Let's talk about them

women with high abilities

Authors

  • Ana Paula Santos de OLIVEIRA Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p153-168

Keywords:

High Abilities, Gender, Women, Adulthood

Abstract

Studies in the specialized literature in the area of high abilities indicates a lack of research on the subject of adults, when we refine it to gender topics, more specifically when it comes to studies with women with high abilities, this scenario is even more exiguous. Gender inequalities are historically and culturally established, causing damage to many women's lives even today, It is in this direction that the present paper will seek, through a systematic review, to examine what has been said nationally and internationally on the subject, what are the advances, and the implications in the lives of women with high abilities. The databases used in the study were: Education Resources Information Center (ERIC), Scientific Electronic Library Online (SciELO), Portal de Periódicos CAPES, Revista Educação Especial (Special Education Journal), and Revista Brasileira de Educação Especial (Brazilian Journal of Special Education), comprehending the period of the last twenty (20) years of productions, from 2002 to August 2022. Different keywords were used for the searches in three different languages, Portuguese, English and Spanish, these terms are: gifted; talento; women; woman; mujeres; mulheres; high ability; altas capacidades; altas habilidades/superdotação; dotação, in order to expand the range of studies found, and thus bring more quality to the discussions. As a result, extremely important discussions were found in the area, such as: the lack of female role models; women tend to mask their abilities; socially instated gender biases and stereotypes reflect negatively on their lives, and women are systematically under-represented.

Author Biography

  • Ana Paula Santos de OLIVEIRA, Universidade Federal de São Carlos

    Doutora em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos – UFSCar.

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. (2001). Dificuldades emocionais e sociais do superdotado. In ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. Criatividade e educação dos superdotados. Petrópolis, RJ: Vozes, pp. 174 – 205, 2001.

ANTUNES, Ana Pereira. Sobredotação no feminino, um oxímoro ultrapassado? Incursão pelo estado da arte. Psicologia em estudo, Minho, Portugal, v. 24, 2019. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/pe/a/jNJd6rWVHGW5bftbzDwkxtp/?lang=pt. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

BENITO, Yolanda Mate. Superdotación y Asperger. Madrid: EOS, 2009.

BIAN, Lin; LESLIE, Sarah-Jane; CIMPIAN, Andrei. Gender stereotypes about

intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Science, v. 355, pp. 389 – 391, 2017. Disponivel em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aah6524. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

BIAN, Lin; LESLIE, Sarah-Jane; CIMPIAN, Andrei. Evidence of Bias Against Girls and Women in Contexts That Emphasize Intellectual Ability. American Psychological Association, v. 73, n. 9, pp. 1139 – 1153, 2018. Disponivel em: https://www.princeton.edu/~sjleslie/Evidence%20of%20Bias.pdf. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Descaminhos. In: COSTA, Marisa Vorraber. (Org.), Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação, Rio de Janeiro: Lamparina, pp. 13 – 34, 2007.

COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Sílvia Helena; COUTO, Maria Clara Pinheiro de Paula; HOHENDORFF, Jean Von (Orgs.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, p. 55 – 70, 2014.

DANTAS, Taisa Caldas. SILVA, Jackeline Susann Souza da. CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Entrelace entre Gênero, Sexualidade e Deficiência: Uma História Feminina de Ruptura e Empoderamento. Revista Brasileira de Educação Especial, São Paulo, v. 20, n. 4, pp. 555 –568, dez. 2014. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/bV7h6MQqf7VyQ5Y93RYrBdw/?lang=pt#:~:text=Os%20discursos%20estereotipados%20sobre%20a,sociais%20negativas%20a%20seu%20respeito. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

GHASEMI, Ehsan; BURLEY, Hansel; SAFADEL, Parviz. Gender Differences in General Achievement in Mathematics: An International Study. New Waves Educational Research & Development, v. 22, n. 1, pp. 27 – 54, agosto, 2019. Disponivel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1229446.pdf. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GILL, Judith; MILLS, Julie; FRANZWAY, Suzanne; SHARP, Rhonda. ‘Oh you must be very clever!’ High-achieving women, professional power and the ongoing negotiation of workplace identity. Gender and Education, v. 20, n. 3, pp. 223 –236, maio 2008. Disponivel em: Acesso em: 13 de outubro de 2022.

GUADIANA, Emilio Salas; CÓRDOVA, Katherina Gallardo. Revisión de la literatura sobre el tema de la influencia del género en la identificación y desarrollo de alumnas talentosas. Revista Brasileira Educação Especial, Corumbá, v. 28, pp. 365 – 378, 2022. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/HhgW5mNXmkHGMHmmQ7J4Tyx/abstract/?lang=en. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo Demográfico de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponivel em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html?=&t=destaques>. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

KERR, Barbara. Guiding Gifted Girls and Young Women. In: HELLER, K. A.; MÖNKS, F. J.; SUBOTNIK, R.; STERNBERG, Robert. International Handbook of Giftedness and Talented. 2. ed. Oxford: Elsevier Science, p. 649 – 657, 2000.

