Information professionals
resilient performance during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02117Keywords:
Information professional, Informational resilience, Informational resources, Professional performance, Covid-19Abstract
It discusses the perception of information professionals - archivists, librarians and museologists - about work practice, in the perspective of Covid-19's pandemic scenario. It focuses on professional action to face the health crisis, use of friendly and reliable information resources, as well as expressions that show the experience and overcoming of professionals from the point of view of the concept of informational resilience and the contributions of Information Science in labor practice. It results from a quantitative and qualitative research, with exploratory research. For data collection, a questionnaire built on Google Forms was used as an instrument. Data analysis was performed using Bardin's content analysis with the establishment of categories. It is observed that professionals continue their work in the face of informational uncertainties that the Brazilian epidemic context presents, and see their activities as potential to disseminate essential information for the benefit of science and the future, demonstrating the protagonist consolidation of their actions before society. It is concluded that, despite all the challenges imposed by the current moment with work overload, isolation and concern, the archivists, librarians and museologists participating in the research have tried to reinvent themselves, adapting to the imposed context and trying to practice resilience.
Downloads
References
Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
Bayrak, T. “IT support services for telecommuting workforce”. Telematics and informatics, v. 29, n. 3, 2021, pp. 286-293, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0736585311000682. Acessado 20 out. 2020.
Brasileiro, Felipe Sá. “Emoções e redes colaborativas na resiliência informacional”. Liinc em Revista, v. 16, n. 2, dez. 2020, pp. e5309, http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5309. Acessodo 24 maio 2021.
Brasileiro, Felipe Sá. Resiliência informacional em redes sociais virtuais: práticas colaborativas, emoções e mobilidade. João Pessoa: Editora UFPB, 2019, http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/586. Acessado 23 maio 2021.
Dal-Farra, Rossano André Paulo; Lopes, Tadeu Campos. “Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: pressupostos teóricos”. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 24, n. 3, set./dez. 2013, pp. 67-80, http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/ view/2698. Acessado 04 fev. 2021
Farias, Maria Giovanna Guedes. “Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil de bibliotecário protagonista”. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 106-125, 2016, doi: 10.11606/issn.2178-2075.v6i2p106-125. Acessado 27 abr. 2021.
Gil, Antonio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2019.
Leão, Lourdes Meireles. Metodologia do Estudo e Pesquisa: facilitando a vida dos estudantes, professores e pesquisadores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
Lloyd, A. “Building information resilience: how do resettling refugees connect with health information in regional landscapes: implications for health literacy”. Australian Academic and Research Libraries, v. 45, n. 1, 2014, pp. 48-66, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00048623.2014.884916. Acessado 22 maio 2021.
Lloyd, A. “Stranger in a strange land: enabling information resilience in resettlement landscapes”. Journal of Documentation, v. 71, n. 5, 2015, pp. 1029-1042, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JD-04-2014-0065/full/html. Acessado 22 maio 2021.
Marconi, Marina De Andrade; Lakatos, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. 8ed. São Paulo: Atlas, 2017.
Minayo, Maria Cecília de Souza, editor. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
Rocha, Cháris Telles Martins Da; Amador, Fernanda Spanier. “O teletrabalho: conceituação e questões para análise”. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, jan./mar. 2018, pp. 152-162, https://www.scielo.br/pdf/cebape/v16n1/1679-3951-cebape-16-01-152.pdf. Acessado 12 out. 2020.
Rodrigues, C.; Blattmann, U. “Uso das fontes de informação para a geração de conhecimento organizacional”. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 1, n. 2, 2011, pp. 43-58, http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/53365. Acessado 23 maio 2021.
Sala, Fabiana; Lopes, Fernando Cruz; Sanches, Gisele Aparecida Ribeiro; Brito, Tânia Regina de. “Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação nas redes sociais durante a pandemia de COVID-19”. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, jan./jun. 2020, pp. 10-32, doi:
https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v5i1.2020.43933.10-32. Acessado 28 janeiro 2021.
Santos, Edlaine Rosane Pinheiro dos; Lambarine, Patrícia Pérola Alves; Moreira, Jonathan Rosa. “Teletrabalho: o futuro presente nas empresas de tecnologia da informação e comunicação”. Negócios em Projeção, [s. l.], v. 5, n. 2, dez. 2014, pp. 35-49, http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao1/article/view/404. Acessoado 12 out. 2020.
Santos, P. L.V. A. C; Simionato, A.C; Arakaki, F. A. “Definição de metadados para recursos informacionais: apresentação da metodologia BEAM”. Informação & Informação, [s.l.], v. 19, n. 1, fev. 2014, pp. 146–163, http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/15251. Acessado 23 maio 2021.
Sena, Priscila Machado Borges; Farias, Gabriela Belmont de; Cosmo, Mayara Cabral. “Competência em informação em tempos de COVID-19: inovação e protagonismo no uso dos recursos informacionais”. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, [S.l.], v. 9, n. 2, dez. 2020, pp. 253 – 257, https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76149. Acessado 23 maio 2021.
Serra, Paulo. O teletrabalho: conceito e implicações. 1995, http://www.bocc.ubi.pt/pag/jpserra_teletrabalho.pdf. Acessado 12 out. 2020.
Silva, Luciana Candida da. Competência essenciais exigidas do bibliotecário frente aos desafios da sociedade da informação: um estudo dos profissionais de Goiânia – GO. 2009. Dissertação (Mestrado) – Universidade Nacional de Brasília, Brasília, 2009, https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/4258/1/2009_LucianaCandidadaSilva.pdf. Acessado 12 out. 2020.
Smit, J. W. “Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia: o que agrega estas atividades profissionais e o que as separa?” Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. Nova Série, São Paulo, v. 1, n. 2, 2000, pp. 27-36.
Sap, Consultoria em Recursos Humanos; SOBRATT, Sociedade Brasileira de Teletrabalho e Teleatividades. Pesquisa Home Office Brasil 2020. 4. ed. Campinas: São Paulo, 2020. 56 p. Disponível em:
https://sapconsultoria.com.br/pesquisa-home-office-brasil-2020/. Acesso em: 23 maio 2021.
Steil, Andrea Valéria; Barcia, Ricardo Miranda. “Um modelo para análise da prontidão organizacional para implantar o teletrabalho”. Revista de Administração, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 74-84, jan./mar. 2001.
Tanus, Gabrielle Francinne de S.C.; Sánchez-Tarragó, Nancy. “Atuação e desafios das bibliotecas universitárias brasileiras durante a pandemia de COVID-19”. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, v. 31, n. 3, 2020, pp.e1615,
http://www.rcics.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1615. Acessado 12 out. 2020.
Terra, Rafael. 25 tendências de marketing digital e redes sociais para 2020, https://www.mundodomarketing.com.br/. Acessado 20 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Giovanna Guedes Farias, Gabriela Belmont de Farias, Francisca Liliana Martins de Sousa , Patrícia Maria Honório Abreu , Rayara Bastos Barreto, Viviane de Holanda Cabral
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.