Information Literacy as Social Innovation in the Justice System
ambiguities between theory and practice
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023057Keywords:
Information literacy, Social Innovation, 2030 Agenda, Justice system, Activity TheoryAbstract
The justice system is undergoing an intense digital transformation, which demands adaptations to new processes and work dynamics, with the consequent development of skills for creating, using and sharing information throughout life. This article is a multiple case study with a qualitative approach, carried out in institutions of the justice system, with the objective of identifying convergences and conflicts between theory and practice on the topics information literacy and social innovation in the practice of actors in the justice system, verifying the existence of possible gaps in the development of these processes. Data collection techniques consisted of documentary research and semi-structured interviews. Data analysis was performed using Activity Theory to find ambiguities and contradictions between theory and practice in the justice system. The results point to the importance of continued training and an interdisciplinary approach between information literacy and social innovation, in order to overcome challenges related to the use of information. One concludes that there is a potential field of research related to the development of information literacy for the implementation of social innovations, such as the 2030 Agenda.
Downloads
Metrics
References
Referências
Albagli, Sarita. “Conhecimento, inclusão social e desenvolvimento local”. Inclusão Social, v. 1, n. 2, 2006, p. 17-22. https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1514 . Acessado 11 mar. 2023.
Avelino, Flor et al. “Transformative social innovation and (dis)empowerment”. Technological Forecasting & Social Change, v. 145, 2019, p. 195–206. DOI: 10.1016/j.techfore.2017.05.002. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162517305802 . Acessado 23 jan. 2023.
Brasil. Tribunal Regional Eleitoral de Minas Gerais. Portaria da Presidência nº. 245, de 29 de julho de 2022. “Dispõe temporariamente sobre as atribuições das novas unidades criadas e/ou alteradas pela Resolução TRE-MG n° 1.218, de 13 de julho de 2022, que "Altera a estrutura orgânica do Tribunal Regional Eleitoral de Minas Gerais e dá outras providências”. Diário Oficial da União, 29 jul. 2022. Acessado 23 jan. 2023, https://www.tre-mg.jus.br/legislacao/portarias/arquivos-portaria-pre-2022/tre-mg-portaria-pre-no-245-de-29-de-julho-de-2022?SearchableText=PORTARIA%20PRE%20N%C2%BA%20245/2022
Brasil. Conselho Nacional de Justiça. Resolução nº. 395/2021, de 7 de junho de 2021. “Institui a Política de Gestão da Inovação no âmbito do Poder Judiciário”. Diário Oficial da União, 09 jun. 2021. 2021a. Acessado 23 jan. 2023. https://atos.cnj.jus.br/atos/detalhar/3973
Brasil. Tribunal Regional Eleitoral de Minas Gerais. Portaria DG nº. 116/2021, de 30 de agosto de 2021. “Institui o Laboratório de Inovação, Inteligência e Objetivos de Desenvolvimento Sustentável LIODS - no âmbito da Justiça Eleitoral de Minas Gerais e dá outras providências”. Diário Oficial da União, 30 ago. 2021. 2021b. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tre-mg.jus.br/legislacao/portarias/arquivos-portarias-dg-2021/tre-mg-portaria-dg-116-2021-de-30-08-2021?SearchableText=Portaria%20DG%20n%C2%BA.%20116/2021,%20de%2030%20de%20agosto%20de%202021,%20do%20Tribunal%20Regional%20Eleitoral
Brasil. Conselho Nacional de Justiça. Conselho Nacional do Ministério Público. “Pacto pela Implementação dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da Agenda 2030 no Poder Judiciário e no Ministério Público”. Diário Oficial da União, 20 ago. 2019. 2019a. Acessado 23 jan. 2023. https://www.cnj.jus.br/wp-content/uploads/2019/09/578d5640079e4b7cca5497137149fa7f.pdf
Brasil. Conselho Nacional de Justiça. Conselho Nacional do Ministério Público. Ministério Público Federal. Acordo de Cooperação Técnica CNJ n.º 027/2019. “Acordo de Cooperação Técnica que entre si celebram o Conselho Nacional de Justiça e o Conselho Nacional do Ministério Público, para os fins que especifica”. Diário Oficial da União, 23 ago 2019. 2019b.
Brasil. Conselho Nacional de Justiça. Resolução nº. 121, de 5 de outubro de 2010. “Dispõe sobre a divulgação de dados processuais eletrônicos na rede mundial de computadores, expedição de certidões judiciais e dá outras providências”. Diário Oficial da União, 11 out. 2010. Acessado 23 jan. 2023. https://atos.cnj.jus.br/files/compilado2126292022042662686385bffbc.pdf
Bruce, Christine Susan. The seven faces of information literacy. Auslib Press, 1997.
