PERCEPTIONS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITHOUT DISABILITIES ABOUT HEARING IMPAIRMENT
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240003Keywords:
Education, . Special education, Inclusive educationAbstract
it is necessary to eliminate exclusion and segregation, seeking the inclusion of all people, regardless of their differences, enabling participation in all areas of society, one of which is the school. Therefore, it is important to include and not only integrate students with disabilities and/or disorders. For there to be inclusion, it is important to work with perceptions about disabilities, since these influence social attitudes. Based on this, the objective of the research, the results of which are presented in this article, consists of, in the context of a school, analyzing the perceptions of students without disabilities about hearing impairment. For this, 21 children enrolled in a third year of the initial years of elementary school in a municipality in the interior of São Paulo participated in the research. The children answered a questionnaire with questions about hearing impairment, then participated in an information program on inclusion and diversity, recording what they had learned. Then, a qualitative analysis of the contents contained in the children's records was carried out. There was a significant increase in children's favorable perception of hearing impairment, as they initially showed more unfavorable responses, however after participating in the children's information program meeting, there was a significant increase in favorable responses to respect and respect. empathy regarding individual differences and potentialities. of people with hearing disabilities. Therefore, it is necessary to look for possibilities of moments in school for dialogue related to inclusion and diversity, since these moments can change the perceptions of children and, consequently, their social attitudes.
Downloads
References
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução n º 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em 2 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, Presidência da República, 1996.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015.Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em 26 nov. 2020.
CASTRO, Rosane Michelli de; REIS, Karina Cássia Oliveira. A escola e o Ensino Fundamental I, frente às dificuldades de aprendizagem: aspectos para uma pauta de discussões sobre a (des)medicalização da educação e o êxito do(a)s escolares. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp5, p. 2950–2966, 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15iesp5.14568. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14568. Acesso em: 14 fev. 2021.
CASTRO, Rosane Michelli de; LANZI, Lucirene Andrea Catini. O futuro da escola e as tecnologias: alguns aspectos à luz do diálogo entre Paulo Freire e Seymour Papert. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.12, n. especial, 2, p. 1496-1510, ago./2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10305/6697. Acesso em: 30 nov. 2020.
CONCEIÇÃO, Aline de Novaes. Inclusão e as atitudes sociais dos alunos: a importância da Intervenção. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 14, n. especial, p. 451-456, jul. /dez, 2017. DOI: 10.5747/ch.2017.v14.nesp.000977. Disponível em: http://www.unoeste.br/site/enepe/2017/suplementos/area/Humanarum/4%20-%20Educa%C3%A7%C3%A3o/INCLUS%C3%83O%20E%20AS%20ATITUDES%20SOCIAIS%20DOS%20ALUNOS%20A%20IMPORT%C3%82NCIA%20DA%20INTERVEN%C3%87%C3%83O.pdf Acesso em: 02 abr. 2018.
GOLDBERG, Luciane Germano; YUNES, Maria Angela Mattar; FREITAS, José Vicente de. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 97-106, jan./abr. 2005.
OMOTE, Sadao. Deficiência e não-deficiência: recortes do mesmo tecido. Revista Brasileira de Educação Especial, v.1, p. 65-73, 1994.
RODRIGUES, Fernanda Plaza. Aula passeio: contribuições para formação continuada de professores. In: GIRALDI, Luciana Ponce Bellido. (Org.) et. al. VI Congresso Brasileiro de Educação. Bauru: UNESP/FC/Departamento de Educação, 2017, p. 331-332.
SOUZA, Maewa Martina Gomes da Silva e. Estudo evolutivo de concepções de crianças e adolescentes sem deficiência sobre as deficiências e suas atitudes sociais em relação à inclusão. 2014. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2014.
SOUZA, Maewa Martina Gomes da Silva e; CONCEIÇÃO, Aline de Novaes; PEREIRA, Adriana Alonso. Estudo sobre mudanças de atitudes sociais: contribuições a partir de cursos de
capacitação. Diálogos e perspectivas em educação especial, v. 5, p. 83-94, n. 1, p. 83-
, 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/7673-
Texto%20do%20artigo-26840-2-10-20181120.pdf. Acesso em: 02 nov. 2020.
VIEIRA, Camila Mugnai. Atitudes sociais em relação à inclusão: efeitos da capacitação de professores para ministrar programa informativo aos alunos. 2014. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2014.
VIEIRA, Camila Mugnai. Programa informativo sobre deficiência mental e inclusão: efeitos nas atitudes e concepções de crianças não-deficientes. 2006. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1