Copyright, plagiarism and co-authorship

academic and ethical

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2020.v14n1.04.p57

Keywords:

Plagiarism, Copyright, Co-authorship, Ethics, Self-Plagiarism

Abstract

Copyright, plagiarism and co-authorship are themes that arouse controversy in the academic world, especially under ethical and legal parameters.  The general objective of this research is to understand, from the perspective of copyright, non-plagiarism and co-authorship, how the use of information and its belonging to others can be made without having an unethical or anti-legal attitude, as well as demystifying self plagiarism. To that end, the research question was: “From the perspective of copyright, non-plagiarism and co-authorship, how can the use of information of his or her own and of others be used without having an unethical or anti-legal attitude?” The methodology used was bibliographic and reflection research, using qualitative arguments. As result, there is an important debate involving two problematic sides of the “same coin”. On one side, are those who produce more works, with their researches and writings, the publishers, periodicals, courses and regulatory agencies; And on the other side are those who are asked (required) to produce in quantity and quality and do not fit well to this requirement, for not having that profile, and that often resort to “sellers of academic works”, by copying parts or the work of others or repeating their work already done as something new. It is known that to meet the academic demands of production, many people use unethical subterfuges to achieve their goals, and others take advantage, creating a lucrative business. The regulatory and supervisory bodies attempt to act and inhibit such practice, such as the creation of the Copyright Law, plagiarism detection software and others. However, this practice is far from being completely eliminated. This article will discuss the unfolding of issues of copyright, plagiarism and co-authorship, instigating the academy itself to reflect not only on the students’ attitudes, but also on teachers and researchers. We conclude that not everything that seems to be a crime is so and it is necessary to review practices and requirements that try to make the researcher a producer in series of publications without relativizing the condemnation of the unethical practice of false authorship

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Author Biographies

  • Roberto Vilmar Satur, UFPB - Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando em Ciência da Informação (PPGCI/UFPB). Professor do Departamento de Mediações Interculturais do CCHLA da UFPB. Mestre em Economia, Especialista em Comércio Exterior, Bacharel em Economia e em Administração.

  • Guilherme Ataide Dias, Departamento de Ciência da Informação do CCSA - Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

    Graduado em Ciência da Computação pela Universidade Federal da Paraíba ? UFPB Campus II (1990), Bacharel em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa ? UNIPE (2010), Mestre em Organization & Management pela Central Connecticut State University ? CCSU (1995), Doutor em Ciência da Informação (Ciências da Comunicação) pela Universidade de São Paulo ? USP (2003) e Pós-Doutor pela UNESP (2011). Atualmente é professor Associado III na Universidade Federal da Paraíba, lotado no Departamento de Ciência da Informação. Está envolvido com a Pós-Graduação através do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação e Programa de Pós-Graduação em Administração, ambos da UFPB . Tem interesse de pesquisa nas seguintes temáticas: Representação do Conhecimento; Arquitetura da Informação; Segurança da Informação; Tecnologias da Informação e Comunicação; Informação em Saúde; Redes Sociais; Software Livre; Direito, Ética e Propriedade Intelectual no Ciberespaço; Gestão de Dados Científicos; Informação Jurídica; Atualmente é Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ) do CNPq.

  • Armando Manuel Barreiros Malheiro da Silva, Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação da FLUP - Universidade do Porto (U. Porto).

    Professor Catedrático do Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação, da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Doutor em História Contemporânea de Portugal pela Universidade do Minho, aprovado com distinção e louvor. É graduado em História pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto e em Filosofia pela Faculdade de Filosofia de Braga da Universidade Católica Portuguesa. Tem pós-graduação em Biblioteconomia e Arquivologia pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Pelo trabalho desenvolvido em mais de uma década de intensa cooperação cientifica praticada no domínio da Ciência da Informação e Documentação, Arquivologia, Museologia, Comunicação, Literacia da Informação e Plataformas Digitais. No Brasil é professor convidado, pesquisador-colaborador, orientador e consultor ad hoc em projetos científicos e programas de Mestrado, Doutorado e Pós-doutoramento de diversas universidades. É professor do Doutorado em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais da Universidade do Porto e Universidade de Aveiro.  Participa como membro de bancas de dissertações e teses de Programas de Mestrado e Doutorado nas universidades portuguesas (Universidade de Coimbra, Universidade do Minho, Universidade de Évora e Universidade Católica Portuguesa), da Espanha e do Brasil. Com várias décadas dedicadas ao ensino, pesquisa e extensão já publicou inúmeros livros, capítulos de livros, artigos científicos para revistas nacionais e estrangeiras. Participa como palestrante de Congressos Nacionais e Internacionais discutindo os rumos das Ciências Sociais e Ciências Humanas.

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Published

2020-03-27

How to Cite

“Copyright, Plagiarism and Co-Authorship: Academic and Ethical”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 14, no. 1 - jan-mar, Mar. 2020, pp. 57-87, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2020.v14n1.04.p57.