Declaração de Lisboa (“The Lisbon Declaration: Social Innovation as a Path to a Sustainable, Resilient and Inclusive Europe). Social Innovation Community”, 2018. https://www.siceurope.eu/sites/default/files/field/attachment/the_lisbon_social_innovation_declaration15.10_0.pdf . Acessado 23 jan. 2023.
Declaração de Política SI-DRIVE: Inovação Social em Ascensão (“SI-DRIVE Policy Declaration: Social Innovation on the Rise – Challenges for a Future Innovation Policy”). The Young Foundation, 2017. https://i3w7d2w8.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2017/12/SI-DRIVE-D12_5-Policy-declaration-2017-final-002.pdf?x13049 . Acessado 23 jan. 2023.
Engeström, Yrjö. Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. Cambridge University Press, 2019.
Engeström, Yrjö. From teams to knots: activity theoretical studies of collaboration and learning at work. Cambridge University Press, 2008.
Engeström, Yrjö. “Innovative learning in work teams: analyzing cycles of knowledge creation in practice”. Perspectives on activity theory. Cambridge University Press, 2007, pp. 377-404.
Engeström, Yrjö. “Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization”. Journal of Education and Work, v. 14, n. 1, 2001, p. 133-156. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13639080020028747. Acessado 3 abr. 20213
Engeström, Yrjö, e Miettinen, Reijo. “Introduction”. Editado por Yrjö Engeström, Reijo Miettinen, e Raija-Leena Punamäki. Perspectives on activity theory. Cambridge University Press, 2007, pp. 1-16.
Engeström, Yrjö, e Sannino, Annalisa. “Whatever happened to process theories of learning?”. Learning, Culture and Social Interaction, v. 1, n. 1, 2012, p. 45-56. DOI: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656112000050. Acessado 23 jan. 2023.
Floridi, Luciano. The 4th Revolution: how the infosphere is reshaping human reality. Oxford University Press, 2016.
Hall, Hazel, Cruickshank, Peter, e Ryan, Bruce. “Exploring information literacy through the lens of activity theory”. Editado por Serap Kurbanoǧlu et al. Information literacy in the workplace. Springer, 2018, pp. 803-812.
Haxeltine, Alex et al. “TRANSIT Working Paper # 5. TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1”. Grant agreement n. 613169, 2016. http://www.transitsocialinnovation.eu/resource-hub/a-framework-for-transformative-social-innovation-transit-working-paper-5 . Acessado 23 jan. 2023.
Klein, Juan-Luis, Laville, Jean-Louis, e Moulaert, Frank. “L’innovation sociale: repères introductifs”. L’innovation sociale. Édditions Érès, 2014, pp. 7-42.
Lloyd, Annemaree. “Recasting information literacy as sociocultural practice: implications for library and information science researchers”. Information Research, v. 12, n. 4, 2007. http://www.informationr.net/ir/12-4/colis/colis34.html . Acessado 23 jan. 2023.
Loertscher, David V., e Woolls, Blanche. Information literacy: a review of the research: a guide for practitioners and researchers. Hi Willow Research and Publishing, 2002.
Lupton, Mandy, e Bruce, Christine Susan. "Windows on information literacy worlds: generic, situated and transformative perspectives". Practising information literacy: bringing theories of learning, practice and information literacy together. Centre for Information Studies, 2010, p. 3-27.
Miettinen, Reijo. “Object construction and networks in research work: the case of research on cellulose-degrading enzymes”. Social Studies of Science, v. 28, n. 3, 1998, p. 423-463. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/030631298028003003. Acessado 14 abr. 2021.
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais. Resolução PGJ nº 20, de 15 de maio de 2023. “Institui o Pacto pela Ética e Integridade, no âmbito do Ministério Público do Estado de Minas Gerais”. Diário Oficial, 16 maio 2023. Acessado 07 ago. 2023. https://mpnormas.mpmg.mp.br/files/1/1/1-1-D562-28-res_pgj_20_2023.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Portaria Conjunta nº. 1391/PR/2022, de 16 de setembro de 2022. “Regulamenta o uso de linguagem simples e de direito visual no âmbito do Poder Judiciário do Estado de Minas Gerais”. Diário Oficial, 04 out. 2022. 2022a. Acessado 23 jan. 2023. http://www8.tjmg.jus.br/institucional/at/pdf/pc13912022.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. “Central Lapidar”. Relatório de Gestão 2020-2022. 2022b. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tjmg.jus.br/portal-tjmg/hotsites/relatorio-de-gestao-2020-2022/central-lapidar.htm#.Y0dlt3bMLIU
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais. “MPMG celebra Memorando de Entendimento com órgão da ONU para promover projetos de acesso à justiça e construção de sociedades inclusivas”. Portal institucional, 31 jan. 2022. 2022c. Acessado 23 jan. 2023. https://www.mpmg.mp.br/portal/menu/comunicacao/noticias/mpmg-celebra-memorando-de-entendimento-com-orgao-da-onu-para-promover-projetos-de-acesso-a-justica-e-construcao-de-sociedades-inclusivas.shtml
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais. “Projetos em parceria com o PNUD Brasil e apresentação de tecnologia que moderniza a atuação do MPMG são temas da reunião do Fórum de CAOs”. Portal institucional, 21 mar. 2022. 2022d. Acessado 23 jan. 2023. https://www.mpmg.mp.br/portal/menu/comunicacao/noticias/projetos-em-parceria-com-o-pnud-brasil-e-apresentacao-de-tecnologia-que-moderniza-a-atuacao-do-mpmg-sao-temas-da-reuniao-do-forum-de-caos-8A9480677F6E127B017FAE03236B7CF8-00.shtml
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Portaria nº. 5817/PR/2022, de 3 de outubro de 2022. “Institui o ‘Certificado Agenda 2030’ da Unidade Avançada de Inovação em Laboratório do Tribunal - UAI-Lab, no âmbito do Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais, regulamenta as hipóteses de sua concessão e dá outras providências”. Diário Oficial, 05 jan. 2022. 2022e. Acessado 23 jan. 2023. http://www8.tjmg.jus.br/institucional/at/pdf/po58172022.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Portaria Conjunta nº. 1337/PR/2022, de 23 de fevereiro de 2022. “Regulamenta o Laboratório de Inovação do Tribunal de Justiça de Minas Gerais, denominado de Unidade Avançada de Inovação em Laboratório do Tribunal - UAI-Lab”. Diário Oficial, 24 fev. 2022. 2022f. Acessado 23 jan. 2023. http://www8.tjmg.jus.br/institucional/at/pdf/pc13372022.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. “TJMG e TRF-6 lançam a Rede Mineira de Laboratórios de Inovação”. Portal institucional, 04 out. 2022. 2022g. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tjmg.jus.br/portal-tjmg/noticias/tjmg-e-jfmg-lancam-a-rede-mineira-de-laboratorios-de-inovacao-8ACC812583A077FE0183A4DF416E7278.htm#.Y0w2B3bMI2x
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais. Resolução PGJ nº. 54, de 10 de outubro de 2022. “Cria o Escritório de Integridade no âmbito do Ministério Público do Estado de Minas Gerais”. Diário Oficial, 11 out. 2022. 2022h. Acessado 23 jan. 2023. https://www.mpmg.mp.br/diariooficial/DO-20221011.PDF
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais, 2022i. Resolução Conjunta PGJ Ouvidoria nº. 01, de 10 de outubro de 2022. “Institui o canal especializado ‘Espaço Transparência, Integridade e Compliance na Administração Pública – ETICA’ no âmbito da Ouvidoria do Ministério Público do Estado de Minas Gerais”. Diário Oficial, 11 out. 2022. 2022i. Acessado 23 jan. 2023. https://www.mpmg.mp.br/diariooficial/DO-20221011.PDF
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. “Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais - Plano Estratégico 2021-2026”. Portal institucional, 2021. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tjmg.jus.br/data/files/8F/21/60/B5/AE17E710D68D45E75ECB08A8/Manual%20Referencial%20-%202021-2026%20-%20alt%2018.01.2022.pdf
Minas Gerais. Ministério Público do Estado de Minas Gerais. “Mapa Estratégico do Ministério Público do Estado de Minas Gerais”. Portal institucional, 2020a. Acessado 23 jan. 2023. https://www.mpmg.mp.br/portal/menu/conheca-o-mpmg/planejamento-institucional/planejamento-estrategico/mapa-estrategico.shtml
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Portaria nº. 4724/PR/2020, de 13 de fevereiro de 2020. “Institui o Laboratório de Ciência de Dados Jurídicos e Inteligência Artificial – LABCDJ”. Diário Oficial, 14 fev. 2020. 2020b. Acessado 23 jan. 2023. http://www8.tjmg.jus.br/institucional/at/pdf/po47242020.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. “Programa de Integridade do TJMG”. Portal institucional, 2020c. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tjmg.jus.br/portal-tjmg/acoes-e-programas/programa-de-integridade.htm#.Y0wxLXbMI2y
Minas Gerais. Controladoria-Geral do Estado. “Protocolo de Intenções CGE-MG nº. 0001/2020, de 28 de setembro de 2020. Protocolo de Intenções - Rede Mineira de Integridade”. Portal institucional, 2020d. Acessado 23 jan. 2023. https://www.tjmg.jus.br/data/files/E1/62/33/56/516D47101F8D07476ECB08A8/Protocolo%20de%20Integridade%20_1_.pdf
Minas Gerais. Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais. Portaria da Presidência nº. 4479/PR/2019, de 25 de junho de 2019. “Constitui o Comitê de Integridade com o objetivo de aprimorar as medidas e as ações destinadas a promoverem a ética e o combate à corrupção, bem como para o desenvolvimento e implementação do Programa de Integridade do Poder Judiciário do Estado de Minas Gerais”. Diário Oficial, 26 jun. 2019. Acessado 23 jan. 2023. http://www8.tjmg.jus.br/institucional/at/pdf/po44792019.pdf
Organização das Nações Unidas (Onu). “Transformando nosso mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável”, 2015. https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel . Acessado 23 jan. 2023.
Pellegrini, Eliane, e Vitorino, Elizete Vieira. “A competência em informação como prática de poder a partir de Michel Foucault”. Pesquisas e práticas em competência em informação. Rocha Gráfica e Editora, 2019, pp. 149-184.
Querol, Marco Antonio Pereira, Cassandre, Marcio Pascoal, e Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti. “Teoria da atividade: contribuições conceituais e metodológicas para o estudo da aprendizagem organizacional”. Gestão & Produção, v. 21, n. 2, 2014, p. 405-416. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-530X2014000200013&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado 4 abr. 2023.
Righetto, Guilherme Goulart, e Vitorino, Elizete Vieira. “A competência em informação como movimento de inovação social”. Investigación Bibliotecológica, v. 34, n. 82, 2020, p. 29-52. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.82.58080. http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/download/58080/52031 . Acessado 23 jul. 2023.
Sadek, Maria Tereza Aina. “O sistema de justiça”. O sistema de justiça. Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010, pp. 1-23.
Santos, Alessandra de Souza, e Maia, Luiz Cláudio Gomes. “Competência em informação como inovação social: uma revisão sistemática de literature”. Em Questão, v. 29, 2023, p. 126500. DOI: 10.19132/1808-5245.29.126500. https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500 . Acessado 07 ago. 2023.
Santos, Alessandra de Souza, Maia, Luiz Cláudio Gomes, e Kerr Pinheiro, Marta Macedo. “Competência em informação e inovação social: a interdisciplinaridade em foco”. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 13, n. 1, 2022a, p. 27-46. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p27-46. https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/190716 . Acessado 23 jul. 2023.
Santos, Alessandra de Souza, Maia, Luiz Cláudio Gomes, e Kerr Pinheiro, Marta Macedo. “Competência em Informação como Fator de Inovação Social: emancipação social pela transformação”. Brazilian Journal of Information Science: research trends, v. 16, 2022b, p. e02149. DOI: 10.36311/1981-1640.2022.v16.e02149. https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12910 . Acessado 23 jul. 2023.
Santos, Alessandra de Souza, Maia, Luiz Cláudio Gomes, e Kerr Pinheiro, Marta Macedo. “A Teoria da Atividade na Compreensão da Competência em Informação como Inovação Social”. Brazilian Journal of Information Science: research trends, v. 15, 2021, p. e02129. DOI 10.36311/1981-1640.2021.v15.e02129. https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12493 . Acessado 23 jul. 2023.
Santos, Alessandra de Souza. “Competência em informação e inovação social”. Organizado por Marta Valentim e Regina Célia Baptista Belluzzo. Perspectivas em competência em informação. ABECIN Editora, 2020, pp. 203-231.
Tuomi-Gröhn, Terttu. “Developmental transfer as a goal of internship in practical nursing”. Between school and work: new perspectives on transfer and boundary-crossing. Emerald Group Publishing Limited, 2003, pp. 199-231.
Vitorino, Elizete Vieira. “A técnica inovadora: a título de introdução”. Competência em informação no Brasil: dimensão técnica e perspectivas interdisciplinares. Paco Editorial, 2021, pp. 17-25.
Vitorino, Elizete Vieira, e Piantola, Daniela. "Dimensões da competência informacional (2)". Ciência da Informação, v. 40, n. 1, 2011, p. 99-110. http://www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a08v40n1.pdf. Acessado 27 jun. 2023.
Yin, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Bookman, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia, Marta Macedo Kerr Pinheiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.