THE EXPANDED STATE AND THE SMALL POLITICS FOR THE ANALYSIS OF THE POLICIES FOR THE EDUCATION OF YOUNG AND ADULT WORKERS

Authors

  • Luiza de Almeida da Cruz Campos
  • Jaqueline Pereira Ventura Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2526-1843.2023.v8n12.p253-272

Keywords:

Estado Ampliado, Política educacional, Educação de Jovens e Adultos

Abstract

This work reflects on Antonio Gramsci’s contributions for the analysis of the directions produced by the policies implemented for the Youth and Adult Education (EJA). Based on dialectical historical materialism, the text discusses on the struggle for hegemony waged within the Expanded State for the control of the educational policies for the working class, considering the segment of the rural EJA. It concludes that EJA policies, which are historically marked by compensatory discontinuous educational policies, fall within what Gramsci coined as small politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza de Almeida da Cruz Campos

Graduada em História, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

Jaqueline Pereira Ventura, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Associada da Faculdade de Educação da UFF, atua na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Published

2023-07-06

How to Cite

Campos, L. de A. da C., & Ventura, J. P. (2023). THE EXPANDED STATE AND THE SMALL POLITICS FOR THE ANALYSIS OF THE POLICIES FOR THE EDUCATION OF YOUNG AND ADULT WORKERS. Revista Práxis E Hegemonia Popular, 8(12), 253–272. https://doi.org/10.36311/2526-1843.2023.v8n12.p253-272

Issue

Section

Dossiê Temático: “FILOSOFIA DA PRÁXIS E TRADUTIBILIDADE: LEGADO DE GRAMSCI NA AMÉRICA LATINA” - III COLÓQUIO INTERNACIONAL ANTONIO GRAMSCI (IGS-BRASIL)