Eu também sou poesia

práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual

Authors

  • Marcia de Oliveira GOMES Instituto Benjamin Constant

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p99-112

Keywords:

Literary literacies, visual impairment, literature, high school

Abstract

This article aims to report literary literacy practices developed with visually impaired students at the Benjamin Constant Institute. The perspective of teaching literature is based on authors such as Candido (2004) for whom literature plays an important role in the process of humanization and formation of a sociopolitical consciousness, and Cosson (2018), who reflects on the school as a space for systematic appropriation of literary language. This study's methodology is action research, which concerns the resolution of a collective problem in a collaborative way between researchers and participating subjects. In this way, I seek through this discussion and the reported experiences to point out ways for a significant work from the experiences of learners both in reading and writing, as a construction and expression of thoughts and emotions, as well as in the discovery of self and the world by through the relationship with literature, contributing to the reading and citizenship formation of people with visual impairments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. Duas Cidades/ Ouro Azul: São Paulo/ Rio de Janeiro, 2004.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo:; Contexto, 2018.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2002.

NEVES, Cynthia Agra de Brito; BUNZEN JR., Clecio dos Santos. Letramentos literários na contemporaneidade: criticidade e subversão. In: Trab. Ling. Aplic., Campinas, n(60.3): 608-611, set./dez. 2021.

NUEMBERG, Adriano Henrique. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 2, p. 307-316, abr./jun. 2008.

SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina. Atendimento educacional especializado: Deficiência visual. Brasília: SEESP / SEED / MEC, 2007.

SOARES, Magda. Ler, verbo transitivo. In.: PAULINO, G.; MARTINS, A. A.; PAIVA, A.; VERSIANI, Z. (Orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 29-34.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez/ Autores Associados, 1986.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia. Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2022.

WELLS, H. G. Em terra de cego. Lisboa: Padrões Culturais, 2008.

Published

2022-12-01

How to Cite

DE OLIVEIRA GOMES, Marcia. Eu também sou poesia: práticas de letramentos literários para estudantes com deficiência visual. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 99–112, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p99-112. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13872.. Acesso em: 22 nov. 2024.