RIGHT TO ACCESSIBILITY IN BUILDINGS AND SCHOOL TRANSPORTATION SERVICES:

DECISIONS OF THE MATO GROSSO DO SUL STATE COURT OF JUSTICE

Authors

  • Cristiane da Costa CARVALHO Procuradoria do Estado de Mato Grosso do Sul
  • Washington Cesar Shoiti NOZU Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD
  • Ana Cláudia dos Santos ROCHA Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p61-78

Keywords:

Human rights, People with disabilities, Conditions of Access and Permanence at the School, Judicialization

Abstract

The right to accessibility for people with disabilities, in its various dimensions (urban planning, architecture, furniture design, transport, information and communication, among others), is guaranteed by the Brazilian legal system. Because of the normative provisions, the non-realization of this right caused the phenomenon of judicialization. In this sense, this article aims to analyze decisions of the Court of Justice of Mato Grosso do Sul State (TJMS) related to the right to accessibility for students with disabilities in public school transportation services and public school´s buildings in its territory. To this end, a documentary research was carried out on the TJMS website, with a selection and analysis of 20 Court decisions related to the theme. The results were presented through three analytical axes, with the characterization of the decisions and the synthesis of the understandings of the TJMS on the right to accessibility in buildings and school transportation services, in the state and municipal education systems. It is hoped that the study will contribute to publicizing the current position of the state Court of Justice on the protection of these rights and to discuss the possible repercussions of these decisions in the elaboration and implementation of public policies for school accessibility to assist students with disabilities.

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Author Biographies

Cristiane da Costa CARVALHO, Procuradoria do Estado de Mato Grosso do Sul

Procuradora do Estado de Mato Grosso do Sul. Mestra em Fronteiras e Direitos Humanos e Especialista em Direitos Humanos e Cidadania pela Universidade Federal da Grande Dourados. Graduada em Direito pela Universidade Católica Dom Bosco. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI).

Washington Cesar Shoiti NOZU, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Professor Adjunto da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) e do Programa de Pós-Graduação em Fronteiras e Direitos Humanos (Mestrado) da UFGD. Doutor e Mestre em Educação pela UFGD. Especialista em Educação, Licenciado em Pedagogia e Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Estágio de Pesquisa na Universidade Federal do Rio Grande. Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI).

Ana Cláudia dos Santos ROCHA, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus de Três Lagoas (CPTL). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS/CPTL. Doutora em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Mestra em Direito pela Universidade Metropolitana de Santos. Graduada em Direito pela Instituição Toledo de Ensino. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Direitos Fundamentais. Membro da Rede Latino-Americana e Caribenha de Educação em Direitos Humanos e da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos.

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Published

2023-11-24

How to Cite

CARVALHO, C. da C., NOZU, W. C. S., & ROCHA, A. C. dos S. (2023). RIGHT TO ACCESSIBILITY IN BUILDINGS AND SCHOOL TRANSPORTATION SERVICES: : DECISIONS OF THE MATO GROSSO DO SUL STATE COURT OF JUSTICE. Revista Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, 10(2), 61–78. https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p61-78

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial