GRAMSCI

A PERSON WITH DISABILITIES IN THIS “BIG, COMPLICATED AND TERRIBLE WORLD”

Authors

  • Douglas Christian Ferrari de Melo Universidade Federal do Espírito Santo - UFES https://orcid.org/0000-0001-9759-5933
  • Décio Nascimento Guimarães Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF)
  • Patrícia Teixeira Moschen Lievore Universidade Federal do Espírito Santo-UFES

DOI:

https://doi.org/10.36311/2526-1843.2023.v8n12.p71-92

Keywords:

Antonio Gramsci, Deficiência, Biografias, Capacitismo

Abstract

This article seeks to analyze the influence of Gramsci's disability on his trajectory and biography, in addition to showing capacitist readings and/or presenting only the clinical bias in the theorist's biographies. For that, we carried out a qualitative research through bibliographical research in the biographies already published in Portuguese about the author, as well as a documental research of the letters, as published in Cartas do Cárcere, volumes I and II by Carlos Nelson Coutinho and Luiz Sérgio Henriques (2005). Through our analyzes it was possible to perceive that the translated biographies that we have access to in Brazil today do not present or present very quickly the fact that Gramsci was a person with a disability, due to a pathological bias or even as something terrible that could have happened in his life. In addition, it indicates that it is necessary to carry out new documentary research on the historiography and biography of the Sardinian philosopher.

Author Biographies

  • Douglas Christian Ferrari de Melo, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

    Docente da UFES

  • Décio Nascimento Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF)

    Doutor e mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Coordenador do Grupo de Trabalho Educação Especial (GT 15) da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF). Docente permanente e coordenador adjunto do Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET/IFF). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT/IFF). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Cognição e Linguagem (PGCL/UENF). Coordenador da Pós-graduação Lato Sensu em Práticas Educacionais (IFF). 

  • Patrícia Teixeira Moschen Lievore, Universidade Federal do Espírito Santo-UFES

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - da Universidade Federal do Espírito Santo-UFES. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação - UFES. Especialização em Alfabetização, Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, Psicopedagogia e Supervisão, Orientação e Gestão Escolar. Graduação em Filosofia pela Universidade Metropolitana de Santos (2011) e e graduação em Normal Superior: Séries Iniciais do Ensino Fundamental- pelo Centro Universitário do Espírito Santo (2008). Atualmente atua como Professora e Pedagoga na rede municipal de ensino de Colatina/ES.

Published

2023-07-06

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação Especial sob a perspectiva gramsciana

How to Cite

GRAMSCI: A PERSON WITH DISABILITIES IN THIS “BIG, COMPLICATED AND TERRIBLE WORLD”. (2023). Revista Práxis E Hegemonia Popular, 8(12), 71-92. https://doi.org/10.36311/2526-1843.2023.v8n12.p71-92

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