AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK:

TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS

Authors

  • João Marcos Isaías de SOUZA Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo
  • Michele Pereira de Souza da FONSECA Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24

Keywords:

Physical Education, Inclusion, Visual impairment, Autobiographical Narrative

Abstract

This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. 

Author Biographies

  • João Marcos Isaías de SOUZA, Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2022). Atualmente é Professor Docente I da Prefeitura de São Gonçalo. Tem experiência na área de Educação Física.

     

  • Michele Pereira de Souza da FONSECA, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Educação (PPGE/UFRJ), Mestre em Educação (PPGE/UFRJ), Licenciada em Educação Física (EEFD/UFRJ). Professora associada 1 da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD/UFRJ). Coordenadora de Extensão da EEFD/UFRJ. Fundadora e Coordenadora do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD/UFRJ). Coordenadora da Pós-Graduação gratuita em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (PGEFEPI/UFRJ). Coordenadora adjunta do Comitê Científico GTT Inclusão e Diferenças do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte - CBCE (2021-2023).

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Published

2022-12-01