PROMOTING CONTINUING TRAINING ON INCLUSION IN THE PERCEPTION OF EDUCATORS IN THE PUBLIC SYSTEM IN DISTRITO FEDERAL/BRAZL

ADVANCES AND CHALLENGES

Authors

  • Aline OLIVEIRA Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEEDF
  • Sonia Carvalho Leme Moura VÉRAS INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p163-174

Keywords:

Formação Continuada, Inclusão, Docência

Abstract

The article presents the result of a research to analyze the impact of the promotion of continuing education, aimed at specialized teachers of the Resource Rooms (Sala de Recursos) of the Public-School Network of the Federal District, identifying how this can help in the challenges of specialized educational care. The ontological basis of the present investigation was Phenomenology, which values meaningful perceptions of the lived. The research from databases of CAPES was carried out contemplating the themes that generate continued training, disability, and inclusion, with theoretical contributions from Mantoan, Husserl, Giorgi, Sonza and Garcia. A semi-structured online questionnaire was used as an instrument for data collection and data generation, with questions that addressed the detailing of continuing education in terms of workload, thematic distribution and experience in inclusive activities, the degree of satisfaction with training, recommendations and doubts that persist, so that care is considered appropriate to the type of need of each student deficiency. The results showed that half of the 14 surveyed teachers consider that the continuing education received is only of average quality, that there is a lack of assistive technological resources, a lack of appreciation for the work of the teachers of the Resource Rooms, as well as, that there is no support of teachers who hold classroom, creating a distance that does not contribute to a parallel and complementary effort, which would bring positive results for students with disabilities. For research participants, the inclusion process is still under development.

Author Biographies

  • Aline OLIVEIRA, Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEEDF

    Mestre em Educação. Professora e Coordenadora do Atendimento Educacional Especializado na Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

  • Sonia Carvalho Leme Moura VÉRAS, INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA

    Doutora em Educação. Coordenadora do Núcleo de Apoio a Pessoas com Necessidades Educativas Específicas no Instituto Federal de Brasília - IFDF.

References

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

BRASIL. Lei nº. 10.845 de 5 de março de 2004. Institui o Programa de Complementação do Atendimento Educacional Especializado às pessoas com deficiência. Disponível em em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.845.htm Acesso em: 8 de novembro de 2022.Brasília,, 2004.

BRASIL. Decreto 186/2008. Institui a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

BRASIL. Decreto nº 7.612, de 17 de novembro de 2011, cria o Plano Nacional de Direitos da Pessoa com Deficiência, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7612.htm. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

BRASIL. Lei nº 12.764/2012. Cria a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro do Autismo, regulamentada pelo Decreto nº 8.368 /2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm Acesso em: 8 de novembro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação/ Conselho Nacional de Educação /Câmara de Educação Superior. Resolução n.º 2, de 1 de junho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília: MEC/CNE/CE, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em 8 de novembro de 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

BRASIL Decreto 10.502 cria a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida, 30/09/2022. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/PNEE_revisao_2808.pdf. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Currículo em Movimento do Ensino Especial. Brasília, 2008. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/pedagogico-curriculo-em-movimento/. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Ordem de Serviço n. 05, de 3 de dezembro de 2014. Diário Oficial do Distrito Federal, Brasília, Seção 02, p. 30 e 31. 5 dez. 2014.

DISTRITO FEDERAL, Câmara Legislativa , Lei n. 5499/2015. Plano Distrital da Educação- DF.2015-2024. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/pde-2/. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Regimento da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2017/08/Regimento-SEEDF-COMPLETO-FINAL.pdf. Acesso em 8 de novembro de 2022.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Centro de Aperfeiçoamento dos Profissionais da Educação. Diretrizes de Formação Continuada. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/02/Diretrizes-de-Forma%C3%A7%C3%A3o-Continuada_05fev19.pdf. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiências. Nova Iorque, 25 de agosto de 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Relatório Mundial sobre a Deficiência . The World Bank. Trad. Lexicus Serviços Lingüísticos. - São Paulo : SEDPcD, 2012. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44575/9788564047020_por.pdf. Acesso em: 8 de novembro de 2022.

AMORIM, Cassiano Caon et al. Da educação básica ao ensino superior: desafios à construção do processo de inclusão. Revista de acessibilidade e inclusão da UFpel. v.1, n. 1, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 253 p.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999. 272 p.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p.7-22, jan./abr. 2009.

GIORGI, Amedeo; GIORGI, Barbro; MORLEY, James. The descriptive phenomenological psychological method. In: The Sage Handbook of Qualitative Research In Psychology (pp.176-192), 2ª ed. Capítulo 11. California: Sage Publications, 2017.

GIORGI, Amedeo; SOUSA, Daniel. Método fenomenológico de investigação em Psicologia. Lisboa: Editora Fim do Século, 2010. p. 33.

HUSSERL, Edmund. A ideia da fenomenologia. Núcleo das 5 lições. Trad. Artur Mourão. Lisboa: Edições 70, 2000. 152 p.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. Trad. Márcio Suziki. São Paulo: Editora Ideias& Letras, 2006. 384 p.

MACEDO, Roberto Sidney. Etnopesquisa crítica e etnopesquisa formação. Ed. Liber, 2ª ed., (Série Pesquisa), 2010. 179 p.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Ser ou estar: eis a questão. Explicando o déficit intelectual. Rio de Janeiro: WVA, 1997. 174 p.

MARTINS, Bárbara Amaral; CHACON, Miguel Cláudio Moriel. Autoeficácia docente e Educação Especial: Revisão da produção de conhecimento nacional e internacional com ênfase na formação de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 32, p. 1-22, 2019.

MARCHESI, Álvaro. A prática das escolas inclusivas. In: COLL, César.; MARCHESI, Álvaro.; PALACIOS, Jesus. (Org.). Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 31-48.

SANTOS, Edlamar Oliveira. A Formação continuada na rede municipal de ensino do Recife: concepções e práticas de uma política em construção. Tese. (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife. 2010.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO), The World Bank. Relatório mundial sobre a deficiência. Tradução Lexicus Serviços Lingüísticos. – São Paulo : SEDPcD, 2012.

Published

2022-11-16

Issue

Section

Artigos - Fluxo Contínuo