KERR, Barbara; VUYK, Alexandra; REA, Chistopher. Gendered practices in the education of gifted girls and boys. Psychology in the Schools, v. 49, n. 7, pp. 647 – 655, 2012. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/pits.21627. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

MASSUDA, Mayra Berto; ORLANDO, Rosimeire Maria. Temas em altas habilidades/superdotação na perspectiva de gênero: um estudo de revisão sistemática. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, pp. 1 – 21, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/26398. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

OGEDA, Clarissa Maria Marques; PEDRO, Ketilin Mayra; CHACON, Miguel Cláudio Moriel. A sub-representação da mulher no universo da superdotação. In: I Congresso Internacional De Educação Especial e Inclusiva 13ª.Jornada de Educação Especial, Marília, 2016. Anais... Marília: UNESP, 2016. Disponível em: http://jee.marilia.unesp.br/jee2016/cd/arquivos/108177.pdf. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

OLIVEIRA, Ana Paula Santos; ORLANDO, Rosimeire Maria. Perfil de estudantes com altas capacidades na educação superior: Uma análise a partir dos indicadores educacionais. Research, Society and Development, v. 11, n. 6, pp. 1 – 11, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/28697/25127 Acesso em: 13 de outubro de 2022.

RANGNI, Rosemeire de Araújo; COSTA, Maria Piedade Resende da. Altas habilidades/superdotação: Entre termos e linguagens. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 41, pp. 467 – 482, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3131/313127403011.pdf. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

REIS, Sally Morgan Internal barriers, personal issues, and decisions faced by gifted and talented females. Gifted Child Today. n. 25, pp. 14 – 28, 2002. Disponível em: https://gifted.uconn.edu/schoolwide-enrichment-model/internal_barriers_gifted_females/#. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

REIS, Ana Paula Poças Zambelli dos; GOMES, Candido Alberto. Práticas pedagógicas reprodutoras de desigualdades: A sub-representação de meninas entre alunos superdotados. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, pp. 503 – 519, maio-agosto/2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/FLYzD4cthPrwXdnzwwSFcVk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

SIERRA, Maria Dolores Valadez; ROSAL, Maria África. Borges; ROMERO, Norma Ruvalcaba; VILLEGAS, Karina; LORENZO, Maryurena. Emotional intelligence and its relationship with gender, academicperformance and intellectual abilities of undergraduates. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, v. 11 n. 2, pp. 395 – 412, 2013. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2013-40814-005. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

SILVA, Jackeline Susann Souza. A sombra da discriminação e as barreiras de gênero no cotidiano de mulheres com deficiência na universidade. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 1 – 24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3831. Acesso em: 11 jul. 2022. Disponível em: Acesso em: 13 de outubro de 2022.

STAMM, Margrit; NIEDERHAUSER, Michael. Exceptionally gifted women in vocational training. European journal of vocational training, n. 45, pp. 109 – 120, 2008. Disponível em: Acesso em: 13 de outubro de 2022.

PERALES, Ramón García; GONZÁLEZ, Inmaculada Canuto; MARTÍNEZ, Antonio Cebrián. Alta capacidad y género: La autoestima como factor influyente en las diferencias entre sexos. Contextos Educativos, n. 24, 77 – 93, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7114185. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. O adulto com Altas Habilidades/Superdotação: um sapo de outro poço? In: MORAES, Salete Campos. Educação Especial na EJA: contemplando a diversidade. Porto Alegre: Prefeitura Municipal de Porto Alegre/ Secretaria Municipal de Educação, 2007, pp. 85 – 103.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. A mulher com altas habilidades/superdotação: À procura de uma identidade. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 4, pp. 677 – 694, Out.-Dez., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/qCDKrWPRqGSnZSsyRtxCCvm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

VERONEZI, Daniela Priscila de Oliveira; RIBEIRO, Geisa Müller de Campos; GOMES, Suely Henrique de Aquino. Mulheres com deficiência na docência brasileira. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 2, 2022. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/195794. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

WORRELL, Frank C.; SUBOTNIK, Rena F.; OLSZEWSKI, Kubilius, Paula; DIXSON, Dante D. Gifted Students. Annual Review of Psychology, v. 70, pp. 551 – 576, 2019. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev-psych-010418-102846. Acesso em: 13 de outubro de 2022.

Published

2023-02-23

Issue

Section

Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento