Education, formative experience and dialectic thinking in Theodor W. Adorno

Authors

  • Michel Aires de Souza Dias

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45n4.p159

Keywords:

Adorno, Education, Experience, Dialectic, Emancipation

Abstract

In the 18th century, Kant evaluated that his historical period was not a time of enlightenment, but rather minority, because of man's inability to use his own understanding. Adorno updated this problem, interpreting the minority in our presente in terms of loss of experience. Men are no longer apt to experience, because the technical and economic apparatus prevents the clarification and awareness of reality. From this diagnosis, The aim of this article is to investigate Adorno's educational thought in its possibilities of emancipation. In our point of view, the role of education, in the thoughts of the Frankfurtian, is to recover the critical autonomy of individuals, through dialectical thinking, to rebuild the damaged experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T.W. Progresso. Lua Nova, n. 27, p. 217-236, dez. 1992.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W. Teoria da Semicultura. Revista Primeira Versão, ano IV, n. 191, maio/ago. p. 1-20, 2005.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Estudos da comunidade. In: ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Temas básicos de sociologia. São Paulo: Cultrix, 1978. p. 151-171.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, W. Obras Escolhidas: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 114-119.

CROCHÍK, J. L. Educação para a resistência contra a barbárie. Revista Educação: Adorno pensa a Educação, São Paulo, n. 10, p. 16-25, 2009.

DALBOSCO, C. A. Kant & Educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2011.

ENGELS, F. Do socialismo utópico ao socialismo científico. São Paulo: Global , 1984.

GORENDER, J. Introdução. In: MARX, K. Para a crítica da economia política: salário, preço e lucro; o rendimento e suas fontes; a economia vulgar. São Paulo: Abril Cultural, 1982. p. VII-XXIII. (Col. Os economistas).

KANT, I. Resposta à pergunta: Que é iluminismo? In: KANT, I. A paz perpétua e outros opúsculos. Petrópolis: Vozes, 2008. p.11-9.

KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2008.

MAAR, W. L. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995. p. 11-49.

MAAR, W. L. Adorno, Semiformação e Educação. Educação e Sociedade, v. 24, n. 83, p. 459-476, 2003.

PETRY, F. Experiência e Formação em Theodor W. Adorno. Educação e Filosofia, v. 29, n. 57, p. 455- 88, jan./jun. 2015.

PONTES, R. A categoria de mediação em face do processo de intervenção do Serviço Social. Cadernos Técnicos, n. 23, p. 60-68, 1999.

Recebido: 23/10/2021 Aceito: 05/05/2022

Published

2022-09-14 — Updated on 2022-09-21

Issue

Section

Articles and Comments

How to Cite

Education, formative experience and dialectic thinking in Theodor W. Adorno. (2022). Trans/Form/Ação, 45(4), 159-178. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45n4.p159