Elements of Brazilian fascism

limits and possibilities of education for democracy and emancipation

Authors

  • Sueli Soares dos Santos Batista Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Emerson Freire Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) - Unidade de Pós-Graduação

DOI:

https://doi.org/10.36311/2675-3871.2024.v5n11.p120-143

Keywords:

Education and democracy, Elements of fascism, Culture and emancipation

Abstract

This study seeks to problematize the elements of fascism considering the Brazilian political-social situation and its effects on education. Based on a bibliographical review, we start from the current political dramaturgy to discuss, on the one hand, the need for the permanent elaboration of the past as an urgent democratic task of the present as opposed, on the other hand, to the constant authoritarian elaboration of the present through production of subjectivities via fake news and other devices. In this scenario, the limits, and possibilities of still educating ourselves for democracy, for emancipation, in increasingly neo-fascist contexts associated with authoritarian neoliberalism policies are questioned. It appears that the notion of adaptation, among other elements of fascism, becomes a kind of political imperative and an end of culture and education, fostering the process of ultra-right tendencies that has emerged globally and with strength in recent years.

Author Biography

  • Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

    Realizou pós-doutorado na Escola de Comunicação e Artes da USP estudando as relações entre juventude, cultura, educação e trabalho (2023). Realizou pós-doutorado no Depto. de História e Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Unicamp (2012). Possui mestrado (1997) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2002). É graduada em História pela USP (1992) e Filosofia pela Unicamp (2007). Coordena o Núcleo de Estudos em Tecnologia e Sociedade (NETS). Atualmente é professora e pesquisadora colaboradora do Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS). Leciona nas Fatecs Tatuapé e São Paulo para os cursos dos eixos tecnológicos de "Turismo, Hospitalidade e Lazer" e "Produção Cultural e Design". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: Conceitos e contextos socioculturais do trabalho e da tecnologia na interface com a educação, Memória e História da educação profissional e tecnológica, Concepções e Políticas de Educação Profissional e Tecnológica, e Cultura, trabalho e educação. É professora pesquisadora do Laboratório de Políticas Públicas e Planejamento Educacional (Unicamp), do Grupo Teoria Crítica e Formação Ético-Política (Ufscar) e do Grupo de Pesquisa Concepções e Políticas de EPT (CEETEPS)

Published

2024-06-30

How to Cite

Elements of Brazilian fascism: limits and possibilities of education for democracy and emancipation. (2024). Revista Fim Do Mundo, 5(11), 120-143. https://doi.org/10.36311/2675-3871.2024.v5n11.p120-143