ANÁLISE DO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO NO MUNICÍPIO DE SERROLÂNDIA – BAHIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2019.v6n1.08.p99

Keywords:

Educação Especial, Atendimento Educacional Especializado, Trabalho docente

Abstract

The purpose of this paper was to analyze the Specialized Educational Assistance offered by the municipality of Serrolândia/BA. According to information obtained from the Department of Education in 2018, the ESA has thirty students enrolled and four teachers who make up the teaching staff. Of the thirty students, eighteen are male and twelve female, with ages ranging from 4 to 34 years and 23 of them have medical diagnosis. All the teachers were contacted and accepted to participate in our study, answering a questionnaire with closed questions and multiple choice. Regarding the teachers who work in the ESA, there is a great experience in the area of ??education of all of them, although most of it has been done in regular primary education. Because of the proximity to the current retirement time, it is important that municipal management is already beginning to worry about new professionals who will replace the current teachers in case of retirement. Regarding the physical structure, it is observed that some points still need to be improved, with special attention the physical adaptations of bathroom, ramp etc.

Author Biographies

  • Osni Oliveira Noberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia

    Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Departamento de Ciências Humanas da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Campus IV. Lider do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Especial e Educação Física Adaptada (GEPEFA/UNEB).

  • Márcio dos Santos Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

    Licenciado em Educação Física e Especialista em Atividade Física para pessoas com deficiência, ambos pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Integrante do Grupo de estudos, pesquisa e extensão em Educação Especial e Educação Física adaptada (GEPEFA).

  • Theresinha Guimarães Miranda, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Umeå University, Suécia. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

  • Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia

    Doutor em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, com pós-doutorado pela Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Published

2019-07-29

Issue

Section

Artigos