“I think that business of being male is foolish”
PDF (Portuguese)

Keywords

Education
Gender
Masculinities
Art
Visual Culture

How to Cite

“I think that business of being male is foolish”: Education, embroidery, masculinity and productions by Fábio Carvalho. Revista Aurora, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 71–90, 2022. DOI: 10.36311/1982-8004.2022.v15.n1.p71-90. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/13205.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Gender relations strongly established by and in economic, cultural and labor sectors contributed to the fact that, in contemporary times, embroidery was associated with the feminine. School and curricular practices also favor a certain distance between masculinity and embroidery. In view of this, we ask: What dialogues can be established between masculinities and art, in a perspective that values ​​embroidery beyond artisanal work? To answer this question, in this article, we theoretically rely on Gender Studies and Masculinity Studies, thinking about them in articulation with Education. We aim to analyze how the gendered aspects of embroidery cross the contemporary artistic production of male artists. For this, structurally, we organize the discussion into two topics. In the first, we discuss the educational and pedagogical aspects of gender learning, emphasizing masculinities. In the second, we present an analysis of two artistic series made by the carioca artist Fábio Carvalho (1965--), namely: Em sendo patente…(2012) and Monarca (2012). Finally, in the considerations, we highlight the pedagogical character of visual artifacts and, based on the works of Fábio Carvalho, we argue about the need to rethink the images offered to children, including those involved in school practices.

PDF (Portuguese)

References

AQUINO, Suellen; BORRE, Luciana. “Tu é Menino ou Menina?” possibilidades a/r/tográficas em artes visuais e teoria queer. VIS – Revista do Programa de Pós- graduação em Arte da UnB, Brasília, v.16, n. 2, p.69-86, 2017.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, 2011.

CONNELL, Raewyn. Políticas da masculinidade. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, p.185-206, 1995.

DOMINGUES, Giorgia de M. Mulheres Catarinenses: discursos normatizadores. ANPUH-XXIV Simpósio Nacional de História. São Leopoldo, 2007.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. [Online] Brasília: 2012

JÚNIOR, Kléber. Masculinidades Bicha: Trajetórias escolares das bichas no Ensino Médio. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. 2022.

MONTEIRO, Marko. Tenham piedade dos homens!: masculinidades em mudança. Juiz de Fora: FEME, 2000.

NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

PRECIADO, Paul. Um apartamento em Urano: Crônicas da travessia. Rio de Janeiro, Editora Schwarcz S.A., 2019.

QUEIROZ, Karine. O Tecido Encantado: o quotidiano, o trabalho e a materialidade no bordado. 2011. Tese (Doutorado em Pós-colonialismos e Cidadania Global Centro de Estudos Sociais/Faculdade de Economia) – Universidade de Coimbra, Coimbra. 2011.

ROMERO, Flávia Fiorini. Você trabalha ou só faz artesanato?: Mulheres, arte(sanato) e relações de gênero. 2021. Monografia (Graduação em Artes Visuais) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá. 2021.

SILVA, Paulo Fernando Teles de Lemos. Bordados Tradicionais Portugueses. 2006. Dissertação (Mestrado em Design e Marketing - Área de Especialização em Têxtil) Universidade do Minho, Braga, 2006.

SUBIRATS, Marina. Forjar um hombre, modelar uma mujer. Barcelona, Arestas, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.