Creativity and mathematical modeling

an initial study

Authors

  • Vantielen da Silva Silva IFPR - Instituto Federal do Paraná
  • Weslley Kozlik Silva Faculdade Guairacá
  • Dionísio Burak Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87

Keywords:

Creativity, Mathematical Education, Mathematical Modeling

Abstract

The present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions.

Author Biographies

  • Vantielen da Silva Silva, IFPR - Instituto Federal do Paraná

    Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG); Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) e Pedagoga pela Faculdade Guairacá, Paraná.

  • Weslley Kozlik Silva, Faculdade Guairacá

    Doutorando em educação na Universidade Federal do Paraná - UFPR. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade Guairacá. Graduação em Psicologia pela Faculdade Guairacá. Atualmente é docente no curso de Psicologia da Faculdade Guairacá. Coordenador administrativo e Pesquisador do Laboratório de Estudos em Comunicação, Educação e Tecnologia - LECET. Integrante do Grupo de Estudos em Tecnologia, Educação e Cultura - GETEC. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano e Educação - GIEDH.

  • Dionísio Burak, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1973), mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) e doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Atualmente é rt-20 da Universidade Estadual de Ponta Grossa no Programa de Pós - Graduação em Educação e rt 20 do Programa de Pós-Graduação em Ciências Naturais e Matemática. Professor titular aposentado do Departamento de Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste em (2013). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática na educação matemática, ensino e aprendizagem e ensino de matemática. Pós-Doutorado (2010) - Universidade Federal do Pará- orientadora Profa Drª Rosália Maria Ribeiro de Aragão.Atualmente é Pesquisador Sênior da Fundação Araucária.

Published

2020-06-21

Issue

Section

Artigos