Horace Lane and são paulo entourage that went to the international exhibition of education in Saint Louis in 1904
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.06.p77Keywords:
International exhibition of education, Horace Lane, Public instruction in São PauloAbstract
Horace Lane and São Paulo entourage that went to the International Exhibition of Education in Saint Louis in 1904. In 1904, the Center of teachers in São Paulo in partnership with State Senate and the American school selected and sent an entourage to the International Exhibition of Education that happened in Saint Louis, United States of America. The goal of this article is to considerate the role developed by Horace Lane in the contribution to the entourage’s formation of the public instruction in São Paulo to Saint Louis Exhibition. We support this analysis interacting around the agents, their practices and appropriation in order to a better understanding of São Paulo school context in the end of nineteenth century and beginning of twentieth century. The sources used are consisted by the protagonist’s selection of primary documents, historical research and literature review. From the discussion realized, we can conclude that based on the action of Horace Lane, São Paulo leaderships decided to send an entourage to Saint Louis in order to observe the methodological procedures and acquiring teaching material in vogue in the United States and Europe and making feasible the introduction of them in public education in São Paulo.
Recebido em: 13/05/2019
Aceito em: 22/07/2019
Downloads
References
CARVALHO, Marta Maria Chagas. Impressos e circulação de modelos pedagógicos: a difusão da pedagogia de Francis Parker na imprensa educacional paulista (2013). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais.. Disponível em:<sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe7/pdf/08-%20IMPRESSOS-%20INTELECTUAIS%20E%20HISTORIA%20DA%20EDUCACAO/IMPRESSOS%20E20CIRCULACAO%20DE%2...>. Acesso em:14 maio 2018.
CATANI, Denice Barbara. Educadores a meia luz: um estudo sobre a revista de ensino da associação beneficente do professorado público de São Paulo. Bragança Paulista: Ed. EDUSF, 2003.
HILSDORF, Maria Lucia Spedo. Escolas Americanas de confissão protestante na Província de São Paulo: um estudo de suas origens. 1977. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1977.
HILSDORF, Maria Lucia Spedo. Francisco Rangel Pestana: jornalista, político, educador. 1986. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1986.
JAF, Ivan. A Corte portuguesa no Rio de Janeiro. São Paulo: Ática, 2001.
MACEDO, Oigres Leici Cordeiro de. Construção diplomática, missão arquitetônica: os pavilhões do Brasil nas feiras internacionais de Saint Louis (1904) e Nova York (1939). 2012. 268p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
MONARCHA, Carlos. Escola normal da praça: o lado noturno das luzes. Campinas: Ed.UNICAMP, 1999. (Coleção Momento).
MONROE, Paul. História da educação. 10 ed. São Paulo: Nacional, 1988.
RAMALHO, Jether Pereira. Educação e uma interpretação sociológica da prática educativa de colégios protestantes no Brasil, no período de 1870-1940. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1976.
REIS FILHO, Casemiro. A Educação e a ilusão liberal: origens da escola pública paulista. Campinas: Autores Associados, 1995.
REVISTA DE ENSINO DA ASSOCIAÇÃO BENEFICENTE DO PROFESSORADO PÚBLICO DE SÃO PAULO, São Paulo, ano III, 1903.
RIBEIRO, Bonerges. A Igreja Presbiteriana no Brasil, da autonomia ao cisma. São Paulo: O Semeador, 1987.
ROCCO, Salvador et al. (Org.). Poliantéia comemorativa: 1846-1946 – primeiro centenário do ensino normal do estado de São Paulo. São Paulo: Bréscia, 1946.
ROSSI, Bruno Gonçalves. Atuação dos missionários das Igrejas Presbiterianas dos Estados Unidos do Brasil entre 1859 e 1888 e seu papel nas relações entre os dois países. 2009. 231f. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) - Instituto de Relações Internacionais, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
SANTOS, José Veloso. As Contribuições de Horace Lane na instrução pública paulista (1890-1910). 2011. 733p. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquisa Filho”, Marília, 2011.
SANTOS, Paulo Coelho Mesquita; COSTA, Adilson Rodrigues. A Escola de Minas de Ouro Preto e as “Seções de Geologia” do Brasil nas Exposições Universais. Revista Escola de Minas. Ouro Preto, v. 59, n. 3, p. 347-353, jul./set. 2006.
SOUZA, Rosa Fátima. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. UNESP, 1998.
VALENTIM, Carlos Antonio. O Brasil e os brasileiros. Fides Reformata XV, n. 2, p. 97-107, 2010.
VIEIRA, Cesar Romero Amaral. Protestantismo e educação: a presença liberal norte-americana na reforma Caetano de Campos - 1890. 2006. 195f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências Humanas, Piracicaba, 2006.
VIEIRA, David Gueiros. O Protestantismo, a maçonaria e a questão religiosa no Brasil. 2 Brasília: Ed. UNB, 1980.
WARDE, Mirian Jorge. Americanismo e educação: um ensaio no espelho. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, v. 14, n. 2, p.37-43, apr./jun. 2000.
WARDE, Mirian Jorge. Oscar Thompson na exposição de St. Louis (1904): a exhibit showing “machinery for making machines”. In: FREITAS, Marcos Cesar. Os Intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.
WARDE, Mirian Jorge. O Itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 3, n. 5, p. 126-160, jan./jun., 2003.
WARDE, Mirian Jorge. O Futuro está nas mãos da Psicologia e da pedagogia Cientifica (São Paulo, dos anos 10 aos anos trinta do século XX). 2004. Disponível em:<www.anpuhsp.org.br/sp/downloads / CD%20XVII/ST%20III/Miriam%20Jorge%20Warde.pdf >. Acesso em: 14 maio 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.