Ten years of integration of technical and secondary education in the professional qualification of agriculture at Centro Paula Souza

Authors

  • Bruno Michel da Costa Mercurio Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Henrique Tahan Novaes Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp - Campus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p158-173

Keywords:

Educação Profissional, Ensino Integrado, Ensino Agrícola

Abstract

This article presents a synthesis of the results obtained in the dissertation Integration of Technical and High School Education in Professional Qualification in Agriculture at the Paula Souza Center, defended by the Post-Graduate Program in Education at the Faculty of Philosophy and Sciences at Unesp. The research sought to assess how integration in professional training takes place after 10 years of implementation. Having as investigative methods, documental research, bibliographical research; in relation to empirical research, unsystematic observations and semi-structured interviews were carried out with teachers from two agricultural units at the Centro Paula Souza. It is concluded that the Pedagogical Proposal developed by the institution is based on an approach of the Pedagogy of Competences that privileges the development of competences aimed at the labor market, alerting to the wasted potentials when neglecting other human existences; in addition to the perceptions of the interviewed professors in relation to the integration process.

Author Biographies

  • Bruno Michel da Costa Mercurio, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010), graduação em Gestão Pública - FATEC São Paulo (2020) e mestrado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Campus Marília (2021). Atualmente é orientador educacional - ETEC Deputado Paulo Ornellas Carvalho de Barros e pesquisador vinculado ao grupo de pesquisa Organizações e Democracia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. 

  • Henrique Tahan Novaes, Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp - Campus de Marília

    Possui graduação em Ciências Econômicas pela Unesp - Araraquara (2001) e mestrado (2005) e doutorado (2010) em Política Científica e Tecnológica pela Unicamp. No mestrado estudou o Processo de Adequação Sóciotécnica nas Fábricas Recuperadas brasileiras e argentinas, com financiamento da Fapesp. Sua dissertação resultou no Livro - O fetiche da tecnologia - a experiência das fábricas recuperadas - (Expressão Popular/Fapesp, 2007. E 2010, 2a Edição). No doutorado, também com bolsa Fapesp, estudou - a relação universidade-movimentos sociais na América Latina: habitação popular, agroecologia e fábricas recuperadas. Tem experiência em Mundo do Trabalho Associado, Escolas de Movimentos Sociais e relação universidade-movimentos sociais. Coordenador do Curso e Aperfeiçoamento Movimentos Sociais e Crises Contemporâneas à luz dos clássicos do Materialismo Crítico (11a Edição). Coordenador do Curso Técnico em Agropecuária integrado ao ensino médio, com ênfase em agroecologia e agrofloresta (parceria UNESP-Centro Paula Souza-PRONERA-Movimentos Sociais). Membro dos grupos de Pesquisa Instituto Brasileiro de Estudos Contemporâneos (IBEC-São Paulo) e Organizações e Democracia (Unesp-Marília). É Docente da Faculdade de Filosofia e Ciências da Unesp Marília, desde fev. de 2011 e professor do Programa de Pós Graduação em Educação desde fevereiro de 2013.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ten years of integration of technical and secondary education in the professional qualification of agriculture at Centro Paula Souza. (2022). Revista Fim Do Mundo, 3(7), 158-173. https://doi.org/10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p158-173