The intertwining of bibliotherapy and reading mediation

uma análise das entrevistas concedidas à Rede Mediar

Authors

  • Pamela Oliveira Assis Universidade Federal da Bahia
  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Bahia
  • Ana Claudia Medeiros de Sousa Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02142

Keywords:

Bibliotherapy; Reading; Reading mediation; Rede Mediar

Abstract

When researching about bibliotherapy and reading mediation, it is understood that there is a thematic relationship in which both favor the subject's socialization and emotional balance through reading and the benefits that this action enables. The objective of this study was to evidence the interrelationship of bibliotherapy with the reading mediation through the narratives recorded in the interviews of Rede Mediar project. As for the methodology, it is a descriptive study, for which the case study method and the qualitative approach were adopted, and the shared perceptions were analyzed through interviews granted to Rede Mediar. The results indicated that bibliotherapy and reading mediation intertwine, aiming at a humanizing and conscious action of the mediator, so that supports the formation and development of the subject in the reader's perspective and the reach of well-being. It is considered that, from the perspective of bibliotherapy, the act of read has a therapeutic intention that favors singular and social changes in the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Bacharela em Biblioteconomia e Documentação pela UFBA. 

  • Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

    Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

  • Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia

    Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

References

Almeida Junior, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. Mediação oral da informação e da leitura. Organizado por Sueli Bortolin, João Arlindo dos Santos Neto, Rovilson José da Silva. ABECIN, 2015. pp. 9-32.

Bortolin, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando, 2010, https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349. Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho, Tese de Doutorado. Acessado 19 mar. 2022.

Caldin, Clarice Fortkamp. “A leitura como função terapêutica: biblioterapia”. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 6, no. 12, 2001, pp. 32-44, https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2001v6n12p32/5200. Accessed 19 fev. 2021.

Caldin, Clarice Fortkamp. Perspectivas e tendências da Biblioterapia. Rede Mediar, 2021, https://redemediar.wordpress.com/2021/04/13/perspectivas-e-tendencias-da-biblioterapia-segundo-clarice-caldin/.Rede Mediar, Salvador, 2021. Acessed 11 nov. 2021.

Ferreira, Danielle Thiago. “Biblioterapia: uma prática para o desenvolvimento pessoal”. ETD - Educação Temática Digital, vol. 4, no. 2, 2003, pp. 35-47, https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/620/635. Accessed 27 out. 2021.

Lucas, Eliane R. de Oliveira, et al. “Biblioterapia para crianças em idade pré-escolar: estudo de caso”. Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 11, no. 3, 2006, pp. 398-415, http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1413-93620110003&lng=pt&nrm=iso. Accessed 27 out. 2021.

Pereira, Marília Mesquita Guedes. Biblioterapia: proposta de um programa de leitura para portadores de deficiência visual em bibliotecas públicas. UFPB, 1996.

Perrotti, Edmir. “Sobre informação e protagonismo cultural”. Informação e protagonismo social. Organizado por Henriette Ferreira Gomes e Hildenise Ferreira Novo. EDUFBA, 2017, pp. 11-25.

Pinto, Virginia Bentes. “A biblioterapia como campo de atuação para o bibliotecário”. Transinformação, vol. 17, no. 1, 2005, pp. 31-43, https://www.scielo.br/j/tinf/a/TGh75RBZcCN8nTwF8FBjkkL/?lang=pt. Accessed 27 out. 2021.

Rede Mediar. 2021, https://redemediar.wordpress.com/entrevistas/. Accessed 27 out. 2021.

Santos, Raquel do Rosário, et al. “Os valores pragmático, afetivo e simbólico no processo de mediação consciente da informação”. Informação & Informação, vol. 26, no. 1, 2021, pp. 343-362.

Seitz, Eva Maria. Biblioterapia: uma experiência com pacientes internados em clínica médica. Habitus, 2006.

Sobrino, Juan. Leitura: mediação com afeto. Rede Mediar, 2021, https://redemediar.wordpress.com/2021/08/07/lectura-mediacion-con-afecto/. Accessed 11 nov. 2021.

Sousa, Ana Cláudia Medeiros de, et al. “Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 16, 2020, pp. 1 – 20, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Accessed 10 fev. 2021.

Sousa, Carla. “Biblioterapia e a mediação afetuosa da literatura: experiências de bibliotecári@s em bibliotecas”. Mediação da leitura literária em bibliotecas. Organizado por Jorge do Prado. Malê, 2019. pp. 107 – 120.

Published

2022-03-23

How to Cite

“The Intertwining of Bibliotherapy and Reading Mediation: Uma análise Das Entrevistas Concedidas à Rede Mediar”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 16, Mar. 2022, p. e02142, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02142.

Most read articles by the same author(s)