Vygotsky and defectology
contributions to the education of students with disabilities today
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p11-24Keywords:
Defectology, Learning, Students with disabilitiesAbstract
Lev Vygotsky’s learning theory about Defectology is invaluable in the field of teaching students with disabilities. In the mid-twentieth century, the theorist promoted a revolution in the educational care of these students, as he criticized the negative concepts and coercive methods to which many of them were previously subjected, thus causing changes in the ways of thinking, treating and educating children with disabilities at school. From the study of this fact, the objectives of this theoretical essay were outlined, in an attempt to investigate Vygotsky’s contributions to the education of people with disabilities nowadays, to present the different historical contexts, in which we understand that the theoretical assumptions of the author still needs today to be recommended in the pedagogical practice of teachers working in this area, to describe the process of social compensation and to analyze the alternative and educational paths he points out to help overcome the child’s limitations. Thus, we conclude that Vygotsky’s perspective is empowering, as it places the teacher as a social mediator and the school as responsible for organizing the necessary adaptations to include the student. Furthermore, the author describes culture as fundamental for the creation of paths with alternation, and adequate teaching as a means of compensation that constantly challenges these students. By basing their pedagogical practice on these principles, the teacher finds many subsidies to provide quality education to children with disabilities and allow their social inclusion.
Downloads
References
BARROCO, S. M. S. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. Araraquara, 2007. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara. 2007. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101588/barroco_sms_dr_arafcl_prot.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 24 fev. 2020.
CENCI, A. A retomada da defectologia na compreensão da teoria histórico-cultural de Vygotsky. In: REUNÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2015, p. 1-17. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt20-3680.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2020.
COELHO, C. M. M. Sobre desenvolvimento da infância e defectologia: indícios do papel ativo do sujeito. Revista Educação em Foco, Minas Gerais, v. 23, n. 3, set/dez. 2018. Disponível em: <http://ojs2.ufjf.emnuvens.com.br/edufoco/article/viewFile/20105/10690>. Acesso em: 05 mar. 2020.
COSTA, D. F. A. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a Educação Especial. Revista Psicopedagogia. São Paulo, v. 23, n. 72, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v23n72/v23n72a07.pdf>. Acesso em 10 out. 2019.
DIAS, S. S; OLIVEIRA, M. C. S. L. Deficiência intelectual na perspectiva histórico-cultural: contribuições ao estudo do desenvolvimento adulto. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v. 19, n. 2, p. 169-182, abr/jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n2/a03v19n2.pdf>. Acesso em 24 mar. 2020.
LEONEL, W. H. S; LEONARDO, N. S. T. Concepções de professores da educação especial (APAEs) sobre a aprendizagem e desenvolvimento do aluno com deficiência intelectual: um estudo a partir da teoria vigotskiana. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v. 20, n. 4, out/dez. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbee/v20n4/a06v20n4.pdf>. Acesso em: 02 mar. 2020.
NUEMBERG, A. H. Contribuições de Vygotsky para a educação de pessoas com deficiência visual. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 307-316, abr/jun. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n2/a13v13n2.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2020.
RODRIGUERO, C. R. B. O desenvolvimento da linguagem e a educação do surdo. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 5, n. 2, p. 99-116, jun/nov. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v5n2/v5n2a08.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2020.
VYGOTSKY, L. S. Acerca dos processos compensatórios no desenvolvimento da criança mentalmente atrasada. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 01-22, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-44-e44003001.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2020.
VYGOTSKY, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da pessoa anormal. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ep/v37n4/a12v37n4.pdf>. Acesso em: 14 out. 2019.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas – Tomo V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1983.
ZAPPAROLI, K. Estratégias lúdicas para o ensino da criança com deficiência. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1