Information mediation in sport
analysis of the performance of soccer athletes’ coaches in cearense professional football
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2020.v14n2.04.p49Keywords:
Information mediation, Soccer coaches, Soccer athletesAbstract
This paper presents results of a research aimed to examine soccer coaches’ actions in order to understand how information mediation interferes on game systems presented by these professionals. This investigation is characterized as exploratory and is based on the methodological assumptions of the qualitative approach. Interviews were used to collect information because such technique allows interaction with the subjects of the research. The collected data were analyzed using the technique of content analysis with the establishment of two categories: the performance of soccer coaches and the information mediation in the game system. The results revealed that coaches, through experiences and perceptions on the sport and knowledge repertoires, can act as mediators of the soccer athletes and that the mediation interferes on game systems proposed by coaches because the interactions between coach and athlete, as well as the information exchanged through these interactions, develop athlete’s ability to adapt to the game system and also help them improve their performance on soccer matches. Therefore, these coaches use the support of the coaching staff to stimulate athletes to learn. They do this to improve their own performance regarding the players and create an environment of constant information interchange and experiences inside the team. The librarian, in this context, could be a differentiator at the sports area by assisting soccer coaches on their work of tactical information mediation involving the athletes.
Downloads
References
Almeida Júnior, O. F. de; Bortolin, S. (2008). Mediação da informação e da leitura. // Silva, T. E. da (org). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008.
Almeida Júnior, O. F.; Santos Neto, J. A. dos. (2014). Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. // Inf. Inf. 19:2 (maio/ago. 2014) 98-116, http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/16716 (2017-07-21).
Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA, 2009.
Capurro, R.; Hjörland, B. (2007). O conceito de informação. // Perspectivas em Ciências da Infor-mação. 12:1 (2007) 148-207, http://www.eci.ufmg.br/pcionline/index.php/pci/article/viewFile/54/47 (2017-09-21).
Drubscky, R. (2003). O Universo Tático do Futebol. Minas Gerais: Health, 2003.
Farias, M. G. G.; Farias, G. B. de. (2017). Mediação na Ciência da Informação: uma análise bibli-ométrica na coleção Benancib. // Rev. Ibero-amer. Ci. Inf. 10:2 (jul.dez. 2017) 332-349, http://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2551 (2018-03-14).
Garganta, J. (2001). A análise de formação nos jogos desportivos: revisão acerca da análise de jo-go. // Revista Portuguesa de Ciências do desporto. 1:1 (2001) 57-64, https://rpcd.fade.up.pt/_arquivo/artigos_soltos/vol.1_nr.1/08.pdf (2018-12-09).
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
Gomes, H. F. (2008). A mediação da informação, comunicação e educação na construção do co-nhecimento. // DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação. 9:1 (fev. 2008), http://repositorio.ufba.br:8080/ri/handle/ri/3041 (2017-01-05).
Jorge, C. F. B.; Valentim, M. L. P. (2015). Informação e esporte: a informação esportiva e sua re-lação com clubes de futebol. // Inf. Inf. 20:1 (jan./abr. 2015) 183-208, http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19712/pdf_50 (2017-03-05).
Jorge, C. F. B.; Valentim, M. L. P. (2016). A importância do mapeamento das redes de conheci-mento para a gestão da informação e do conhecimento em ambientes esportivos: um estudo de ca-so no Marília Atlético Clube. // Perspectivas em Ciência da Informação, 21:1 (jan./mar. 2016) 152-172, http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2533/1707 (2017-04-14).
Marturelli Junior, M.; Oliveira, A. L. (2005). Treinadores de futebol de alto nível: as evidentes di-ficuldades que cercam a produtividade destes profissionais. XI Simpósio Internacional. Processo Ci-vilizador, Tecnologia e Civilização. Ponta Grossa, PR, 2005. http://www.uel.br/grupo-estudo/processos-civilizadores/portugues/sitesanais/anais9/artigos/mesa_de-bates/art23.pdf (2018-11-06).
Mumford, V.; Gergley, G. (2005). Considerations for Interscholastic Coaches. // The Sport Journal. 8:3 (2005), https://thesportjournal.org/article/considerations-for-interscholastic-coaches/ (2018-11-08).
Oliveira, J. F. (1994). Análise da evolução dos sistemas de jogo no futebol, a nível mundial e brasi-leiro. 26f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Instituto de Bioci-ências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1994. http://lib2.biblioteca.unesp.br/F/IFF7Q7YX6LU2Y P3AYHF95T2K8VB431ADIFHYA7HLG8U5L8C17 T03048?func=findacc&acc_sequence=003126215 (2018-12-14).
Oliveira, M.K. (2003). Vygotsky e as complexas relações entre cognição e afeto. // Arantes, V.A. (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003.
Perarnau, M. (2013). Guardiola confidencial. Campinas: Editora Grande Área, 2013.
Proni, M. W. (1998). Esporte-espetáculo e futebol-empresa. 262f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998. https://www.ludopedio.com.br/v2/content/uploads/162632_Proni%20(D)%20-%20Esporte-Espetaculo%20e%20Futebol-Empresa.pdf (2019-01-06).
Richardson, R. J. (1985). Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Ed. Atlas, 1985.
Santos, H.; Rezende, F. (2002). Formação, mediação e prática pedagógica do tutor orientador em ambientes virtuais construtivistas de aprendizagem. // Tecnologia Educacional. 31:157/158 (abr./set. 2002) 19-29.
Silva, J. L. C.; Gomes, H. F. (2013). A importância da mediação para a construção de uma auto-nomia no contexto dos usuários da informação. // Informação & Sociedade: estudos. 23:2 (maio/ago. 2013) 33-44, http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/12958/0 (2018.09-13).
Silva, J. L. (2015). Percepções conceituais sobre mediação da informação. // InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação. 6:1 (abr. 2015) 93-108, http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/89731 (2018-12-07).
Silva, J. L.; Farias, M. G. G. (2018). Abordagens conceituais e aplicativas da mediação nos servi-ços de informação. // InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação. 8:2 (set. 2017/fev. 2018) 106-123, http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/122628 (2018-08-11).
Simões, R. P. (2009). Futebol e Informação: driblando incertezas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.
Turra, N. C. (2007). Reuven Feuerstein: experiência de aprendizagem mediada: um salto para a modificabilidade cognitiva estrutural. // Educare et Educare. 2:4 (jul./dez2007) 297- 310, http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1671 (2018-08-15).
Varela, A. V. (2007). Informação e autonomia: a mediação segundo Feuerstein. São Paulo: SENAC, 2007.
Vygotsky, L. S. (2000). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.