Ubuntu como modo de vida

contribuição da filosofia africana para pensar a democracia

Authors

  • Antonio Oliveira Dju Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Darcísio Natal Muraro Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45esp.13.p239

Keywords:

Ubuntu, Community, Tolerance, Democracy, African Philosophy

Abstract

This study aims at analysing the notion of Ubuntu as a contribution to think about democracy, especially the crisis it faces in Brazil, before the current historical reality of intolerance, racial discrimination, social exclusion, and dehumanization. For this reason, we raise the following question: can Africa contribute to think about democracy through her life’s philosophy expressed in Ubuntu? The first part of the text analyses the concept of Ubuntu, highlighting its philosophical character. The second part develops two structural characteristics of Ubuntu: community and tolerance. The research methodology is characterised as a bibliographical work, whose contribution is a philosophical analysis of the expression Ubuntu, based on the African way of life, from the works of Ramose: African Philosophy Through Ubuntu (2005); of Gyekye: Person and community in African thought (2003). We defend that understanding Ubuntu as an African way of life, based on interdependence, inter-constitution, interconnection and inter-humanisation is to contribute to think about democracy as an ethical, social and political way of life that recognises and considers the other(s) as individual(s) of differences that make humanisation possible.

Author Biographies

  • Antonio Oliveira Dju, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR – Brasil.

  • Darcísio Natal Muraro, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1986), graduação em Teologia pelo Instituto Teológico São Paulo (1990), mestrado em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), doutorado pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente é professor da graduação e pós-graduação da Universidade Estadual de Londrina. Atua com pesquisa, ensino e extensão principalmente com as seguintes áreas: Filosofia da Educação, Ensino de Filosofia na Educação Básica (Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio), Filosofia e Crianças, Educação para o Pensar. Temas de pesquisa: ensino de filosofia, experiência, diálogo, pensamento, democracia.

References

ANSAH, Richard; MENSAH, Modestha. Gyekye’s Moderate Communitarianism: A Case of Radical Communitarianism in Disguise. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/328796791_Gyekye's_moderate_communitarianism_a_case_of_radical_communitarianism_in_disguise. Acesso em: 22 dez. 2020.

BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Trad. De Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

BRASIL. Diretrizes Curriculares da Educação Básica. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1554 8-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05 mar. 2018.

CASTIANO, José P. Referenciais da Filosofia Africana: em busca da intersubjectivação. Maputo: Ndjira, 2010.

CHUWA, Leonard Tumaini. African Indigenous Ethics in Global Bioethics: Interpreting Ubuntu. V. 1. New York: Springer, 2014.

DEWEY, John. Experience and Nature. London: George Allen & Unwin, 1929.

DJU, Antonio Oliveira. Alteridade e Educação: uma contribuição de Paulo Freire e da filosofia Ubuntu para uma educação humanizadora. 2021.152 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação e Atualidade Brasileira. 2. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 29. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Professora, Sim; Tia, Não: cartas a quem ousa ensinar. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GADE, Christian B. N. The Historical Development of the Written Discourses on Ubuntu. South African Journal of Philosophy, v. 30, n. 3, 2011. Disponível em: http://pure.au.dk/portal/files/40165256/The_Historical_Development_of_the_Written_Discourses_on_Ubuntu.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.

GYEKYE, Kwame. Person and community in African thought. In: COETZEE, P. H.; ROUX, A. P. J. (ed.). The African Philosophy Reader. 2. ed. New York: Routledge, 2003. p. 348-366.

KANU, I. A. African Philosophy: a hermeneutic aproach to African Traditional Religion, Theology and Philosophy. Jos: Augustinian, 2015.

KANU, I. A. African Philosophy, Globalization and the Priority of ‘Otherness’. In: IGWEBUIKE: An African Journal of Arts and Humanities, v. 3 n. 5, 2017. Disponível em: http://igwebuikejournals.com/pdf%20created/3.5.7.pdf. Acesso em: 10 ago. 2018.

MABOVULA, Nonceba Nolundi. The Erosion of African Communal Values: a reapraisal of the African ubuntu philosophy. Inkanyiso: Journal of Humanities and Social Sciences, v. 3, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.ajol.info/index.php/ijhss/article/viewFile/69506/57525. Acesso em: 20 abril 2019.

MAURICE, M. Makumba. Introdução à Filosofia Africana: Passado e Presente. Trad. De Mário de Almeida. São Paulo: Paulinas; Prior Velho, 2014.

MBITI, John. African Religious and Philosophy. New York: Anchor Books, 1970.

MORA, Jose Ferrater. Dicionário de Filosofia. Tomo IV. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

NABUDERE, Dani W. Ubuntu Philosophy: Memory and Reconciliation. Texas Scholar Works, 2005. Disponível em: https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/4521. Acesso em: 10 fev. 2020.

RAMOSE, Mogobe B. African Philosophy Through Ubuntu. Harare: Mond Books, 2005.

RAWLS, John. The Law of People: with The Idea of Public Reason Revisited. Cambridge; Massachusetts; London: Harvard University Press, 1999.

TAYLOR, Charles. The Politics of Recognition. In: GUTMANN, Amy (org.). Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition. New Jersey: Princeton, 1994. p. 25-73

TEMPELS, Placid. Bantu Philosophy. Paris: Présence Africaine, 1959.

TUTU, Desmond. No Future Without Forgiveness. New York: Doubleday, 2000.

TUTU, Desmond. God Has a Dream: a Vision of Hope for our Time. New York: Doubleday, 2004.

Recebido: 22/7/2020 - Aceito: 06/01/2021

Published

2022-01-06 — Updated on 2022-06-23

How to Cite

Ubuntu como modo de vida: contribuição da filosofia africana para pensar a democracia. (2022). Trans/Form/Ação, 45(Special Issue 2), 239-264. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2022.v45esp.13.p239