Inclusive education in remote education

strengthening the school and family link

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p41-54

Keywords:

Pandemic, Special and Inclusive Education, Remote teaching, School and Family, Teaching practice

Abstract

This study addresses reflections on the dynamics and organization of pedagogical work, as well as the relationship between school and family in the context of remote education in times of pandemic, due to the dissemination of Covid-19. This is a situation that requires a new attitude from the school regarding the teaching and learning process, in order to provide students with continuity in educational aspects made possible by the internet. The objectives are to discuss the scenario of remote learning implemented due to the pandemic caused by Covid-19, addressing the use of digital technologies; on the context of Special Education during remote teaching; on the redefinition of pedagogical practices and on the relationship between schools and families in the face of changes in the face of the pandemic. The methodology was developed from the Literature Review, with selected bibliographic sources in line with the research proposal. It is concluded that, given the new challenges caused by Covid-19, in the educational context, remote learning began to play an essential role in education, given the need to continue the teaching and learning process, and guarantee access for all students, including those of Special Education. It should be noted that this is not a reality for all students, as many do not have access to the internet or digital technological devices. It is believed that the theme is relevant when addressing Special Education and Inclusive Education, which must be present in discussions in the educational sphere, even in times of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gilda Pereira da Silva, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

    Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE. Professora da Rede Estadual de Educação de São Paulo

  • Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá - UEM

    Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista - UNESP. Professora do Programa da Pós-graduação em Educação - PPE, da Universidade Estadual de Maringá - UEM

References

BOGDAN, Robert. BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. Ministério da Saúde. O que é a Covid-19? Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/o-que-e-o-coronavirus. Acesso em: 16 out. 2021.

COLETIVXS, Covid 19. Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. Informe-se e saiba trabalhar pela educação de maneira colaborativa. Campanha Nacional pelo direito á educação. Educação e Cultura Inclusivas. Escola de gente. (2020). Disponível em: https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/COVID-19_Guia7_FINAL.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8.e. KALOUSTIAN, Sílvio Manoug (Org.) Família Brasileira: a base de tudo. São Paulo: Cortez, 2010, p. 7-21.

KALOUSTIAN, Sílvio Manoug. Família brasileira, a base de tudo. Brasília: Unicef, 1998.

LEITÃO, Luciney Araújo; BARROS, Ana Caroline da Silveira; ARAÚJO, Kassandra Gisele Rojas de. A educação escolar pública e privada em tempos de pandemia na cidade do Rio Branco – Acre: notas de diário do campo. (2020). Disponível em: https://amazonia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/07/REPOSITORIO-Texto-7.pdf. Acesso em: 18 out. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 11.ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MELLO, Maria Teresa Leitão de. Programas oficiais para formação dos professores da educação básica. Educação & Sociedade. Campinas/SP, v. 20, n. 68, p.45-67, dez.1999.

MOREIRA, José Antonio. Novos cenários e modelos de aprendizagem construtivistas em plataformas digitais. In: MONTEIRO, Angélica; MOREIRA, José Antonio; ALMEIDA, A. C. (Orgs.). Educação Online: Pedagogia e Aprendizagem em Plataformas Digitais. Santo Tirso/Portugal: De Facto, 2012, p. 29-46.

MOREIRA, José Antonio; MONTEIRO, Angélica M. Ensinar e aprender online com tecnologias digitais: abordagens teóricas e metodológicas. Porto: Porto Editora, 2012.

SÁ FILHO, Clóvis Soares; MACHADO, Elian de Castro. O computador como agente transformador da educação e o papel do objeto de aprendizagem. 1º Seminário ABED de Educação a Distância: Habilidades e Talentos em EAD. (2003). Disponível em: http://www.abed.org.br/seminario2003/texto11.htm. Acesso em: 20 mar. 2021.

SÂO PAULO. Decreto Nº 64.982/2020. Institui o Programa Centro de Mídias da Educação de São Paulo e dá providências correlatas/CMSP. (2020). Disponível em: https://publicadoeducacao.wordpress.com/2020/05/18/decreto-no-64-982-2020-institui-o-programa-centro-de-midias-da-educacao-de-sao-paulo-cmsp/. Acesso em: 15 out. 2021.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP). Centro de Mídias. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/destaque-home/aprenda-acessar-o-aplicativo-centro-de-midias-sp/. Acesso em: 05 out. 2021.

SCHÖNINGER, Raquel Regina Zmorzenski Valduga et al. Educomunicação e prática pedagógica educomunicativa: uma revisão sistemática. Cadernos de Pesquisa, São Luís. 2016, p.1-11.

SOUZA, Karina Regina de. Desenhos animados e educomunicação: as brincadeiras das crianças e a prática pedagógica da educação infantil. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

TODOS PELA EDUCAÇÃO, Sociedade Civil sem fins lucrativos. Ensino à distancia na educação básica frente à pandemia da Covid 19. Análise e visão do Todos Pela Educação sobre a adoção de estratégias de ensino remoto frente ao cenário de suspensão provisória das aulas presenciais. (2020). Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pd. Acesso em: 11 out. 2021.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Soluções de Ensino à Distância. (2020). Disponível em: https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/ coronavirus-school-closures/solution0. Acesso em: 25 mar. 2021.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) e Ministério da Educação (MEC). Brasília, 2010, p.11.

UNIÃO NACIONAL DOS CONSELHOS MUNICIPAL DA EDUCAÇÃO/UNCME. Educação em tempos de pandemia. Direitos, normatização e controle social. (2020). Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/9241/file.2020, p.24. Acesso em: 11 out. 2021.

VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike C. C. A educação em tempos de pandemia: soluções emergentes pelo mundo. (2020). Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 18 out. 2021.

Published

2021-07-10

How to Cite

SILVA, Gilda Pereira da; MAIO, Eliane Rose. Inclusive education in remote education: strengthening the school and family link. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 8, n. 1, p. 41–54, 2021. DOI: 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p41-54. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11149.. Acesso em: 22 nov. 2024.