ACCESSIBILITY AND JUSTICE IN HIGHER EDUCATION FOR STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES

A HUMAN RIGHTS ISSUE

Authors

  • José Aparecido da COSTA Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS https://orcid.org/0000-0002-8603-0563
  • Alexandra Ayach ANACHE Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Eladio SEBASTIÁN-HEREDERO Universidad de Alcalá (Espanha) e Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p39-50

Keywords:

Visually impaired students, Acessibility, Accessibility, Human Rights

Abstract

This article aims to portray relevant aspects about the access of visually impaired students to Higher Education. Whether they enjoy the conditions that can ensure access to the curriculum, with emphasis on the field of Human Rights, in correlation with Just School, the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Optional Protocol. The methodology is research of a qualitative nature, based on documents, literature and fieldwork with interviews. The production is based on aspects of distributive justice and equalization of opportunities. In the results, the article reveals the current challenge regarding compliance with legislation, the decline in the use of the Braille System and the expansion in the use of IT; results identified based on interviews with six students with visual impairment, from public and private universities, located in the State of Mato Grosso do Sul. This work is part of the thesis defended in 2021: Access of visually impaired students to the curriculum at universities from the perspective of fair school.

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Author Biographies

José Aparecido da COSTA, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul/UEMS; Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/UFMS. 

Alexandra Ayach ANACHE, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo; Pós-doutora em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos; Pós-doutora em Educação na Universidade de Brasília, com ênfase em educação especial. Professora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Eladio SEBASTIÁN-HEREDERO, Universidad de Alcalá (Espanha) e Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor pela Universidade de Alcalá (Espanha) Pós-doutor pela UNESP (Brasil); Cátedra distinguida 2016 CETYS Universidad (México). Professor aposentado da Universidad de Alcalá (Espanha). Professor colaborador estrangeiro na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 

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Published

2023-11-24

How to Cite

COSTA, J. A. da, ANACHE, A. A., & SEBASTIÁN-HEREDERO, E. (2023). ACCESSIBILITY AND JUSTICE IN HIGHER EDUCATION FOR STUDENTS WITH VISUAL DISABILITIES: A HUMAN RIGHTS ISSUE. Revista Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, 10(2), 39–50. https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p39-50

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial