HIGHER EDUCATION AND INCLUSIVE PRACTICES

STUDENTS WITH SPECIFIC NEEDS AT THE UNIVERSITY OF ALGARVE/ PORTUGAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n3.e0240038

Keywords:

education, Higher Education, Inclusive Practices., Student perceptions.

Abstract

The research aims to analyze the perception of students with Specific Needs at the University of Algarve/Portugal regarding inclusion. Specifically, it analyzes inclusive practices, accessibility, the main barriers, and challenges faced by students in their academic lives. The sample (N= 32) is composed of a group of students assisted by the Support Office for Students with Special Educational Needs (GAENEE), aged between 19 and 40 years (M= 24.09; SD= 6.60). The participants answered a survey designed for the study available online. From the analysis and data interpretation, based on thematic analysis, it was found that the measures applied by UAlg generally responded to the e student's needs, although some expressed a certain dissatisfaction. The students feel included and respected, which suggests that UAlg and GAENEE have been developing inclusive practices for non-discrimination and  effective participation of these students in university life. Although teaching staff revealed willingness to adapt pedagogical practices to the student's specific needs, the results suggest the need for improved professional qualifications for teachers, and greater knowledge of inclusive methodologies and practices. The present study highlights that there is still some way to go towards an Inclusive University, allowing the results to be used to improve the institutional response, plan actions, and set new targets for action, contributing  to the improvement of the inclusion policy  and academic support for these students in the university environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josemery Araújo Alves, UFRN

    Pós doutoranda em Educação Inclusiva- UAlg (Portugal), doutora em Recursos Naturais (2018), com doutorado sanduíche na Universidade de Lisboa (Ulisboa/ ISEG). Professora do curso de turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, tem coordenado pesquisas sobre acessibilidade e ensino superior, projetos sobre inclusão, membro da Comissão Permanente de Inclusão e Acessibilidade (CPIA) do CCSA/UFRN.

  • Maria Helena Venâncio Martins, Docente Universidade do Algarve/ Portugal

    Psicóloga, Professora Auxiliar na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve. Coordenadora do Gabinete de Apoio ao Estudante com Necessidades Educativas, e elemento da Coordenação do GTAEDES (Grupo de Trabalho para o apoio ao Estudante com Deficiência no Ensino Superior). Publicou artigos em revistas especializadas e diversos capítulos em livros da área da Inclusão, Educação Especial, Resiliência e Vulnerabilidade, desenvolvimental e Gerontopsicologia. Atua nas áreas da Psicologia, Ciências Sociais, Educação e Educação Especial.

  • Ana Catarina Marçal da Piedade, Psicóloga Júnior Universidade do Algarve/ Portugal, Gabinete de Apoio ao Estudante com Necessidades Educativas Especiais da UAlg (GAENEE)

    Mestre em Psicologia da Educação pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve. Psicóloga Júnior no Gabinete de Apoio ao Estudante com Necessidades Educativas Especiais (GAENEE) da Universidade do Algarve.

References

AGUILAR, Noelia Melero; MORIÑA, Anabel; PERERA, Víctor-Hugo. Acciones del profesorado para una práctica inclusiva en la universidad. Revista Brasileira de Educação, v. 24, e240016, 2019. DOI 10.1590/S1413-24782019240016

AINSCOW, Mel. Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, v. 6, n.1, pp. 7-16, 2020. DOI 10.1080/20020317.2020.1729587

ANACHE, Alexandra Ayach; ROVETTO, Sabrina Stella Maris; OLIVEIRA, Regiane Alves de Oliveira. Desafios da implantação do atendimento educacional especializado no Ensino Superior. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 49, p. 299-312, 2014. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial Acesso em: 8 jun. 2024

BAPTISTA , Ricardo; FERREIRA, Maria Eduarda; COSTEIRA, João; MARTINS, Maria Helena. Abrindo portas para a inclusão: perceções sobre educação inclusiva e desenho universal para a aprendizagem. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 12, e039486, 2022. DOI 10.35699/2237-5864.2022.39486

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1999.

