Dialogues between Information Information literacy and Professional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023041

Keywords:

Competência em informação; Educação Profissional e Tecnológica; Educação para o trabalho; Ação docente.

Abstract

It analyzes the social network of co-authorship of the production of national journals of Information Science in the altmetrics theme. It is characterized as research of a basic nature with a quantitative and qualitative approach; descriptive as to the objectives; bibliography and survey. The corpus comprised articles published between 2010-2022 in national scientific journals in the area of ​​Information Science with Qualis CAPES (2017-2020) A1 and A2, namely: Transinformação, Perspectivas em Ciência da Informação, Informação & Sociedade: estudos, Informação & Informação, Encontros Bibli and Em Questão. 30 articles were obtained, most published between 2019 and 2021. Among the most used keywords, the following stand out: altmetrics, bibliometrics, alternative metrics, on-line attention, altmetric indicators, disclosure science, visibility and public engagement. In the social network of co-authorship, 44 nodes/actors were identified, grouped into nine sub-networks, five dyads, one triad, one network with four actors and one with five, in addition to a cluster composed of 20 actors. ARAÚJO, R. F. and CAREGNATO, S. E. showed a degree of centrality. The actors showed links with national and international institutions. It is concluded that collaboration and institutional links reiterate the richness of the links built, especially when observing the exchange of knowledge and the collaborative construction of new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katiúscia Sousa Dias, SENAC / Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Bibliotecária do Senac. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal mdo Ceará.

References

Araujo, R. M. L., e Rodrigues, D. S. “Referências sobre práticas formativas em educação profissional”. 2005. Boletim Técnico do Senac, v. 36, n. 2, p. 51-63, 2010, https://www.bts.senac.br/bts/article/view/218. Acessado 05 abr. 2023.

Belluzzo, R. C. B. et. al. “Information literacy: um indicador de competência para a formação competente de professores na sociedade do conhecimento”. Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 1, p. 81-99, dez. 2004.

Belluzzo, R. C. B. Como desenvolver a competência em informação (CI): uma mediação integrada entre a biblioteca e a escola. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p.11-14, out. 2008, https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2018/08/pdf_c5d094d2fb_0000030696.pdf. Acessado 18 jun. 2023.

Belluzzo, R. C. B. “O uso de mapas conceituais e mentais como tecnologia de apoio à gestão da informação e da comunicação: uma área interdisciplinar da competência em informação”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 87-89, dez. 2006, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/19. Acessado 18 jun. 2023.

Borko, H. “Information Science: What is it?” American Documentation, v. 19, n. 1, p.3-5, jan. 1968, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.5090190103. Acessado 18 mar. 2023.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. “Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional”. Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado 18 abr. 2023.

Brasil. Histórico da EPT. Ministério da Educação, 2009, http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept/historico-da-ept. Acessado 18 abr. 2023.

Brasil. Histórico da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil. Ministério da Educação, 2018, http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept/historico-da-ept. Acessado 18 abr. 2023.

Campelo, B. “O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional”. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/986. Acessado18 fev. 2022.

Campello, B. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Catt, R., e Lau, J. Towards information literacy indicators. UNESCO: Paris, 2008, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158723. Acessado 18 abr. 2023.

Choo, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2006. 425p.

Cordão, F. A. “A LDB e a nova educação profissional”. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, p. 10-24, 2002, https://www.bts.senac.br/bts/issue/view/63/90. Acessado 07 maio. 2023.

Deluiz, N. “A globalização econômica e os desafios à formação profissional”. Boletim Técnico Do Senac. Revista de Educação Profissional, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, p.73-79, set./ dez. 2004. https://www.bts.senac.br/bts/article/view/500. Acessado 07 maio. 2023.

Depresbiteris, L. “Competências na Educação Profissional - É possível avaliá-las?” Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v.31, n.2, mai./ago. 2005, http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/333. Acessado 18 abr. 2023.

Duarte, E. S.; Oliveira, N. A., e Koga, A. N. “Escola unitária e formação omnilateral: pensando a relação entre trabalho e educação”. XI Anped Sul – Reunião Científica Regional da Anped, UFPR, Curitiba – Paraná, 2016, http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo12_EVANDR O-SANTOS-DUARTE-NEIVA-AFONSO-OLIVEIRA-ANA-LÚCIA-KOGA.pdf. Acessado 18 abr. 2023.

