The value of public education
PDF (Portuguese)

Keywords

Public school
External assessments
Quasi-market
Quantitative results

How to Cite

The value of public education : quantitative results. Revista Aurora, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 23–48, 2022. DOI: 10.36311/1982-8004.2022.v15.n2.p23-48. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/13386.. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This article seeks to reflect on the impacts of managerial ideology observed in the search for quantifiable results in public schools. Therefore, we will analyze some of the impacts of external evaluations on public school in the state of Rio Grande do Sul (RS), between the years 2015-2020. The objective is to understand the so-called quasi-market in public school, adapted by a technocratic logic that is inserted in the education processes through managerialism and managerialization aiming, in this particular, to build curricula for quantitative results. In addition to the exchanges between companies and schools that also foster a quasi-market. For that, we observe points of the crisis of capitalism, from the 1980s, which helped to strengthen this technocratic logic in the public sector. What is sought to show in the concrete management of public education resources, based on the gaucho taxation policy between the years 2015-2020. For this, in addition to the bibliographic analysis, we used semi-structured interviews, which took place between 2018 and 2020, among five state public high schools in the city of Santa Maria/RS. In schools, the following were interviewed: teachers; director; pedagogical coordinators; deputy director, totaling nine respondents. With the use of the interview, the predominance of perspectives of the interviewees in tension with understandings about what should underlie the work of school socialization was observed. For, first, as observed in these reports, the concern should be the student's actual learning, which is beyond the numbers.

KEYWORDS: Public school. External assessments. Quasi-market. Quantitative results.

PDF (Portuguese)

References

AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 13, p. 13-29, 2009.

ALTMANN, H. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 77-89, jan./jun. 2002

ANTUNES, R. Adeus ao Trabalho? ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. Campinas: Cortez, 1995.

ARELARO, L. R. G. Resistência e submissão: a reforma educacional na década de 1990. In: KRAWCZYK, N.; CAMPOS, M. M.; HADDAD, S. O cenário educacional latino-americano no limiar do século XIX: reformas em debate. Campinas: Autores Associados, 2000.

BRASIL. Ministério da Administração e Reforma do Estado. Câmara da Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília: MARE, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Veja o que disse o ministro Haddad no lançamento do PDE. Brasília, 24 abr. 2007. Disponível mais em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/234- conhecaomec-1447013193/materias-838392339/12238-veja-o-que-disse-o-ministro-haddad no-lancamento-do-pde. Acesso em: 11 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Exame evolui desde a criação, há 17 anos, e amplia oportunidades na educação superior. Brasília, 22 set. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/30781-exame evolui-desde-a-criacao-ha-17-anose%20ampliaoportunidadesnaeducacaosuperio. Acesso em: 12 jan. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Brasília, 2021a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames educacionais/saeb. Acesso em: 12 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Prova Brasil – Apresentação. Brasília, 2021b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/prova-brasil. Acesso em: 12 jan. 2021.

CLARKE, J.; NEWMAN, J. The managerial state. London: Sage Publications, 1997.

CLARKE, J.; NEWMAN, J. Gerencialismo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012.

COSTA, M. Lógica de quase-mercado. Educação, São Paulo, 10 set. 2011. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2011/09/10/logica-de-quase-mercado/. Acesso em: 27 dez. 2020.

CENTRO DOS PROFESSORES DO ESTADO DO RS. Quem fecha escolas abre prisões: fora Sartori e seus aliados. Porto Alegre, 2018a. Disponível em: https://cpers.com.br/wp content/uploads/2018/05/cartilha_web.pdf. Acesso em: 03 ago. 2018.

CENTRO DOS PROFESSORES DO ESTADO DO RS. Sartori fecha escolas e abre presídios, aprisionando o futuro do RS. Porto Alegre, 26 mar. 2018b. Disponível em: https://cpers.com.br/sartori-fecha-escolas-e-abre-presidios-aprisionando-o-futuro-do-rs/. Acesso em: 12 mar. 2020.

DAGNINO, E. Sociedade civil, participação e cidadania: de que estamos falando? In: MATO, D. (Coord.). Políticas de ciudadanía y sociedade civil em tempos de globalización. Caracas: FACES, Universidad Central de Venezuela, 2004. p. 95-110.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS. Relatório sintético: indicadores fiscais Rio Grande do Sul. Porto Alegre, fev. 2020. Disponível em: https://cpers.com.br/wp content/uploads/2020/02/20200221_Indicadores-Fiscais-RS.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.

ESTORMOVSKI, R. C. A parceria com o Sistema “S” na rede estadual do Rio Grande do Sul: investida para a implantação de um projeto educativo voltado para o mercado. Signos, Lajeado, v. 38, n. 2, p. 180-194, 2017.

EVANGELISTA, O.; MORAES, M. C. M.; SHIROMA, E. O. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

FRIGOTTO, G. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1129-1152, 2007.

GOMES, A. M. Exame nacional de cursos e política de regulação estatal do ensino superior. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 120, p. 129-149, nov. 2003.

HYPÓLITO, A. Estado gerencial, reestruturação educativa e gestão da educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 63-78, jan./abr. 2008.

JARDIM, C. A. Gerencialismo e gerencialização: uma análise sociológica do chão da escola pública estadual no RS. 2021. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em ciências sociais, UFSM, Santa Maria/RS, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24066. Acessado em: 20 out. 2022.

JESSOP, R. El futuro del estado capitalista. Cambridge: Catarata, 2002.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta Ltda., 2004.

LIMA, A. B. Estado, educação e controle social: introduzindo o tema. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 473-488, set./dez. 2009.

LIMA, I.; GANDIN, L. Gerencialismo e dispersão de poder na relação Estado educação: as traduções e os hibridismos do caso brasileiro. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 729-749, set./dez. 2017.

LYNCH, K. New managerialism: the impact on education. Concept, Edimburgo, v. 5, n. 3, p. 1-59, 2014.

MAGUIRE, M. Para uma sociologia do professor global. In: APPLE, M.; BALL, S.; GANDIN, L. A. Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 77-88.

NEWMAN, J.; CLARKE, J. Publics, polities & power: remaking the public in public services. London: SAGE Publications, 2009.

NOGUEIRA, M. A. Um estado para a sociedade civil: temas éticos e políticos da gestão democrática. São Paulo: Cortez, 2011

PARO, V. H. Professor: artesão ou operário? São Paulo: Cortez, 2018.

PERONI, V. M. V. O Estado brasileiro e a política educacional dos anos 90. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23., 2000, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2000.

PERONI, V. Política educacional e papel do estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.

SOUSA, S. Z.; OLIVEIRA, R. P. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 873-895, set. 2003.

TRAGTENBERG, M. As harmonias administrativas de Saint-Simon a Elton Mayo. In: TRAGTENBERG, M. Burocracia e ideologia. São Paulo: Unesp, 2006. p. 71-110.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.