IN ACADEMIC WORK, WHAT IS TALKED ABOUT WHEN WE TALK ABOUT PEDAGOGICAL SUPPORT PROFESSIONALS IN SPECIAL EDUCATION?
DOI:
https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240006Keywords:
Pedagogical Support Professional, Teaching Work in Special Education, Working Condition, Special Education TeacherAbstract
One of the most obvious impacts of the National Policy on Special Education from the perspective of Inclusive Education (BRASIL, 2008) is the growing number of Special Education professionals who entered regular schools. When considering this context, the question arises: what is said when talking about the pedagogical support professional who works with the special education student in the common classroom? This text presents the result of a systematic search carried out in the Bank of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the objective of identifying how the theme that involves this professional is contemplated in academic works. The organization of the search was based on the literature review methodology (GIL, 2008), with a qualitative approach, configured as exploratory and descriptive in nature. The reflections carried out from the selected texts raise other questions and the "almost certainty" that when talking about this special education professional, many processes and pedagogical practices are discussed that demarcate advances, setbacks, consensus and possibilities of the modality, however, little or nothing is said about the professional and his working and employment conditions, showing a vast field of research still to be cultivated.
Downloads
References
ARAÚJO, Bárbara Karolina. A formação do Segundo Professor de Turma do Estado de Santa Catarina. 2015. 344 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Florianópolis, 2015. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/158780/337029.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 07 dez. 2020.
ARAÚJO, Gilda Cardoso. Políticas educacionais e estado federativo: conceitos e debates sobre a relação entre município, federação e educação no Brasil. Curitiba: Appirus, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da inclusão escolar. Brasília: Imprensa Oficial, 2008.
_______. Decreto Nº 7.611/2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 10 de dezembro de 2020.
CASTRO, Sabrina Fernandes; MENEZES, Eliana da Costa Pereira; BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Iniciação à docência na educação especial. Journal of Research in Special Educational Needs,
Staffordshire, UK, v.16, pp.658-661, ago. 2016. Disponível em:< https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-3802.12326>. Acesso em: 11 set. 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Portal de Periódicos. Disponível em: <https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/>. Acesso em: 11 set. 2020.
FRANCO, Lucimar de Lima; NERES, Celi Correa. As (re) ações dos professores regentes e o auxiliar pedagógico especializado (ape) na escolarizacao do estudante com deficiência. Revista Periferia - Dossiê: Educação Especial e Inclusiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 58-85, 2017. Disponível em:< https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/28992/20719>. Acesso em: 11 set. 2020.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 101-119, jan./mar. 2013. ISSN 1413-2478. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000100007. Acesso em: 12 dez 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Disponível em: <http://cidades.ibge.gov.br/brasil/panorama>. Acesso em: 24 jan. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP; Censo da Educação Básica; 2019 – Resumo Técnico. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 13 jan 2021.
LIMA, Kátia Soares Bezerra de. O trabalho docente e suas repercussões face à inclusão. 2016, 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2016. Disponível em: < http://www2.ufac.br/ppge/banco-de-dissertacoes/dissertacoes-2016-1/dissertacao-katia-soares.pdf>. Acesso em: 12 out 2020.
OLIVEIRA, Dalila Andrade de. A Reestruturação do Trabalho: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 29 set. 2020.
PINHEIRO, Vanessa Cabral da Silva; MASCARO, Cristina Angélica de Aquino Carvalho. A bidocência como uma proposta inclusiva. Journal of Research in Special Educational Needs,
Staffordshire, UK, v.16, pp.37-40, ago. 2016. Disponível em: < https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-3802.12123>. Acesso em: 11 set. 2020.
SANTOS, Danielle Aparecida Nascimento; LANUTI, José Eduardo de Oliveira Evangelista; ROCHA, Naiara Chierici da; BARROS, Denner Dias. Educação matemática: a articulação de concepções e práticas inclusivas e colaborativas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.21, n1, pp 254-276, 2019. Disponível em:< https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/38783/pdf
>. Acesso em: 11 set. 2020.
SARMENTO, D. C. Criação dos sistemas municipais de ensino. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 26, n. 93. p.1363-1390. set./dez. 2005.
VAZ, Kamille. Professor, profissional ou educador: a concepção de professor de educação especial nas produções acadêmicas do campo específico da educação especial (2000-2016). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v.25, n.1, p.101-116, jan.-mar. 2019. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382519000100007>. Acesso em 10 jan 2021.
VAZ, Kamille. O professor de educação especial nas políticas de perspectiva inclusiva no Brasil: concepções em disputa. 2013. 231 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Florianópolis, 2013. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/123143/322561.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 07 dez. 2020.
VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Enicéia Gonçalves. Ensino colaborativo para o apoio à inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 95, p. 139-151, 2014. Disponível em:<https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812014000100008&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 11 set. 2020.
VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Eniceia Gonçalves; ZERBATO, Ana Paula. O trabalho em colaboração para apoio da inclusão escolar: da teoria à prática docente. Revista Interfaces da Educação, Paranaíba, v.7(19), pp.66-87, Jun. 2016. Disponível em:<https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/1029>. Acesso em: 11 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The works published in RDPEE are the sole responsibility of their authors. The authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-CC BY, which allows distribution, remixing, adaptation and creation from the work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
- The authors consent that their articles may be incorporated by RDPEE into indexers and databases that currently exist or may exist in the future; the owners of these databases may reproduce, transmit and distribute the texts, in whole or in part, in any form or means of electronic transmission that exists or may be developed in the future.
Qualis Capes (2017-2020)
Education: B1