Dudziak, E. A. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas, 2001, http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/. Universidade de São Paulo, Tese de Doutorado. Acessado 18 jan. 2023.

Dudziak, E. A. “Information literacy: princípios, filosofia e prática”. Ci. Inf. , Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003, http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/123/104. Acessado 18 jan. 2023.

Farias, G. B. de; e Belluzzo, R. C. B. “Competência em Informação: perspectiva didática pedagógica”. Informação & Informação, [S.l.], v. 22, n. 3, p. 112-135, dez. 2017, http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/26716/22728. Acessado 20 jun. 2023.

Fonseca, A., e Spudeit, D. F. A. O. “O trabalho cooperativo entre bibliotecários e professores para o desenvolvimento da competência em informação: criação de um programa voltado para alunos do ensino médio”. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 12, n. 1, 2016, http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/112482/116766. Acessado 09 jun. 2023.

Gasque, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, 2012. 178 p.

GasqueE, K.C. G. D. “Competência em informação: conceitos, características e desafios”. Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan-jun. 2013, https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315. Acessado 25 jun. 2023.

Hatschbach, M. H. de L., e Olinto, G. “Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 20-34, jan./jun. 2008, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/download/64/78. Acessado 18 mar. 2023.

Ifla. Diretrizes sobre o desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. Veracruz, 2008, http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pt.pdf. Acessado 15 mar. 2023.

Moura, D. H. “Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração”. Rev. Holos, ano 23, v. 2, p. 4-30, 2007, https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acessado 15 fev. 2023.

Pereira, R. Desenvolvendo a competência em informação: resultados da prática no ensino fundamental. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.

Perrenoud, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

Santos, C.A. dos. Competência em Informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica. 2017, https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/ santos_ca_do.pdf. Universidade Estadual Paulista, Tese de Doutorado. Acessado 15. fev. 2023.

Santos Junior, M. dos., e Sales Paixão, P. B. “O estado da arte da Competência em Informação na educação profissional brasileira mediada pelo bibliotecário através da Educação a Distância (EAD)”. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 7, n. 2, p. 19-32, set. 2020, https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/9504. Acessado 15 jan. 2023.

Saracevic, T. “Interdisciplinarity nature of Information Science”. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, p. 36-41, abr. 1995, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/608. Acessado 15 fev. 2022.

Saviani, D. “Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos”. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, abri. 2007, https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt . Acessado 15 fev. 2023.

Senac. Dn. Referências para a educação profissional do Senac. Rio de Janeiro: SENAC/DN., 2004. 80p.

Silva, C. R. S. da., Nunes, J. V., e Teixeira, T. M. C. “Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação”. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 185-205, 2020, https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/158094. Acessado 29 mar. 2023.

Spudeit, D. “Proposta de um programa para desenvolvimento de competência em informação para alunos do ensino profissional”. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 2, n. 2, p. 67-77, out. 2015, https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1782. Acessado 31 jan. 2023.

Spudeit, D. “Programas para o desenvolvimento de competências informacionais: implementação, metodologias e avaliação”. In: ALVES, F. M. M.; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. de O (Org.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. EDUFBA, 2016.

Varela, A. V.; Barbosa, M. L. A., e Farias, M. G. G. “Desenvolvimento de competências informacionais, científicas e tecnológicas: responsabilidade do ensino superior com parceria entre a docência e a biblioteca”. In: BELLUZZO, Regina Celia Baptista; FERES, Glória Georges (Orgs.). Competência em informação: de reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. p. 176-208.

Veiga, M. S. “O professor e a competência informacional: um olhar sobre os alunos do Pibid do Instituto Federal de Educação Tecnológica de Rondônia”. Educação Pública, v.19, nº 28, 5 de novembro de 2019, https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/28/o-professor-e-a-competencia-infor macional-um-olhar-sobre-os-alunos-do-pibid-do-instituto-federal-de-educacao-tecnolog ica-de-rondonia. Acessado 03 abr. 2023.

Vitorino, E. V., e Piantola, D. “Dimensões da competência informacional”. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328. Acessado 18 fev. 2023.

Published

2023-09-29

How to Cite

Dias, Katiúscia Sousa, and Gabriela Belmont de Farias. “Dialogues Between Information Information Literacy and Professional and Technological Education”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Sept. 2023, p. e023041, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023041.