TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38

Keywords:

Visually Impaired Person, School inclusion, School trajectories

Abstract

This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Ricardo da Silva RAMOS, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Doutor em Estudos da Linguagem - Universidade Federal Fluminense (2007). Atualmente é professor Associado de Ensino de Educação Física, Estágio Supervisionado e Psicomotricidade do curso de Educação Física, Pedagogia e outros da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor de Educação e Inclusão do Mestrado PPGEA. Professor de Psicomotricidade da Pós Graduação Lato Sensu de Educação Infantil - UFRRJ. Coordenador PIBID Ed. Física - Inclusão - UFRRJ/CAPES. Tem experiência na área de Educação Física terapêutica, Equitação Terapêutica, atuando principalmente com os seguintes temas: Educação Física infantil, projetos pedagógicos, Alfabetização, processos ensino-aprendizagem em Alfabetização para a Educação Infantil e primeiros anos do Ensino Fundamental, Equoterapia Educacional e Hipoterapia, Praxiologia Motriz, Educação Inclusiva, Psicomotricidade e Integração Sensorial.

  • Cleonice Almeida da SILVA, nstituto Federal do Ceará - IFCE - campus Crato

    Possui graduação em Direito pela Universidade Regional do Cariri (2009). Atualmente é Assistente em Administração - Instituto Federal do Ceará - Campus Crato. Advogada. Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ.

References

ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

AMIRALIAN, M.L, M.L., M.L., M. L. T. M. Sou cego ou enxergo? As questões da Baixa Visão. Educar, Curitiba, n. 23, p. 15-28, 2004. Editora UFPR. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n23/n23a03.pdf. Acesso em: 18 de out. 2018.

AMIRALIAN, M. L. T. M. Compreendendo o cego: uma visão psicanalítica da cegueira por meio de desenhos-estórias. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CAIADO, Katia Regina Moreno. Aluno deficiente visual na escola: lembranças e depoimentos. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2014.

CHACON, Miguel Cláudio Moriel. Aspectos Relacionais, Familiares e Sociais da Relação Pai-Filho com Deficiência Física. Revista brasileira de educação especial, Marília, v. 17, n. 3, p. 441-458, set./dez. 2011. Disponível em:

http://www.scielo.br/pdf/rbee/v17n3/v17n3a07.pdf. Acesso em: 29 ago. 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam.

ed. São Paulo: Autores associados: Cortez, 1989. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 4).

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1993.

CIAVATTA, M. FRIGOTTO, G., RAMOS, M. A gênese do Decreto n. 5.154/2004: um

debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, G. et al. (Orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 21-56.

GLAT, Rosana. Educação inclusiva para alunos com necessidades especiais: processos educacionais e diversidade. In: LONGHINI, M.D. (Org.). O uno e o diverso na Educação. Uberlândia: EDUFU, 2012. p.75-92.

GLAT, R.; NUNES, L. R. O. P.; FERREIRA, J. R; MENDES, E. G. Pesquisa em

educação especial na pós-graduação. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1998.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise. Inclusão escolar de alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: ed. UERJ, 2011.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise. O método de história de vida em pesquisas sobre auto-percepção de pessoas com necessidades educacionais especiais. Revista Educação Especial, UFSM, Santa Maria, RS, v. 22, n. 34, p. 139-154, maio/ago. 2009. DOI: 10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/268/128. Acesso em: 2 fev.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006. LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Ed. UNICAMP, 1994.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? 2. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PRIETO, Rosângela. G. Inclusão escolar. Organização de Valéria Amorim Arantes. São Paulo: Summus, 2006. 104 p. (Coleção Pontos e Contrapontos).

SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. Editora Companhia das Letras, 1995.

UNESCO. Declaração de Salamanca. Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, ES, 7-10 jun. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

Published

2022-12-01

How to Cite

RAMOS, José Ricardo da Silva; ALMEIDA DA SILVA, Cleonice. TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 25–38, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746.. Acesso em: 22 nov. 2024.