Max Weber and Adorno on the concept of progress

contrasts of technical rationalization in music and painting

Authors

  • Luis Felipe Martins de Salles Roselino Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43esp.23.p317

Keywords:

Adorno, Max Weber, Progress, Music, Aesthetics

Abstract

Abstract: This review will develop a theme from the theoretical contrast between Max Weber and Adorno approach of the concept of “progress”, read by their discussions on, respectively, “The Meaning of Wertfreiheit in Sociology and Economics” (1917) and “Fortschritt”, (Progress, 1962). After establishing a comparison between both writings and their theoretical tools, we shall identify the differences in resources by the critical and traditional theory elements. The opposition shall become more distinctly as the comparison reach the historical examples from their readings on Art History. Weber has employed a general bias to equate musical productions and painting, as Adorno, on the other hand, forecast something quite different as he followed the same guideline, the technical progress.    

Keywords: Adorno; Max Weber; Progress; Aesthetic; Music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luis Felipe Martins de Salles Roselino, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Professor efetivo da Universidade do Estado de Minas Gerais, membro do Departamente de CIências Humanas. Possui título de doutor em filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (2014), graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Atuando principalmente nos seguintes temas: Max Weber; Adorno; György Lukács; politeísmo dos valores; ética e estética.

References

ADORNO, T. Ästhetische Theorie In: Theodor W. Adorno: Gesammelte Schriften, Bd.7 Frankfurt/Main: Suhrkamp. 1977, p. 7-387.

ADORNO, T. Fortschritt In: Theodor W. Adorno: Gesammelte Schriften, Bd.10.2, Frankfurt/Main: Suhrkamp. 1977, p. 617-638

ADORNO, T. Introdução à sociologia. (Tradução: Wolfgang Leo Maar). São Paulo: Ed. UNESP, 2007.

ADORNO, T. Sobre algunas relaciones entre música y pintura In: Escritos Musicales I-III. Madrid: Ediciones Akal, 2006, p. 637-649

ADORNO, T.Teoria Estética. Lisboa: Edições 70 Ltda, 1983.

ADORNO, T.Versuch über Wagner In: Theodor W. Adorno: Gesammelte Schriften, Bd.13 Frankfurt/Main: Suhrkamp. 1986, p. 7-145.

BENJAMIN, W. O Anjo da História. Belo Horizonte: Autêntica Ed. Ltda. 2012.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução In: Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1975, p. 9-34.

DAHLHAUS, Carl. Das Problem der öheren Kritik. Adornos Polemik gegen

Strawinsky“. Neue Zeitschrift für Musik v. 148, 1987, p. 9-15.

DAHLHAUS, Carl. Soziologische Dechiffrierung von Musik. Zu Theodor W. Adornos Wagnerkritik.” In: The International Review of Aesthetics and Soziologie of Music 1, 1970, p. 137-146.

DUARTE, Ricardo. Sobre o conceito de “pseudomorfose” em Theodor Adorno. Artefilosofia, n.7, 2009, p. 31-40.

HABERMAS, Jürgen. Theorie des Kommunikativen Handelns. Frankfurt: Suhrkamp, 1988.

KLEIN, Richard. Philosophische Kritik als Problem der Musikwissenschaft. Zur Adorno-Rezeption bei Carl Dahlhaus am Beispiel des Versuch über Wagner. In: Andreas Dorschel (Org.), Kunst und Wissen in der Moderne, Viena: Böhlau, 2009, p. 105-121.

MAAR, Wolfgang. Materialismo e primado do objeto em Adorno In: Trans/Form/Ação, São Paulo, 29(2), 2006, p. 133-154.

MUSSE, Ricardo. Elementos da crítica de Adorno a Kant. Doispontos, Curitiba, São Carlos, vol. 4, n. 1, 2007, p. 201-215.

MARX, Karl. Misère de la philosophie. Paris: V. Giard & E. Brière. 1896.

OLLMAN, Bertel. Alienation. Marx’s Conception of Man in Capitalist Society. New York: Cambridge Un. Press, 1973.

SCHLUCHTER, W. Unversöhnte Moderne. Frankfurt: Suhrkamp, 1996.

SOCHA, Eduardo. Lessing na estética de Adorno: Música, Pintura e a questão da pseudomorfose. Trans/Form/Ação, Marília, v. 42, n. 3, 2019, p. 91-118.

WEBER, Max. Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre. [GAWL] Tübingen: J.C.B. Mohr. 1922.

WEBER, Max. Diskussionsrede zu W. Sombarts Vortrag über Technik und Kultur auf dem ersten Deutschen Soziologentage in Frankfurt (1910)” In: Schriften der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Vol. I, Tübingen: Mohr Siebeck 1911, p. 95-101.

Recebido: 25/10/2019 - Aceito: 17/02/2020

Published

2020-10-09 — Updated on 2022-07-18

How to Cite

Max Weber and Adorno on the concept of progress: contrasts of technical rationalization in music and painting. (2022). Trans/Form/Ação, 43(Special Issue), 317-340. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43esp.23.p317