ASSISTENCIALISMO E REPRESENTATIVIDADE ALEGÓRICA DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA

Authors

  • Viviane Nunes SARMENTO Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFAPE
  • Wender Paulo de Almeida TORRES Rede Municipal de Educação de Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-0785-520X

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p25-38

Keywords:

Charity, Allegorical representation, Bolsonarismo, Disabilities people

Abstract

 In this theoretical rehearsal, we seek to analyze the setbacks related to the rights of disabilities people through the assistance and allegorical representation Bolsonaro government strategies and to understand how bolsonarismo still present in capacitist practices, even with the end of the President Jair Bolsonaro mandate. This time, we organized the discussions into three crucial points for deepening the theme: 1. Welfare and withdrawal of rights, showing normative and/or social setbacks during the period of government of former president of Brazil Jair Bolsonaro; 2. Understanding of representativeness sustained as a flag, but used as an allegory as the main strategy for implementing Bolsonarism in relation to the agenda of people with disabilities; and, finally, 3. we reflect on the current situation through the resumption of inclusion policies. We analyze that the former Bolsonaro government, in a covert way, appropriated the guidelines of representativeness and accessibility, strengthening in the social imaginary the dehumanization of people with disabilities, through the sneaky discourse of welfare, thus violating social, ethical and political rights of these subjects. Embodied in this fact, even with the recent inauguration of Luís Inácio Lula da Silva - who remains inoperative in relation to the theme -, there are countless consequences and confrontations with Bolsonarist practices regarding the construction of these setbacks that need to be carried out.

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Author Biographies

Viviane Nunes SARMENTO, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFAPE

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Alagoas (2009), graduação em Direito pela Faculdade de Ciências Jurídicas e Sociais de Maceió (2009), Mestra em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2013) e Doutora em Educação também pela Universidade Federal de Alagoas (2018). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco, pesquisadora do Needi (Núcleo de Estudos em Educação e Diversidade) e coordenadora do Grupo de Estudos em Psicologia Sócio -Histórica Inclusão e surdez. Tem atuado principalmente com as seguintes discussões: Educação de Surdos, Pesquisa Colaborativa e Análises Sócio-Históricas, tendo por base Vigotski, acerca da deficiência. Também contribuído como colunista para o Jornal Brasil de Fato Pernambuco.

Wender Paulo de Almeida TORRES, Rede Municipal de Educação de Pernambuco

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2014). Graduação em Letras com habilitação em Língua Portuguesa- UNIFACVEST (2019), Pós Graduação em LIBRAS pela Faculdade de Educação da LAPA (2017) .Foi Coordenador de Proteção Especial na Central de Libras de Garanhuns (2017-2020) e Professor Tradutor Intérprete de Libras - Escola Estadual Simoa Gomes. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino.

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Published

2023-11-24

How to Cite

SARMENTO, V. N., & de Almeida TORRES, W. P. (2023). ASSISTENCIALISMO E REPRESENTATIVIDADE ALEGÓRICA DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA. Revista Diálogos E Perspectivas Em Educação Especial, 10(2), 25–38. https://doi.org/10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p25-38

Issue

Section

Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial