Reconstruindo a Era Secular em Charles Taylor

Authors

  • Juliano Cordeiro da Costa Oliveira Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45n3.p89

Keywords:

Charles Taylor, Era Secular, Religião, Habermas, Nancy Fraser

Abstract

This paper discusses how Charles Taylor reconstructs the secular age. Taylor's thesis is that the secular age can not be restricted to the idea of the exit of religion from the public sphere (secularity 1), nor can it only means the reduction of religious beliefs and practices (secularity 2). Taylor proposes a new reading of the secular age (secularity 3), in which the pluralism of believers and non-believers would be the best description for a world that is secularizing, but at the same time, the doctrines of faith continue to influence people’s lifestyles. Taylor emphasizes that religion is still related to the formation of different identities, as it exercises, at the same time, a perspective of recognition of subjects, even in modern societies. In the final part of the paper, criticisms on Taylor's philosophy are discussed, based on the theoretical proposals of Jürgen Habermas and Nancy Fraser.

Author Biography

  • Juliano Cordeiro da Costa Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

    Professor Adjunto de Filosofia na Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB – Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0844-6731.

References

BENHABIB, S. Las reivindicaciones de la cultura. Buenos Aires: Ratz, 2006.

BERGER, P. O Dossel Sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulus, 1985.

BERGER, P. Os Múltiplos Altares da Modernidade: rumo a um paradigma da religião numa época pluralista. Petrópolis: Vozes, 2017.

BERGER, P. Rumor de Anjos: a sociedade moderna e a redescoberta do sobrenatural. Petrópolis: Vozes, 2018.

EAGLETON, T. A Morte de Deus na Cultura. Rio de Janeiro: Record, 2016.

ELIADE, M. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FORST, R. Contextos da Justiça: filosofia política para além de liberalismo e comunitarismo. São Paulo: Boitempo, 2010.

FORST, R. Justificação e crítica: perspectiva de uma teoria crítica da política. São Paulo: Unesp, 2018.

FRASER, N. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo, São Paulo, n.14/15, p.232-239, 2006.

FRASER, N. Reconhecimento sem ética? Lua Nova, São Paulo. 70: p.101-138, 2007.

GARCÍA, S. Buscando significados, reencantando el mundo: Ética, política y religión en Charles Taylor. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: SB; México D.F. : Universidad Autónoma del Estado de México, 2020.

HABERMAS, J. A Inclusão do Outro: estudos de teoria política. São Paulo: Loyola, 2002.

JUNIOR, J. A redefinição política do significado da secularização segundo Charles Taylor. Dissertatio. V. 48. 2018, p.201-241.

RAWLS, J. O Liberalismo Político. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

TAYLOR, C. Uma Era Secular. São Leopoldo: Unisinos, 2010a.

TAYLOR, C. Imaginários Sociais Modernos. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2010b.

TAYLOR, C. A Ética da Autenticidade. São Paulo: Realizações Editora, 2011.

TAYLOR, C. O quê significa secularismo?. In: ARAÚJO, L.; MARTINEZ, M.; PEREIRA, T. (Org.). Esfera pública e secularismo: ensaios de filosofia política. Rio de Janeiro: UERJ, 2012. p. 157-195.

TAYLOR, C. As Fontes do Self: a constituição da identidade moderna. 4.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

WEBER, M. A Ética Protestante e o “Espírito” do Capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2022-07-07 — Updated on 2022-07-07

Issue

Section

Articles and Comments

How to Cite

Reconstruindo a Era Secular em Charles Taylor. (2022). Trans/Form/Ação, 45(3), 89-104. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45n3.p89