TRENDS OF JUDICIALIZATION IN THE EDUCATION OF PEOPLE WITH DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p93-106Keywords:
Special education, Inclusive education, Right to school education, JudicializationAbstract
The defense of public education and school as a right of the entire population is a movement permeated by social, political and economic interests and clashes. In the context of Brazilian constitutionalism, with the expansion of access to justice, there is a growing role of the Judiciary in the materialization of the right to education. Considering this phenomenon and following the lawsuits regarding the education of students with disabilities, we aim to characterize the lawsuits concerning Special Education filed in a district of the Court of Justice of the State of São Paulo. It seeks to identify the main requests and Court decisions handed down, to analyze the trends of judicialization in this area. The results indicate that, although the medical report is configured as the main guide for judicial decisions and the actions handed down are of an individual nature, the fact that there is an expert pedagogical evaluation in the process can open other gaps in the realization of the right to school education.
Downloads
References
AGRELOS, Camila da Silva Teixeira.; CARVALHO, Cristiane da Costa.; NOZU, Washington Cesar Shoiti. Direito Humano à inclusão escolar: da previsão à judicialização. In: NOZU, Washington Cesar Shoiti.; PREUSSLER, Gustavo de Souza. (Org.). Educação, Direitos Humanos e Inclusão. Curitiba: Íthala, 2021. p. 207-219.
AMARAL, Claudia Tavares; BERNARDES, Maria Francisca Rita. Judicialização da educação inclusiva: uma análise no contexto do estado de Goiás. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 11, n. 25, p. 173-188 abr.-jun. 2018.
BARBOSA, Ana Claudia Pitanga da Silva. Judicialização da Educação Especial: implicações para a garantia do direito à Educação na rede estadual de ensino de Mato Grosso do Sul (2015-2020). 2022. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação.) - Universidade Católica Dom Bosco. Campo Grande, 2022.
BRASIL. Portaria n. 948/2007, de 07 de janeiro de 2008. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 02.abr.2021.
BRASIL. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Política nacional de proteção dos direitos da pessoa com transtorno do espectro autista. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 28 abr.2021.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão - LBI. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 jun. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 15 jun. 2021.
BRITO, Jadir Anunciação de. Judicilização. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (Org). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 433-439, 2012.
CARVALHO, Cristiane da Costa. Direito à acessibilidade de estudantes com deficiência em escolas públicas: decisões do Tribunal de Justiça de Mato Grosso do Sul. 2022. 138 f. Dissertação (Mestrado em Fronteiras e Direitos Humanos) - Universidade Federal de Grande Dourados, Dourados, 2022.
CIBIRYÇÁ, Renata Flores Direito à educação das pessoas com deficiência intelectual e transtorno do espectro do autismo: uma análise a partir de decisões do Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo. In: CAIADO, Kátia Regina Moreno; BAPTISTA, Cláudio Roberto; JESUS, Denise Meyrelles. (Org). Deficiência Mental e Deficiência Intelectual em debate. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017, p. 327- 346.
COIMBRA NETO, João Paulo. Discurso Jurídico da Educação Especial: decisões do Tribunal de Justiça de Mato Grosso do Sul. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Fronteiras e Direitos Humanos) - Universidade Federal de Grande Dourados, Dourados, 2019.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, julho 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 set. 2021.
DI NUBILA, Heloisa Brunow Ventura; BUCHALLA, Cassia Maria. O papel das Classificações da OMS – CID e CIF nas definições de deficiência e incapacidade. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 11, n.2, p. 324-335, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/gsPFtVnbyDzptD5BkzrT9Db/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 set. 2021.
FARIAS, Norma; BUCHALLA, Cassia Maria. A Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde da Organização Mundial da Saúde: conceitos, usos e perspectivas. Revista Brasileira Epidemiologia, v.8, n.2, p. 187-93, jun. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-790X2005000200011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/grJnXGSLJSrbRhm7ykGcCYQ/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 17 set. 2021.
FERREIRA, Nayara Beatriz Borges. A judicialização na educação inclusiva no Estado de Minas Gerais. 2019. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Uberaba, Uberaba, 2019.
FONTOURA, Gabriela Prado; SARDAGNA, Helena Venites. Concepções acerca do laudo médico no processo de escolarização. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 34, p.1-26, 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X41866. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/41866. Acesso em: 17 jan. 2022.
GATTI, Bernadete. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.1, p. 11-30, jan.-abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 jun. 2021.
GRAMSCI, Antonio. Maquiavel, a Política e o Estado Moderno. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1980, 444 p.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. Algumas concepções de educação do deficiente. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 3, p. 9-25, maio, 2004. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/235. Acesso em: 4 jun. 2021.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2006, 243 p.
MARANHÃO, Gabriel Carlos da Silva Carneiro. Ministério Público de Pernambuco e a defesa do Direito Humano à Educação da pessoa com deficiência: um estudo sobre a atuação das Promotorias de Educação do Recife. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
MASCARO, Alysson Leandro. Direitos Humanos: uma crítica marxista. Lua Nova. São Paulo, n.101, p. 109-137, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/QFXz4jWqFYVs88Sn6FVtd7R/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 abr. 2021.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 15 ed. Campinas: Pontes, 2015. 100 p.
SADEK, Maria Tereza Aina. Acesso à justiça: um direito e seus obstáculos. Revista USP, São Paulo, n.10, p.55-66, mar.-abr.-maio 2014. Disponível em: https://www.direitorp.usp.br/wp-content/uploads/2021/04/Maria-Tereza-Sadek.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.
SAVIANI, Demerval. Vicissitudes e Perspectivas do Direito à Educação no Brasil: Abordagem Histórica e Situação Atual. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v.34, n.124, p. 743-760, jul.-set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 ago. 2022.
SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-446, jul.-dez., 2005. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769. Acesso em: 17 ago. 2022.
SOARES, Thais Aparecida. Um novo modelo de Defensoria Pública: o caso de São Paulo. Prisma Jurídico, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 391- 405, jul.-dez., 2012. DOI: https://doi.org/10.5585/PrismaJ.v11n2.3414. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93426910004. Acesso em: 25 ago. 2022.
Autor (2022).
TAYLOR, Mattew. O Judiciário e as políticas públicas no Brasil. DADOS – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 50, n.2, p. 229-257, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0011-52582007000200001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/hcw8bdc7Ywfrp6cNjmCvPVh/?lang=pt#. Acesso em: 17 ago. 2022.
TELLES, Vera da Silva. Sociedade civil e a construção de espaços públicos. In: DAGNINO, Evelina. (Org.). Os anos 90: política e sociedade no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 91-115. DOI
VIEIRA, Charyze de Holanda. Judicialização da Educação Especial para inclusão escolar na rede regular de ensino no município de Corumbá́-MS. 2021. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Corumbá́, MS, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1