Methodological contribution of the metric studies of information for the analysis of interdisciplinarity in environmental sciences
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2019.v13n4.06.p89Keywords:
Scientific communication, Interdisciplinarity, Bibliometric methods, Environmental SciencesAbstract
Through a bibliographical survey, the article presents a reflection on the conceptual and theoretical aspects of interdisciplinarity and metric studies of information and its interrelation with the development of environmental sciences. It presents the emergence of environmental sciences, which was a response to the complexity of environmental problems, due to the indissociability between anthropic and natural systems, which are related to economic and social problems mediated by science and technology. These aspects brought to the area intrinsic interdisciplinary characteristics, which were portrayed in specific orientations to observe interdisciplinarity in graduate programs, but without the specification of how we could check these factors. This study presented that the metric studies of information could be indicative for the development of interdisciplinary indicators, thus the contribution of this article resided in presenting a methodological protocol and validation, aiming to generate indicators of analysis to understand interdisciplinarity in the postgraduate programs in the area of environmental sciences, based on the metric studies of information.
Downloads
References
Associação Brasileira de Normas Técnicas (2011). NBR 14724: informação e documentação: trabal-hos acadêmicos: apresentação. Rio de janeiro, 2011.
Brasil (2011). Ministério do meio ambiente. Brasília, 2011. http://www.mma.gov.br/governanca-ambiental/informacao-ambiental/sistema-nacional-de-informacao-sobre-meio-ambiente-sinima/indicadores (2017-02-08).
Brasil (2016). Ministério da Educação. Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Documento de avaliação da área: ciências ambientais. Brasília, 2016.
Fazenda, I. C. A. (1996). Práticas interdisciplinares na escola. 3. Ed. São Paulo: Cortez,1996.
Fazenda, I. C. A. (2003). Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.
Fernandes, V.; Sampaio, C. A. C. (2008). Problemática ambiental ou problemática socioambiental? A natureza da relação sociedade/meio ambiente. // Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFPR). 18: (2008) 87-94, http://revistas.ufpr.br/made/article/viewFile/13427/9051 (2018-03-27).
Franco, M. de A. R. (2008). Planejamento ambiental para a cidade sustentável. 2. Ed. São Paulo: Anna blume, 2008.
Hargreaves, A. (2004). O ensino na sociedade do conhecimento: educação na era da insegurança. Por-to Alegre: Artmed, 2004.
Hayashi, C. R. M. (2013). Apontamentos sobre a coleta de dados em estudos bibliométricos e ciento-métricos. // Filosofia e Educação, 5:2 (2013) 89-101.
Igami, M. P.Z. (2011). Elaboração de indicadores de produção científica com base na análise ciento-métrica das dissertações e teses do INPE. 2011.179f. Tese (doutorado) – Instituto de Pesquisas Energé-ticas e Nucleares – IPEN-CNEN/SP, São Paulo, 2011. http://repositorio.ipen.br:8080/xmlui/handle/123456789/8930/browse?value=igami%2c+mery+p.z.&type=author (2017-04- 14).
Japiassu, H. (1976) Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de janeiro: imago, 1976.
Kobashi, N.; Santos, R.N. M. (2006) Arqueologia do trabalho imaterial. // ENANCIB, 7, 2006. Marília, São Paulo. Anais... Marília: UNESP, 2006.
Leite, F. et al. (2012). Boas práticas para a construção de repositórios institucionais da produção cien-tífica. Brasília: Ibict, 2012. http://livroaberto.ibict.br/handle/1/703 (2019-09-16).
Leff, E. (2002). Epistemologia ambiental. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2002.
Macias-Chapula, C. A. (1998). O papel da infometria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. // Ci. Inf., 27: 2 (1998) 134-140. http://www.tce.sc.gov.br/files/file/biblioteca/o_papel_da_infometria.pdf (2017-6-6).
Magalhães, E. M. (2005). Interdisciplinaridade: por uma pedagogia não fragmentada, 2005. www.ichs.ufop.br/anaisimemorial %20do%20ichs/ (2017-11-14).
Medeiros, J. M. G.; Vitoriano, M. A. V. (2011). A evolução da bibliometria e sua interdisciplinaridade na produção científica brasileira. // RDBCI. 13:3, (set./dez. 2011). https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/issue/view/704 (2017-08- 06)
Noronha, D. P.; Maricato, J. O. M. (2008). Estudos métricos da informação: primeiras aproximações.// Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 13: Esp. (2008) 116-128, http://www.brapci.inf.br/v/a/5005. (2018 -04-11).
Organização das Nações Unidas (1992). Agenda 21: conferência das nações unidas sobre o meio am-biente e desenvolvimento. Rio de janeiro, 1992. http://www.onu.org.br/rio20/img/2012/01/agenda21.pdf. (2018-03-25) .
Organização das Nações Unidas (2012). O futuro que queremos: conferência das nações unidas sobre desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro, 2012. http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=a/res/66/288&lang=e (2018-03-25).
Pádua, J. A. (2010). As bases teóricas da história ambiental. // Estudos Avançados [on-line] 24:68 (2010). http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0103-40142010000100009&lng=en&nrm=iso. (2018-03-25).
Philippi Jr, A. et. al (2000). Interdisciplinaridade em ciências ambientais. São Paulo: Signus, 2000. http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/us000001.pdf (2018-03-27).
Philippi Jr, A. et. al (2013). Desenvolvimento sustentável, interdisciplinaridade e ciências ambientais. // Revista Brasileira de Pós-graduação, 10:21. (2013) 509 - 533. http://ojs.rbpg.brasil.gov.br/index.php/rbpg/article/viewfile/423/353 (2018-03-27).
Pombo, O.; Guimarães, H. M.; Levy, T. (1994). A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. Lis-boa: texto, 1994.
Prodanov, C. C.; Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pes-quisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/Ebook%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf (2019-09-16).
Rostaing, H. (1996). La bibliométrie et ses techniques. Tolouse: sciences de la société,. 1996. http://www.master-vti.fr/web/img/pdf/la_bibliometrie_et_ses_techniques.pdf (2017-08-06).
Silva, D. J. da (2000). O paradigma transdisciplinar: uma perspectiva metodológica para a pesquisa ambiental l. // Philippi, A. Jr. et al. Interdisciplinaridade em ciências ambientais. São Paulo: Signus Editora, 2000. http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/us000001.pdf (2017-06-06).
Silva, M. R. da et. al (2011). Análise bibliométrica e cinetométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. // Rev. Ci. Inf. E Doc., Ribeirão Preto, 2:1 (jan./jun 2011) 110-129. http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/42337 (2017-07-2017).
Vieira, P. H. F. (2009). Políticas ambientais no Brasil: do preservacionismo ao desenvolvimento sus-tentável. // Política & Sociedade, 8:14 (2009) 27-78 https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/viewfile/2175-7984.2009v8n14p27/10954 (2018-03- 27).
Downloads
Published
Issue
Section
License
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.