THE TEACHER’S TRAINING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS REGARDING tHE INCLUSION OF CHILD WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

BETWEEN THE LEGISLATION AND THE TEACHING DEGREE’S CURRICULUM

Authors

  • Disneylândia Maria RIBEIRO Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN
  • Gabriela Alencar de Barros VIEIRA Universidade do Estado do Rio Grande no Norte - UERN
  • Cristiane de Fátima Costa FREIRE Professora da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-4721-3172

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240010

Keywords:

Physical Education, Initial Teacher’s training, Educational inclusion, Autism Spectrum Disorder

Abstract

The objective of the article is to discuss the initial training of physical education teachers in before the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder, based on legislation and contemporary educational policies. The discussions on the agenda are the result of documental research, of a qualitative nature, carried out from October 2021 to June 2023, entitled: “The place of inclusive education in the curricula of undergraduate courses at UERN”. In this work, particularly, the analysis material are the Pedagogical Projects of the Physical Education Courses of the State University of Rio Grande do Norte. The consultation carried out with the curriculum made it possible to identify the presence of three curricular components in the area, namely: Physical Education for People with Special Educational Needs; Adapted Physical Education and Inclusive Physical Education. From the analysis of the course discription , the presence of content related to educational policies and legal aspects on which special education is based on, an inclusive perspective stands out as a positive aspect. From another angle, some weaknesses can be pointed out, such as the presence of a vocabulary with a strong influence of the medical model of understanding disability and the absence of more specific content on adapted sports and the Paralympic Games, as well as related issues. to resources, supports and Assistive Technologies/Augmentative and Alternative Communication, with a view to subsidizing the access and participation of students with Autistic Spectrum Disorder in body, sports and leisure activities.

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Author Biographies

  • Disneylândia Maria RIBEIRO, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN

    É Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Ensino do CAPF/UERN; Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Pernambuco; Especialista em Educação, na área de Formação do Educador pelo CAPF/UERN (2007), Graduada em Pedagogia (2003) pelo CAPF/UERN. Atuou como professora da Educação Básica no período de 2006 a 2010, principalmente nos anos iniciais do Ensino Fundamental. É líder do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd). Membro-colaboradora do "Grupo de Pesquisa Pró-Inclusão: Pesquisa e Estudos sobre Educação Inclusiva, Práticas Pedagógicas e Formação de Professores". Pesquisadora da Associação Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica - AIIIIPe. Tem interesse de pesquisa em Educação Inclusiva, Educação Especial e Atendimento Educacional Especializado, Saberes e Formação Docente

  • Gabriela Alencar de Barros VIEIRA, Universidade do Estado do Rio Grande no Norte - UERN

    Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Especialista em Fitoterapia pela UNIFAN/GO. Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós Graduação em Ensino (PPGE) CAPF/UERN. Membro do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd) CAPF/UERN. Pesquisa inclusão de crianças autistas nas aulas de Educação Física no Ensino Fundamental.

  • Cristiane de Fátima Costa FREIRE, Professora da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (1998), pós-graduação em Psicopedagogia Institucional e clínica pelo Instituto Superior de Educação Vale do Salgado (2004) e em Didática do Ensino Superior pela Faculdade Evolução Alto Oeste Potiguar (2015), mestra em ensino pelo Programa de Pós Graduação em Ensino - PPGE/CAMEAM/UERN (2018). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Planejamento do Processo de Ensino e Aprendizagem - GEPPE, na linha de pesquisa: Educação, ética e formação em espaços escolares e não escolares. É professora da Escola Estadual Patronato Alfredo Fernandes - Pau dos Ferros/RN, e foi professora substituta do Departamento de Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte/UERN/CAMEAM , foi coordenadora pedagógica do Colégio e Curso Evolução, atuou como pedagoga da APAE de Pau dos Ferros. Tem experiência na área de Educação com ênfase no ensino e coordenação da Educação Básica e no ensino superior.

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Published

2024-02-22

How to Cite

RIBEIRO, Disneylândia Maria; VIEIRA, Gabriela Alencar de Barros; FREIRE, Cristiane de Fátima Costa. THE TEACHER’S TRAINING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS REGARDING tHE INCLUSION OF CHILD WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: BETWEEN THE LEGISLATION AND THE TEACHING DEGREE’S CURRICULUM. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 11, n. 1, p. e0240010, 2024. DOI: 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240010. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14846.. Acesso em: 25 nov. 2024.