TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38

Keywords:

Visually Impaired Person, School inclusion, School trajectories

Abstract

This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.

Author Biographies

  • José Ricardo da Silva RAMOS, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Doutor em Estudos da Linguagem - Universidade Federal Fluminense (2007). Atualmente é professor Associado de Ensino de Educação Física, Estágio Supervisionado e Psicomotricidade do curso de Educação Física, Pedagogia e outros da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor de Educação e Inclusão do Mestrado PPGEA. Professor de Psicomotricidade da Pós Graduação Lato Sensu de Educação Infantil - UFRRJ. Coordenador PIBID Ed. Física - Inclusão - UFRRJ/CAPES. Tem experiência na área de Educação Física terapêutica, Equitação Terapêutica, atuando principalmente com os seguintes temas: Educação Física infantil, projetos pedagógicos, Alfabetização, processos ensino-aprendizagem em Alfabetização para a Educação Infantil e primeiros anos do Ensino Fundamental, Equoterapia Educacional e Hipoterapia, Praxiologia Motriz, Educação Inclusiva, Psicomotricidade e Integração Sensorial.

  • Cleonice Almeida da SILVA, nstituto Federal do Ceará - IFCE - campus Crato

    Possui graduação em Direito pela Universidade Regional do Cariri (2009). Atualmente é Assistente em Administração - Instituto Federal do Ceará - Campus Crato. Advogada. Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ.

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Published

2022-12-01