SEE WITH (OTHER EYES) AT THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE

WAYS WE ARE TRAINING TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p71-84

Keywords:

Teacher training, Special education, Blindness

Abstract

This article aims to present an experience report, in which we narrate formative meetings at Benjamin Constant Institute (IBC), a reference institution in the care of people with blindness and low vision, located in Urca, Rio de Janeiro. We are teachers and researchers of our formative trajectories and we consider that formation is not only limited to teacher education courses, but it goes beyond, overflowing such boundaries. In this sense, living together at IBC allowed us to question some certainties that we have nurtured for some time, the fruit of a modern and western socio-historical education. Among them, the denaturalization of the ways we perceive the world and pass judgment on it. Thus, we seek to reflect, from our experiences, about the elements that have nourished our training, allowing us to see with other eyes, proposing a reflection on the effects of the formative conditions to which we are submitted in our educational actions and contributing to think the formative processes regarding the education of named people with visual impairment, from the encounter with others.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daiana Pilar Andrade de Freitas SILVA, Instituto Benjamin Constant

    É professora de Ensino Básico Técnico e Tecnológico na Educação Infantil do Instituto Benjamin Constant. Doutoranda em educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais PPGEDU-UERJ. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais PPGEDU-UERJ. Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Educação São Luis /FESL. Especialista em Literatura Infantojuvenil pela Universidade Federal Fluminense/UFF (2011). Licenciada em Pedagogia pela UFF. Faz parte do Grupo de Pesquisas Vozes da Educação da FFP/UERJ e do  Coletivo Diferenças e Alteridades na Educação.

  • Leidiane dos Santos Aguiar MACAMBIRA, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ e Instituto de Educação Professor Ismael Coutinho- IEPIC

    Professora substituta no curso de Pedagogia da FFP-UERJ. Professora no Curso Normal do Instituto de Educação Professor Ismael Coutinho (IEPIC). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), com bolsa da CAPES. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais PPGEDU-UERJ, com bolsa da CAPES. Pedagoga pela Faculdade de Formação de Professores da UERJ/FFP, com bolsa PIBIC. Atua nas linhas de pesquisa: "Narrativas de formação de mulheres negras" e "Estudos do Cotidiano e Educação Popular" (PPGEDU-UFF). Vice-líder do Grupo de Pesquisa "LEAM: Laboratório de estudos e aprontos multimídia: relações étnico-raciais na cultura digital".

References

CASTAÑEDA, C. Uma estranha realidade (9.ª Ed.). Rio de Janeiro: Record, 1971.

CLÍMACO, Julia Campos. Direitos humanos, invisibilidade e educação especial. Revista SER Social, Brasília: jul./dez. 2010, v. 12, n. 27, p. 214-232. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/4143/3454. Acesso em: 01 mai 2016.

CLÍMACO, Júlia Campos. Discursos jurídicos e pedagógicos sobre a diferença na educação especial. FLASCO - Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - Sede Académica Argentina, 2010.

CONTRERAS DOMINGO, José; PEREZ DE LARA, Núria. Investigar La Experiencia Educativa. Madrid: Morata, 2010

FILÉ, Valter. Tentativas e tentações: batidas no território da linguagem. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.). Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de narrar. Rio de Janeiro: Faperj, 2010. p. 123-134

FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: FOUCAULT, Michel. Repensar a política: Ditos e escritos VI. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 289-347.

GAMA, Aline Costalonga; PARAVIDINI, Calili Cardozo dos Santos; GUIMARÃES, Décio Nascimento; AMARAL, Shirlena Campos de Souza. O ANTICAPACITISMO E O PODER DAS PALAVRAS: a linguagem como ideal de emancipação das pessoas com deficiência. Revista Philologus, Rio de Janeiro, v. 81, n. 27, p. 1762-1772, set. 2021. Disponível em: https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/999. Acesso em: 10 set. 2022.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 2002.

GALLO, Silvio. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. In: Anais do II Congresso Internacional Cotidiano: Diálogos sobre Diálogos. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, 2008.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LARROSA, Jorge. Dar a ler... Talvez. IN: LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LAZZAROTTO, Gislei Domingas Romanzini; CARVALHO, Julia Dutra de. Afetar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015, p.25-27.

MACAMBIRA, Leidiane. Encontrar(se), (não)ver(se), diferir(se): platôs para pensar a educação de pessoas que não veem (apenas) com os olhos. 2017. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais). Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. Disponível em: https://ppgedu.org/uploads/dissertacoes/2017/leidiane_dos_santos_aguiar_macambira.pdf . Acesso em 13/07/2019.

MANSO, Carolina Cardoso. Narrativas do não ver: (re) criações do corpo e do cegar. Niterói: editora da UFF, 2015.

MOEHLECKE, Vilene. Oficinar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015, p.167-170.

MOREY, Miguel. Kantspromenade, invitación a la lectura de Walter Benjamin. In. Revista Creación. Madrid, n. 1, p. 1-11, abr.1990. Disponível em: <http://www.mediafire.com/view/1422414gq39f343/BBF006.pdf >. Acesso em: 20 de março de 2018.

NEVES, Claudia Abbês Baêta. Desejar. In: FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015, p.69-72.

NICASTRO, Sandra; GRECO, María Beatriz. Entre Trayectorias: escenas y pensamientos en espacio de formación. Rosario: Homo Sapiens Ediciones, 2012.

SILVA, Daiana Pilar Andrade de Freitas. Entre cartas e conversações: uma experiência literária nos encontros com crianças com cegueira. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores. 2018. Disponível em: http://ppgedu.org/ffp/teses.html. Acesso em 18/09/2022.

SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade "deficiente" a partir dos significados da normalidade. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v.24, p.15-32, jul/dez. 1999.

SKLIAR, Carlos. Educar la mirada. Revista Sin Puntero, 2009. Disponível em http://laescuelaylosjovenes.blogspot. com.br/2010/02/educar-la-mirada.html. Acesso em 17 fev. 2014.

VEIGA-NETO, Alfredo; LARROSA, Jorge. Literatura, experiência e formação: uma entrevista com Jorge Larrosa: Uma entrevista com Jorge Larrosa. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Novos olhares na pesquisa em educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 129-157.

Published

2022-12-01

How to Cite

PILAR ANDRADE DE FREITAS SILVA, Daiana; MACAMBIRA, Leidiane dos Santos Aguiar. SEE WITH (OTHER EYES) AT THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE: WAYS WE ARE TRAINING TEACHERS . Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 71–84, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p71-84. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13733.. Acesso em: 22 nov. 2024.