CAGE, Eilidh; James, Alana I.; NEWELL, Victoria; LUCAS, Rebecca. Expectations and experiences of the transition out of university for students with mental health conditions. European Journal of Higher Education, 12(2), 171–193, 2021. DOI 10.1080/21568235.2021.1917440

CHIPCHASE, Susan Yvonne; SEDDON, Abigail; TYERS, Holly; THOMAS, Sophie. Experience of university life by disabled undergraduate students: the need to consider extra-curricular opportunities. Disability & Society, 1–18, 2023. DOI 10.1080/09687599.2023.2233687

CIANTELLI, Ana Paula Camilo; MARTINS, Maria Helena Martins; LEITE, Lúcia Pereira Leite. Inclusão de estudantes com deficiência na Universidade: Retratos do Brasil e de Portugal. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 13, n. 1, p. 1-21, 2024. ISSN 8346. DOI 10.14393/REPOD-v13n1a2024-71966

COMISSÃO EUROPEIA, Agência de Execução Europeia da Educação e da Cultura. Rumo à equidade e à inclusão no ensino superior na Europa. Serviço das Publicações da União Europeia, 2022. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2797/10518 Acesso em: 10 jul. 2024

COSTA, Joana Maria de Moraes; PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Inclusão de estudantes com deficiência na educação superior na perspectiva da gestão universitária. Educação em Revista, 36, e208179, 2020. DOI 10.1590/0102-4698208179

FERRARI, Marian A. L. Dias; SEKKEL, Marie Claire. Educação Inclusiva no Ensino

Superior: Um Novo Desafio. Psicologia, ciência e profissão, 27 (4), 2007.

FIGUEIREDO, Mariana; COELHO, Orquídea; VEIGA, Amélia. Educação inclusiva no ensino superior português: avanços, desafios e medidas de apoio para estudantes. História: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, [S. l.], v. 14, n. 1, 2024. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/13835. Acesso em: 24 jul. 2024.

FORTIN, Marie-Fabienne; Fundamentos e Etapas no Processo de Investigação. Lusodidacta, 2009. ISBN: 978-989-8075-18-5.

GANDASEGUI, Vicente Díaz; LAPPONI, Silvina Funes. Universidad inclusiva: reflexiones a partir de las experiencias de estudiantes con discapacidad de una universidad pública madrileña. Prisma Social, Madrid, v. 16, p. 450-494, 2016. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353747312012 Acesso em: 11 jul. 2024

GARCIA-GONZALEZ, Juan Manuel; GÓMEZ-CALCERRADA, Sonia Gutiérrez; HERNÁNDEZ, Eva Solera; RIOS-AGUILAR, Sergio. Barriers in higher education: perceptions and discourse analysis of students with disabilities in Spain. Disability & Society. 36(4), pp. 579-595, 2021. DOI 10.1080/09687599.2020.1749565

MARTINS, Maria Helena.; BORGES, Maria Leonor.; GONÇALVES, Teresa. Attitudes towards inclusion in higher education in a Portuguese University. International Journal of Inclusive Education, United Kingdom, p. 1-16, 2017. DOI 10.1080/13603116.2017.1377299

MARTINS, Maria Helena; BORGES, Maria Leonor; GONÇALVES, Teresa. Estudantes com NEE no ensino superior: A resposta institucional na Universidade do Algarve. In: Univers(al)idade. Estudantes «não tradicionais» no Ensino Superior: Transições, Obstáculos e Conquistas. Marques, J. F., Martins, M. H., Doutor, C., & Gonçalves, T. (Orgs.): 43-55, 2016. ISBN: 978-989-8472-65-6

MORIÑA, Anabel. When what is unseen does not exist: disclosure, barriers and supports for students with invisible disabilities in higher education. Disability & Society. 39(4), 914-932, 2022. DOI 10.1080/09687599.2022.2113038

MORIÑA, Anabel; CARBALLO, Rafael. Universidad y educación inclusiva: recomendaciones desde la voz de estudiantes españoles con discapacidad. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e214662, 2020.

PLETSCH, Márcia; MELO, Franscisco; CAVALCANTI, Lucélia. Acessibilidade e inclusão de pessoas com deficiência na Educação Superior: experiências e desafios contemporâneos. In: Educação superior, inclusão e acessibilidade: reflexões contemporâneas- Campos dos Goytacazes (RJ): Encontrografia, 2021.

SANCHEZ-DIAZ, Maria de las Nieves; MORGADO, Beatriz. Democratizing Higher Education: The Use of Educational Technologies to Promote the Academic Success of University Students with Disabilities. Societies, v.13(3), 57, 2023. DOI 10.3390/soc13030057

TOBBELL, Jane; BURTON, Rob; GAYNOR, Andrea; GOLDING, Berenice; GREENHOUGH, Kath; RHODES, Christine; WHITE, Stephen. Inclusion in higher education: an exploration of the subjective experiences of students. Journal of Further and Higher Education, 45(2), 284–295, 2020. DOI 10.1080/0309877X.2020.1753180

Published

2024-09-26