(IN)ACCESSIBILITY IN GRADUATION IN PEDAGOGY

NARRATIVES OF A UNIVERSITY STUDENT WITH DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240004

Keywords:

Inclusive Education, Accessibility, Students with disabilities, Higher education

Abstract

Since the beginning of this century, accessibility has become a guideline in Brazilian legislation. This right extends to higher education in the search for a guarantee of the inclusion of students with disabilities. Considering this context, this research aims to analyze the experience of a university student with a disability based on her narratives about (in)accessibility in the University Pedagogy Course. Data collection was carried out through semi-structured interviews with the support of a recorder and field diary. The results indicate that access to higher education starts well before the entrance exam, as it involves adequate training of students with disabilities in primary and secondary education. Already, during university education, the empowerment of students with disabilities, in facing barriers in everyday life, is a characteristic that has contributed to permanence in higher education, when associated with the attitudinal accessibility of teachers and students. There is also emphasis, in the results, on the architectural and informational inaccessibility that appears as an obstacle in university education. Often, the only solution for these students is the search for accessibility solutions, on an individual basis, as a way to minimize the effects of the absence of effective institutional actions in favor of guaranteeing the rights of students with disabilities at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jackeline Susann Souza da SILVA, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Doutora em Educação pela Universidad de Salamanca (Espanha). Mestre na Linha de Pesquisa Estudos Culturais e Licenciada em Pedagogia pela UFPB. É professora substituta no Departamento de Habilitação Pedagógica da UFPB (Campus João Pessoa) e coordenadora pedagógica da Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Secretaria de Educação e Cultura de João Pessoa. Realizou intercâmbio no Centro de Estudos Sociais (CES) da Universidade de Coimbra (UC-Portugal) e no Instituto de Relações Internacionais da USP (IRI-Brasil). Colaborou na função de docente e pesquisadora no Observatório Nacional da Educação Especial (UFSCar) e no Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher-NIPAM (UFPB).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9394 de 10 de dezembro de 1996. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1- dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Lei n° 10.048, de 8 de novembro de 2000. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 8 nov. 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10048.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Lei n° 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 19 dez. 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Decreto 5.296 de 2 de dezembro 2004. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2 dez. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Decreto nº 6.571 de 17 de setembro de 2008. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 set. 2008, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6571.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão - LBI. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 jun. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm Acesso em: 09 mai. 2022.

DANTAS, Taisa Caldas. SILVA, Jackeline Susann Souza da. CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Entrelace entre Gênero, Sexualidade e Deficiência: Uma História Feminina de Ruptura e Empoderamento. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, vol.20, n.4, p.555-568, dez. 2014. DOI: 10.1590/S1413-65382014000400007 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/bV7h6MQqf7VyQ5Y93RYrBdw/?lang=pt Acesso em: 09 mai. 2022.

DESLANDES, Sandra Fátima. A pesquisa qualitativa nos serviços de saúde: notas teóricas. Petrópolis: Vozes, 2004.

FERREIRA, Windyz Brazão. Invisibilidade, crenças e rótulos: Reflexão sobre a profecia do fracasso educacional na vida de jovens com deficiência. In: IV CONGRESSO BRASILEIRO SOBRE SÍNDROME DE DOWN: FAMÍLIA, AGENTE DA INCLUSÃO, 1., 2004, Salvador. Anais... Salvador: APAE, 2004. p. 05-19.

MAZZONI, Alberto Angel; TORRES, Elisabeth Fátima. O acesso e permanência do aluno especial na universidade: um estudo a nível nacional. Maringá: Ed. Acta Acientianum, 2003. 97 p.

MELLO, Anahi Guedes de; FERNANDES, Felipe Bruno Martins. Cartilha da Comissão de Acessibilidade do SIFG 10: Guia de orientações sobre gênero, deficiência e acessibilidade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO 10, 1., 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2013. p. 34-40.

OLIVEIRA, Elaine Teresa Gomes de. Acessibilidade na Universidade Estadual de Londrina: O ponto de vista do estudante com deficiência. 2003. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciência, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2003.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm Acesso em 10 mai. 2022.

OMS. Relatório Mundial sobre a Deficiência. 2011. Disponível em: https://www.fonoaudiologia.org.br/publicacoes/RelatorioMundial.pdf Acesso em 10 mai. 2022.

SILVA, Cassandra Ribeiro de. Metodologia e Organização do Projeto de Pesquisa: Guia Prático. 2004. Disponível em: http://www.ufop.br/demet/metodologia.pdf Acesso em: 15 abr. 2011.

SILVA, Jackeline Susann Souza da. Acessibilidade, Barreiras e Superação: Estudo de Caso de Experiências de Estudantes com Deficiência na Educação Superior. 2014, 242 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2014.

SILVA, Jackeline Susann Souza da. Acessibilidade Educacional: Um conceito Multifacetado. Salamanca: KDP, 2018. p. 77.

SILVA, Jackeline Susann Souza da. Indicadores de accesibilidad para la educación superior desde la perspectiva de la equidad de género. 2019, 456 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidad de Salamanca, Salamanca, 2019.

SILVA, Jackeline Susann Souza da Silva; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa. A educação superior contemporânea em tempos de luta por inclusão no sistema de

ensino brasileiro. Instrumento: Rev. Est. e Pesq. em Educação, Juiz de Fora, v.23, n.1, p. 5-21, jan./abr. 2021. DOI: 10.34019/1984-5499.2021.v23.30981 Disponível em file:///C:/Users/Samsung/Documents/2023/Artigos/30981-Texto%20do%20artigo-137094-1-10-20210409.pdf Acesso em 20 mar. 2023.

SILVA, Joana Carla Gomes da; SIMIONI, Sônia; ORLANDO, Rosimeire Maria; ALMEIDA, Maria Amelia. Deficiência e autoaceitação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 6., São Carlos. Anais... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, 2014, p. 1-15.

Published

2024-02-22

How to Cite

SOUZA DA SILVA, Jackeline Susann. (IN)ACCESSIBILITY IN GRADUATION IN PEDAGOGY: NARRATIVES OF A UNIVERSITY STUDENT WITH DISABILITIES. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 11, n. 1, p. e0240004, 2024. DOI: 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240004. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14403.. Acesso em: 22 nov. 2024.