USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007Keywords:
Digital information and communication technologies - TDIC, Deaf education, Teaching / LearningAbstract
This article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ALMEIDA, Bianconcini de; D, Maria Elizabeth. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. Boletim de Educação Matemática, vol. 21, núm. 29, 2008, pp. 99-129 Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rio Claro, Brasil. Disponível em:
<https://www.redalyc.org/pdf/2912/291221870006.pdf>. Acesso em: 06 mar. 2021.
ALMEIDA, Maria E. B. De; VALENTE, José Armando. Integração Currículo E Tecnologias E A Produção De Narrativas Digitais. Currículo Sem Fronteiras, V. 12, N. 3, P. 57-82, Set/Dez 2012. Disponível em: <https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.htm>. Acesso em: 06 mar. 2021.
BROCHADO, Sonia Maria Dechandt; LACERDA, Cristina Broglia de Feitosa e ROCHA Luiz Renato Martins da. Projeto De Pesquisa: Softwar E Glossário De Informática Com Aplicação De Libras E De Tecnologia De captura De Movimento 3d, Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 16. Number s1. 2016 905–908 Disponível em: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12348 Acesso em: 06 mar. 2021.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e o art. 18 da Lei nº 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000.
BRASIL. VLibras. Governo Federal; Governo Digital, 2014. Disponível em: <https://www.gov.br/governodigital/pt-br/vlibras/>. Acesso em: 01 abr. 2021.
CRUZ, Sergio Manuel Serra da et al. Uma ferramenta para auxiliar o ensino da Tecnologia da Informação para surdos. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 244, out. 2017. ISSN 2316-8889. Disponível em: <https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/7387/5183>. Acesso em: 07 abr. 2021.
FRANÇA, George dos Santos; LUZ, Héllen Souza; CAMPOS, Magaly Liliane Chaves. Uma Revisão De Estudos Sobre O Uso De Tecnologias Digitais Educacionais Para O Ensino aprendizagem Da Comunidade Surda. Revista Humanidades e Inovação v.7, n.9 – 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/73 Acesso em: 07 abr. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. - São Paulo : Atlas, 2008.
KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDÉAS, J. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 141–152, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9872. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9872 Acesso em: 5 mar. 2021.
LAKATOS, Ana Maria; MARCONE, Mariana de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas 2003.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARTINS, Lívia Maria Ninci; LINS, Heloísa Andreia de Matos. Tecnologia E Educação De Surdos: Possibilidades De Intervenção. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente-SP, v. 26, n. 2, p. 188-206, maio/ago. 2015 disponível em: <http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i2.3481>. Acesso em: 06 mar. 2021.
MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação e sociedade., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1037-1057, out.2007. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000 300019&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 06 mar. 2021.
NASCIMENTO, Lilian Cristine Ribeiro; LIZ, Ana Paula Cortina. Jogos Digitais No Ensino Da Língua Portuguesapara Crianças Surdas - Revista Periferia, v. 9, n. 1, jan./jun. 2017 - Dossiê: Educação Especial e Inclusiva. Disponível em https://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/28763/20728 Acesso em: 06 mar. 2021
MACHADO, P. César. (2007). A Influência da Linguagem Viso-Espacial no Desenvolvimento Cognitivo da Criança Surda. Revista Linhas, 2(2). Disponível em:
<https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1286>. Acesso em: 06 mar. 2021.
QUADROS, Ronice Müller de (organizadora). Estudos Surdos III. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2008.
QUADROS, Ronice Müller. Libras (Linguística para ensino superior; 5) ed. São Paulo: Parábola, 2019.
RIZZO, Jakellinny Gonçalves de Souza; PEREIRA, Rutnéia de Ávila. Desenvolvimento de um jogo educativo para contribuir no aprendizado da língua portuguesa para alunos surdos. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, v. 5, n. 6, p. 32-39, jul. 2017. ISSN 2318-4051. Disponível em: <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/6249>. Acesso em: 01 abr. 2021.
SANTOS, Maria Andréia Rodrigues dos; FAVERO, Eloi Luiz. Uma Proposta de Ferramenta para Aprendizagem da Língua Portuguesa na Educação de Surdos Utilizando o Potencial das Histórias em Quadrinhos Mediada por Mapa Conceitual. CINTED-UFRGS Novas Tecnologias na Educação V. 12 Nº 1, julho, 2014 Disponível em: file:///C:/Users/janai/Downloads/49822-202453-1- PB.pdf. Acesso em: 06 mar. 2021.
SERAFIM, Cátia Cilene. Acessibilidade Digital: capacidade de ampliação da ferramenta VLibras para o universo dos surdos. Brasília, DF: 2019. https://bdm.unb.br/bitstream/10483/24482/1/2019_C%C3%A1tiaCileneSerafim_tcc.pdf> .
Acesso em: 01 abr. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. (1941). Metodologia do trabalho científico – 2. ed. – São Paulo : Cortez, 2017.
SOUSA, Alexandre Melo de; QUADROS, Ronice Müller de. Toponímia em Libras: tecnologia e ensino. III Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC Araranguá, SC, Brasil – 03 a 05 de junho de 2019. Disponível em file:///C:/Users/janai/Downloads/131-Texto%20do%20artigo-1221-1-10-20190816.pdf Acesso em: 06 mar. 2021.
STUMPF, Marianne Rossi. Educação de Surdos e Novas Tecnologias. UFSC. Florianópolis, 2010. Disponível em:
<http://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoPedagogico/educacaoDeSurdosENovas Tecnologias/assets/719/TextoEduTecnologia1_Texto_base_Atualizado_1_.pdf- Acesso em: 06 mar. 2021.
VALENTE, J. A., & ALMEIDA, M. E. B. (2020). Políticas de tecnologia na educação no Brasil: Visão histórica e lições aprendidas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(94). Disponível em: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4295 Acesso em: 06 mar. 2021.
Wohlmuth da Silva, C., Jorge Teixeira, D., Batista, V. J., Santos Gonçalves, B., & Triska, R. (2014). Livro digital bilíngue para crianças surdas: uma análise na perspectiva do design visual de interface em tela. Design E Tecnologia, 4(08), 31-38. Disponível em: https://doi.org/10.23972/det2014iss08pp31-38 Acesso em: 06 mar. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1