AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK:

TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS

Authors

  • João Marcos Isaías de SOUZA Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo
  • Michele Pereira de Souza da FONSECA Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24

Keywords:

Physical Education, Inclusion, Visual impairment, Autobiographical Narrative

Abstract

This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Marcos Isaías de SOUZA, Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2022). Atualmente é Professor Docente I da Prefeitura de São Gonçalo. Tem experiência na área de Educação Física.

     

  • Michele Pereira de Souza da FONSECA, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Educação (PPGE/UFRJ), Mestre em Educação (PPGE/UFRJ), Licenciada em Educação Física (EEFD/UFRJ). Professora associada 1 da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD/UFRJ). Coordenadora de Extensão da EEFD/UFRJ. Fundadora e Coordenadora do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD/UFRJ). Coordenadora da Pós-Graduação gratuita em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (PGEFEPI/UFRJ). Coordenadora adjunta do Comitê Científico GTT Inclusão e Diferenças do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte - CBCE (2021-2023).

References

ARAGÃO, Adailton. Albinitude e albinidade: apresentação do dossiê. CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais. João Pessoa, v. 2, n. 27, p. 9-28, jul./dez.2021. Disponível em: https://doi.org/10.46906/caos.n27.61531.p9-28 .Acesso em set/2022

BÍSCARO, Roberto Rillo. Escolhi Ser Albino. São Carlos-SP: Ed. EduFSCar, 2012.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, Abr.2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: setembro/2022

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index Para a Inclusão. Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola.Trad. Mônica Pereira dos Santos. Rio de Janeiro, LaPEADE, 2012.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto, 1999.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Brasília, 2007.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Presidência da República. Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: ago. 2022

BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Presidência da República. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm Acesso em: Mar. 2022

CANDAU, Vera. Didática, Interculturalidade e Formação de professores: desafios atuais. Revista Cocar. Edição Especial n.8. p.28-44, 2020.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. Cortez 1992

DINIZ, Débora. O que é deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007.

FONSECA, Michele Pereira de Souza da. Formação de professores de educação física e seus desdobramentos na perspectiva dos processos de inclusão/exclusão: reflexões sobre Brasil e Portugal. 202f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

FONSECA, Michele Pereira de Souza da; RAMOS, Maitê. Inclusão em movimento: discutindo a diversidade nas aulas de Educação Física Escolar. In Pontes Junior, J. (org.). Conhecimentos do professor de Educação Física Escolar. Fortaleza, CE:edUECE, 2017. p. 184-208.

FONSECA, Michele Pereira de Souza da. Formação Docente em Educação Física na e para perspectiva inclusiva: reflexões sobre Brasil e Portugal, Revista Aleph, Rio de Janeiro, p. 42-74, 2021.

FONSECA, Michele Pereira de Souza da. O Grupo de Trabalho Temático Inclusão e Diferenças no CBCE: Histórico, reflexões e perspectivas, 2022 no prelo

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido [recurso eletrônico]. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. [recurso eletrônico]. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004

KAUFMAN, Nira. Deficiências, dificuldades e diferenças: critérios e direções para mediar na escola. MORAES, M.; MARTINS, B.; FONTES, F.; MASCARENHAS, L. (Orgs.). Deficiência em questão: para uma crise da normalidade. Nau Editora. Rio de Janeiro, 2017.p.113-135.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação [online]. n. 23, pp. 156-168, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012 Acesso em: agosto/2022.

MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o Racismos na Escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

PASSEGGI, Maria da Conceição ; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.27. n.01. abril, 2011.p.369-386.

ROSS. Paulo Ricardo. Contribuições ao conceito social da deficiência e a natureza humana Paulo Ricardo Ross. In: CAMPOS, Regina Célia Passos Ribeiro de (org). Deficiência visual e inclusão escolar: desfazendo rótulos. Curitiba: CRV, 2016. p. 41-63

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, SA. Abril, 2020.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Educação Inclusiva e a Declaração de Salamanca: Conseqüências ao Sistema Educacional Brasileiro. INTEGRAÇÃO – ano 10, no.22 – 2000, p. 34-40

SANTOS, M; FONSECA, M; MELO, S. Inclusão em Educação: diferentes interfaces. Curitiba, CRV, 2009.

SASSAKI, Romeu. Causa, impedimento, deficiência e incapacidade, segundo a inclusão. Revista Reação, São Paulo, n. 87, jul./ago. 2012.

SAWAIA, B (Org.). As artimanhas da Exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes, 2017.

Published

2022-12-01

How to Cite

SOUZA, João Marcos Isaías de; FONSECA, Michele Pereira de Souza da. AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, SP, v. 9, n. 2, p. 11–24, 2022. DOI: 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767.. Acesso em: 22 nov. 2024.