Vygotsky and defectology

contributions to the education of students with disabilities today

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p11-24

Keywords:

Defectology, Learning, Students with disabilities

Abstract

Lev Vygotsky’s learning theory about Defectology is invaluable in the field of teaching students with disabilities. In the mid-twentieth century, the theorist promoted a revolution in the educational care of these students, as he criticized the negative concepts and coercive methods to which many of them were previously subjected, thus causing changes in the ways of thinking, treating and educating children with disabilities at school. From the study of this fact, the objectives of this theoretical essay were outlined, in an attempt to investigate Vygotsky’s contributions to the education of people with disabilities nowadays, to present the different historical contexts, in which we understand that the theoretical assumptions of the author still needs today to be recommended in the pedagogical practice of teachers working in this area, to describe the process of social compensation and to analyze the alternative and educational paths he points out to help overcome the child’s limitations. Thus, we conclude that Vygotsky’s perspective is empowering, as it places the teacher as a social mediator and the school as responsible for organizing the necessary adaptations to include the student. Furthermore, the author describes culture as fundamental for the creation of paths with alternation, and adequate teaching as a means of compensation that constantly  challenges these students. By basing their pedagogical practice on these principles, the teacher finds many subsidies to provide quality education to children with disabilities and allow their social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristiane Ruppel, Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO

    Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade São Luís. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro Oeste.

  • Ana Flávia Hansel, Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO

    Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professora no curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO, Campus Universitário de Irati.

  • Lucimare Ribeiro, Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO

    Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO.

References

BARROCO, S. M. S. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. Araraquara, 2007. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara. 2007. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101588/barroco_sms_dr_arafcl_prot.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 24 fev. 2020.

CENCI, A. A retomada da defectologia na compreensão da teoria histórico-cultural de Vygotsky. In: REUNÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2015, p. 1-17. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt20-3680.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2020.

COELHO, C. M. M. Sobre desenvolvimento da infância e defectologia: indícios do papel ativo do sujeito. Revista Educação em Foco, Minas Gerais, v. 23, n. 3, set/dez. 2018. Disponível em: <http://ojs2.ufjf.emnuvens.com.br/edufoco/article/viewFile/20105/10690>. Acesso em: 05 mar. 2020.

COSTA, D. F. A. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a Educação Especial. Revista Psicopedagogia. São Paulo, v. 23, n. 72, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v23n72/v23n72a07.pdf>. Acesso em 10 out. 2019.

DIAS, S. S; OLIVEIRA, M. C. S. L. Deficiência intelectual na perspectiva histórico-cultural: contribuições ao estudo do desenvolvimento adulto. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v. 19, n. 2, p. 169-182, abr/jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n2/a03v19n2.pdf>. Acesso em 24 mar. 2020.

LEONEL, W. H. S; LEONARDO, N. S. T. Concepções de professores da educação especial (APAEs) sobre a aprendizagem e desenvolvimento do aluno com deficiência intelectual: um estudo a partir da teoria vigotskiana. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v. 20, n. 4, out/dez. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbee/v20n4/a06v20n4.pdf>. Acesso em: 02 mar. 2020.

NUEMBERG, A. H. Contribuições de Vygotsky para a educação de pessoas com deficiência visual. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 307-316, abr/jun. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n2/a13v13n2.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2020.

RODRIGUERO, C. R. B. O desenvolvimento da linguagem e a educação do surdo. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 5, n. 2, p. 99-116, jun/nov. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v5n2/v5n2a08.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2020.

VYGOTSKY, L. S. Acerca dos processos compensatórios no desenvolvimento da criança mentalmente atrasada. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 01-22, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-44-e44003001.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2020.

VYGOTSKY, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da pessoa anormal. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ep/v37n4/a12v37n4.pdf>. Acesso em: 14 out. 2019.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas – Tomo V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1983.

ZAPPAROLI, K. Estratégias lúdicas para o ensino da criança com deficiência. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

Published

2021-07-10

How to Cite

RUPPEL, Cristiane; HANSEL, Ana Flávia; RIBEIRO, Lucimare. Vygotsky and defectology: contributions to the education of students with disabilities today. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 8, n. 1, p. 11–24, 2021. DOI: 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p11-24. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10599.. Acesso em: 22 nov. 2024.