"Custa nada sonhar" in times of hyperinflation
PDF (Portuguese)

Keywords

Itamar Assumpção and Paulo Leminski
Hyperinflation
Phonographic Industry
Independent Music Production

How to Cite

"Custa nada sonhar" in times of hyperinflation: a good humorous portrait of the tragic brazilian economic reality in the early 1990’s. Revista Aurora, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 155–170, 2022. DOI: 10.36311/1982-8004.2022.v15.n1.p155-170. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/12599.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article seeks to analyze the Brazilian social, political, economic and cultural context in the early 1990s. The work is based on the critical analysis of the song “Custa Nada Sonhar” (Itamar Assumpção/ Paulo Leminski) that allows for the opening of the development of the proposed theme. Initially, it presents, through brief comments, the personal and professional trajectory of the composers. Then, it goes on to analyze the song divided into text and music. Thus, through the elements present in the work, address the political and economic moment of the beginning of this decade and the impact caused by the economic crisis in the phonographic industry sector. As well as the development of independent music production as an alternative to the industry and market logic.

PDF (Portuguese)

References

BASTOS, Maria Clara. Processos de composição e expressão na obra de Itamar Assumpção. São Paulo, 2012. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Comunicação e Artes. Universidade de São Paulo.

CALADO, Carlos. Trilogia combina artesanato sonoro e humor. Folha de São Paulo, caderno Ilustrada, 23/5/1994. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/5/23/ilustrada/16.html

CASTRO, Riba. Lira Paulistana: um delírio de porão. São Paulo: Ed. do Autor, 2014.

DIAS, Marcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. 2 ª ed. São Paulo: Boitempo/Fapesp, 2008.

DIAS, Marcia Tosta. A produção fonográfica independente – Baratos Afins e o rock dos anos 80. ArtCultura, Uberlândia, v. 17, n. 31, p. 39-55, jul./dez. 2015.

FALBO, Conrado Vito Rodrigues. Beleléu e Pretobrás: Palavra, performance e personagens nas canções de Itamar Assumpção. Recife, 2009. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Artes e Comunicação. Universidade Federal de Pernambuco.

FASUTO, Boris. História do Brasil. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1995.

FAUSTO, Boris. História Concisa do Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

GARCIA, Walter. “Clara Crocodilo” e “Nego Dito”: dois perigosos marginais?. Antíteses, Londrina, v.8, n.15, p. 10-36, jan./jun. 2015.

HARA, Tony. Amizade e Criação. VEREDAS - Revista Interdisciplinar de Humanidades, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 18-42, dez. 2018. Disponível em: httprevista.unisa.brindex.php1articleview54. Acesso em 29 jun. 2020.

NUERNBERGER, Renan. Inquietudo: uma poética possível no Brasil dos anos 1970. São Paulo, 2014. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo.

OLIVEIRA, Francisco de. Política numa era de indeterminação: opacidade e reencantamento. In: OLIVEIRA, Francisco; RIZEK, Cibele Saliba (orgs.). A era da indeterminação. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 15-45.

PAULO, Leminski. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa2851/paulo-leminski>. Acesso em: 5 de jul. 2020.

SILVA, Rita de Cassia. Singular e Plural: os vários “eus” de Beleléu – Uma análise da performance como linguagem nos primeiros discos de Itamar Assumpção. São Paulo, 2012. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo.

SIMON, Iumna Maria; DANTAS, Vinicius. Poesia ruim, sociedade pior. Remate de Males, Campinas, v. 7, p.95-108, 1987.

SIMON, Iumna Maria. Considerações sobre a poesia brasileira em fim de século. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 55, p.27-36, nov. 1999.

VAZ, Nuno Vaz. História da Música Independente. São Paulo: Brasiliense, 1988.

VICENTE, Eduardo. A Música Independente no Brasil: Uma Reflexão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28., 2005, Rio de Janeiro. Disponível em <http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/49335008949277938986592713214137599956.pdf>. Acesso em 25 jun. 2020.

VELLOSO, Rogério (direção). Itamar Assumpção: Daquele instante em diante. São Paulo, Itaú Cultural, 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=be2n1tpJjf0>. Acesso em 25 jun. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Aurora

Downloads

Download data is not yet available.