Social conflicts

the perspective of students with indicatives of high skills and giftedness in a situation of human vulnerability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p125-142

Keywords:

Cognition, Creativity, Pandemic, Piaget, Inclusive education

Abstract

The present article is an excerpt from an empirical research, with semi-structuredinterviews, based on the Piagetian clinical method, and aimed at demonstrating how students with High Abilities/Super ability in a situation of human vulnerability use their creative potential and develop solutions to respond to the existing conflicts in their environment. For the qualitative analysis of the results we used authors such as Saltini (2008), Inhelder and Piaget (1982), Lubart (2007) among others. The results obtained indicate that the students are being hindered in their creative potential by the lack of development of real inter-individual exchanges, due to the existing context in Pandemic Covid 19 that limited the inter-individual interaction, however they are in full cognitive development with the help of digital tools, they also feel frustrated with the way the teachers conduct the remote classes, with the lack of access to sports and leisure, and the lack of appropriate care to their condition with cognitive challenges and activities for social development. The results also indicate that even in this context of vulnerability that limited them to further explore the conflicts presented in this work in a creative way, they still brought complex answers for their age peers, demonstrating autonomy and ample creative potential.

Author Biographies

  • Carla Sant'Ana de OLIVEIRA, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Pedagoga formada pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2013), mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2016) e doutorado em educação pela Universidade Federal do Paraná (2021). Bolsista Capes. Atualmente é professora colaboradora da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Integrante do GIEDH - Grupo de Estudo e Pesquisa Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano e Educação, e pesquisador do Laboratório de Psicologia Educacional - LAPE. 

  • Carla Luciane Blum VESTENA, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Professora Associado "A" da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). PhD pela School of Education, Durham University - UK (2016-2017). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Marília-SP). Atua nos cursos de Graduação e Mestrado em Educação, especificamente na área de Educação, Cultura e Diversidade, da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro (Guarapuava, Paraná, Brasil). Atualmente é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Bolsista de Produtividade em Pesquisa da Fundação Araucária (2019 a 2021). 

  • Leandro Cordeiro CRISTO, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) na Universidade Estadual do Centro-Oeste. Graduado em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Graduado em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa. É Professor Efetivo de Atendimento Educacional Especializado pela Rede Municipal de Ensino de Guarapuava/PR. Integrante do GIEDH - Grupo de Estudo e Pesquisa Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano e Educação, e pesquisador do Laboratório de Psicologia Educacional - LAPE. 

References

BECKER, Fernando. Aprendizagem: reprodução, destino ou construção. In: DONGO, Adrián Oscar. Montoya (org.). Jean Piaget no século XXI: escritos de epistemologia e psicologia genéticas [et al.]. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2011.

CARPENDALE, Jeremy. I. M. No relationship, however, is pure constraint or cooperation. In: Cambridge Collections Online. Cambridge University Press, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521898584.012. Acesso em: 23 Out 2017.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial, 1997.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1. ed.

Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

KOHLBERG, Lawrence. Essays On Moral Development - Vol. II. The Psychology Of Moral Development. São Francisco: Harper & Row, 1984.

LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Trad. Márcia Conceição Machado Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MCCORMICK, Kimberly M.; PLUCKER, Jonathan A. (2013). Connecting Student Engagement to the Academic and Social Needs of Gifted and Talented Students. In: Kim, K.H., Kaufman, J.C., Baer, J., Sriraman, B. (eds) Creatively Gifted Students are not like Other Gifted Students. Advances in Creativity and Giftedness, vol 5. SensePublishers, Rotterdam. Disponível em:<https://doi.org/10.1007/978-94-6209-149-8_9> Acesso em: Jun, 2021.

MOSHMAN, David. Adolescent Psychological Development: Rationality, Morality, and Identity. University of Nebraska, 2 Ed. New Jersey – London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2005.

PIAGET, Jean. A Relação da afetividade com a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Vol 26, n 3, 1962. Tradução e organização: Cláudio J. P. Saltini e Doralice B. Cavenaghi. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

PIAGET, Jean. The Moral Judgment of the Child. Glencoe, Illinois: Nabu Press, 2011. (Ed. Original 1932).

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. Trad. Elzon Lenardon. São Paulo: Summus, 1994. (Ed. Original 1932)

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

PIAGET, Jean. Problemas de psicologia genética. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. The Psychology of the Child. Basic Books, New York, 1969.

PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. London: Routledge and Kegan Paul Ltd, 1999.

PORTER, Louise. Educating young children with additional needs. Austrália: Allen & Unwin, 2002.

SALTINI, Cláudio João Paulo. Afetividade e inteligência. 5 ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008.

STERNBERG, Robert J. The Theory of Successful Intelligence. In: Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 2005, Vol. 39, Num. 2 pp. 189-202. Disponível em: <http://www.actef.es/sternberg.pdf> Acesso em: 10 Jan 2018.

Published

2023-02-23

Issue

Section

Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento