On the sentiment’s conceptual negativity or the schopenhauerian philosophy of language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43n1.10.p173

Keywords:

Schopenhauer, Concept, Sentiment, Philosophy, Music

Abstract

Arthur Schopenhauer has a notion about the nature of the concept that runs through his thinking since the beginning of his philosophical production. Initially approached from its abstract rational meaning, in The world as will and representation, the concept acquires deeper traces from sentiment (Gefühl). The “non-concept” concept of sentiment will determine the direction of Schopenhauer”s philosophy by highlighting the limits of language. The philosophical language, therefore, expresses a paradox, since it intends to manifest, in abstract language, a concrete content, whose nature cannot be determined by it. As an abstract conceptual construct, philosophical language has a secondary and, thus, incomplete ontological status in relation to the content of concrete reality. Sentiments are the non-conceptual medium that clarifies the nature of concepts itself, and, consequently, the non-philosophical way that paradoxically best expresses the content of philosophy. In the recording of sentiment, Schopenhauer recognizes in musical language the proper justification scope of philosophical language.

Recebido: 29/09/2017
Aceito: 11/11/2019

Author Biography

  • Luan Corrêa da Silva, Universidade Estadual do Ceará

    Professor Substituto do Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR – Brasil. Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

BARBOZA, Jair. A crítica de Schopenhauer às Críticas de Kant ou como reverenciar um mestre distanciando-se dele. In: PINZANI, Alessandro; ROHDEN, Valério (org.). Crítica da razão tradutora: sobre a dificuldade de traduzir Kant. Florianópolis: NEFIPO, 2010. p. 75-85.

MOREIRA, Fernando de Sá. Linguagem e verdade: A relação entre Schopenhauer e Nietzsche em Sobre verdade e mentira no sentido extramoral. Cadernos Nietzsche, São Paulo, n. 33, p. 273-300, 2013.

RODRIGUES, Ruy de Carvalho. Schopenhauer: uma filosofia do limite. 2011. 303 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Departamento de Filosofia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

SCHOPENHAUER, Arthur. Über die vierfache Wurzel des Satzes vom zureichenden Grunde. In: SCHOPENHAUER, Arthur. Sämtliche Werke. Hrsg. von Paul Deussen. München: Piper Verlag, 1911-1942b. Bande 3. p. 101-268.

SCHOPENHAUER, Arthur. Sobre a visão e as cores. Tradução de Erlon José Paschoal. São Paulo: Nova Alexandria, 2003.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação. Tradução, apresentação, notas e índices de Jair Barboza. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2015a. t. 1.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação: Suplementos aos quatro livros do primeiro tomo. Tradução, apresentação, notas e índices de Jair Barboza. São Paulo: Editora Unesp, 2015b. t. 2.

SCHOPENHAUER, Arthur. Sobre a quadrúplice raiz do princípio de razão suficiente. Campinas: Editora Unicamp, 2019.

SILVA, Luan Corrêa da. A unidade ética em “O mundo como vontade e como representação” de Schopenhauer. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia, v. 9, n. 2, p. 4-15, 2018.

Recebido: 29/09/2017 - Aceito: 11/11/201

Published

2020-03-30 — Updated on 2022-07-13

Issue

Section

Articles and Comments

How to Cite

On the sentiment’s conceptual negativity or the schopenhauerian philosophy of language. (2022). Trans/Form/Ação, 43(1), 173-188. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43n1.10.p173