The idea of composition in Diderot’s salons

Authors

  • Arlenice Almeida da Silva Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2021.v44n2.03.p33

Keywords:

Diderot, Greuze, Vernet, Sublime, Uniformity

Abstract

The article examines the notion of “uniformity in variety” in Diderot’s philosophy and art criticism. In dialog with the essays published in the compilation entitled Aesthetics of Diderot, of 2015, in which various experts examine the relevance of the materialist aesthetics of the philosopher, this article approaches the notions of unity presented in the Encyclopedia with the uses and meanings of the term in the Salons. It is intended to show how Diderot breaks gradually with the classical epistemology to think the work with an unstable unit, connected to time and that it is only in doing the work; specifically, highlighting the treatment given to the variety in the works of Greuze and Vernet, a procedure that brings the art criticism of Diderot of modern elements, such as the concepts of sublime and autonomy of art, which indicate the relevance of his philosophy of art.

Author Biography

  • Arlenice Almeida da Silva, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

    Professora de Estética e Filosofia da Arte do Departamento de Filosofia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, SP – Brasil. Membro da Associação Brasileira de Estudos do Século XVIII (ABES-18).

References

ARANTES, P. E. Um departamento francês de ultramar. Estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (Uma experiência nos anos 60). São Paulo: Paz e Terra, 1994.

BOLZANI FILHO, R. Sobre filosofia e filosofar. Discurso, v. 35, 2005, p. 29-59.

CHAUI, M. Convite à filosofia. 13. ed. São Paulo: Ática, 2004.

CHAUI, M. Texto e contexto: a dupla lógica do discurso filosófico. Cadernos Espinosanos, n. 37, 2017, p. 15-31.

COSTA, J. C. Contribuição à História das Ideias no Brasil. O desenvolvimento da filosofia no Brasil e a evolução história nacional. Rio de Janeiro: José Olympio, 1956.

DE LIBERA, A. Retour de la philosophie médiévale? Le débat, Paris, v. 72, n. thématique: La philosophie qui vient, nov./dez.1992, p. 155-195.

FIGUEIREDO, V. (org.). Filosofia: temas e percursos. 2. ed. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2016.

PANACCIO, C. Les Mots, les Concepts et les Choses: La Sémantique de Guillaume d'Occam et le Nominalisme d'aujourd'hui. Montréal-Paris: Bellarmin-Vrin, 1991 (Analytiques, 3).

PANACCIO, C. De la reconstruction en histoire de la philosphie. In: BOSS, G. (éd.). La philosophie et son histoire: essais et discussions. Zurique: Grand Midi, 1994, p. 173-195.

PORCHAT, O. O conflito das filosofias. In: PORCHAT, O. Vida comum e ceticismo. São Paulo: Brasiliense, 1993 [1. ed., Brasiliense, 1981, Col. Almanaque].

PORCHAT, O. Meu ceticismo. Discurso, v. 46, n. 2, 2016, p. 7-36.

PRADO JÚNIOR, B. O problema da filosofia no Brasil. In: PRADO JÚNIOR, B. Alguns Ensaios: Filosofia, Literatura e Psicanálise. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000, p. 153-71.

SACRINI, M.; MARCO, V. de. Reflexões sobre o aprendizado formal em Humanidades com base no projeto 'Práticas de leitura e escrita acadêmicas. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, maio/ago. 2018.

SILVA FILHO, W. (org.). O ceticismo e a possibilidade da filosofia. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

TERRA, R. R. Não se pode aprender filosofia, pode-se apenas aprender a filosofar. Discurso, v. 40, 2013, p. 9-38.

Recebido: 05/8/2020 - Aceito: 07/9/2020

Published

2021-06-25 — Updated on 2023-05-30

Versions

Issue

Section

Articles and Comments

How to Cite

The idea of composition in Diderot’s salons. (2023). Trans/Form/Ação, 44(2), 33-58. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2021.v44n2.03.p33 (Original work published 2022)