PHYSICAL EDUCATION AND INCLUSION

NARRATIVES OF UNDERGRADUATES WITH VISUAL IMPAIRMENT

Authors

  • Graciele Universidade São Judas Tadeu e Escola Superior de Educação Física de Jundiaí
  • Maria João Carvalheiro CAMPOS Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p85-98

Keywords:

Higher Education, Physical education, Visual impairment, Narratives

Abstract

With the advent of educational inclusion, the presence of people with disabilities in higher education has been observed and requires attention. Different strategies to conduct this inclusive teaching process have been discussed in the literature. They are propositions of strategies, characteristics of pedagogical resources and instructions that aim to assist people with visual impairment. In this study, we sought to listen to three visually impaired students attending a Physical Education undergraduate course in order to know their perceptions about inclusion in higher education. The narratives collected in this study were recorded in a field journal and analyzed descriptively. The narratives raised reflections about teacher education and its implications in the inclusive process. The study reveals the adoption of inflexible methodologies, indifference, curtailment of experiences, and negligence in the support to people with disabilities.  It showed the emerging need for continued training for teachers, managers and employees and the construction of effectively inclusive educational plans in higher education.

Author Biographies

  • Graciele, Universidade São Judas Tadeu e Escola Superior de Educação Física de Jundiaí

    Doutorado e Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Especialização em Educação Física para Pessoas Portadoras de Deficiência. Professora da Escola Superior de Educação Física de Jundiaí e da Universidade São Judas Tadeu. Professora e orientadora no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física - Mestrado e Doutorado - na Universidade São Judas Tadeu. Pesquisadora do Instituto Ânima. Líder do Grupo de Estudos em Educação Física e Pessoas com Deficiência. Atua na área de Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: deficiência, exclusão e diferença, inclusão escolar, educação física escolar, educação física e esporte adaptados e dança.

  • Maria João Carvalheiro CAMPOS, Universidade de Coimbra

    Doutorado em 2014, na Universidade de Coimbra - Faculdade de Ciências do Esporte e Educação Física (FCDEF-UC). Mestrado em Atividade Física Adaptada em 2005 na Faculdade de Esportes da Universidade do Porto. Graduada em Ciência do Esporte e Educação Física (2002) pelo FCDEF-UC. Desde 2002 exerce funções docentes na Universidade de Coimbra. Coordena o mestrado, o curso de especialização em exercício e saúde em populações especiais e o NEAFA FCDEF - Centro de Estudo da Atividade Física Adaptada. Os principais interesses de pesquisa são: inclusão nas aulas de Educação Física Escolar e na atividade física para grupos especiais

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Published

2022-12-01