. Acesso em: 24 jun. 2024.
ONU. Organização das Nações Unidas. Convenção dos Direitos das Pessoas com Deficiência. Ministério da Justiça. CORDE. Brasil, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=424- cartilha-c&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 jun. 2024.
ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos (1948). Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf> Acesso em: 20 jun. 2024.
RIBAS, Joãlo. Preconceito contra as pessoas com deficiência: as relações que travamos com o mundo. São Paulo: Cortez, 2007.
RYAN, Richard. M.; DECI, Edward. L. A self-determination theory approach to psychotherapy: the motivational basis for effective change. Canadian Psychology, 2008.Disponível em: ttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-116820100 00200008. Acesso em: 23 jul 2024.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Capacitismo, incapacitismo e deficientismo na contramão da inclusão. Reação: Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo, v. 96, n. 7, p. 10- 12, jan./fev. 2014. Disponível em: https://www.sociedadeinclusiva.com.br/2020/05/01/capacitismo-incapacitismo-e-deficientismo-na-contramao-da-inclusao/. Acesso em: 3 ago.2024.
SOARES, Alessandra Miranda Mendes. Nada sobre nós sem nós: formando jovens com deficiência para o exercício da autoadvocacia. 2010. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade Federal da Paraíba, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4919 Acesso em: 20 jun. 2024.
SOARES, Alessandra Miranda Mendes. Experiências das mulheres-mães de pessoas com deficiência: da (in)visibilidade à participação social. João Pessoa-PB, 2018. 242 f. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14113?locale=pt_BR. Acesso em: 20 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1