Mediation of enchated reading:

music that narrates story by Márcia Evelin

Authors

  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Bahia
  • Ana Claudia Medeiros de Sousa Universidade Federal da Bahia
  • Pamela Oliveira Assis Universidade Federal da Bahia
  • Laura Maria Moreira Couto Universidade Federal da Bahia
  • João Manoel Santana Ferreira Santos Universidade Federal da Bahia
  • Uélber Conceição dos Santos Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023026

Keywords:

Reading, Reading mediation, Mediation of musical reading, Márcia Evelin

Abstract

The objective of this study was to highlight the mediation of the reading realized by Márcia Evelin, through musical composition, and to what extent her production reveals cultural traits. As for the methodology, this research is characterized as descriptive, having as a method the documental research, associated with the case study, investigating the production and the mediating role of Márcia Evelin. Among the results, it was possible to verify the need for the reading mediator to align his reading training to professional practice, contributing to a broad perception of the needs and expectations of the readers, and this attitude is associated with the adoption of different informational devices that expand the repertoire of both the mediator and the reader. It is concluded that music, when adopted in the mediating action, enhances the evocation of characteristic and demarcating elements of its producers and provides a favorable terrain for the active participation of readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

    Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

  • Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia

    Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

  • Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Bacharela em Biblioteconomia e Documentação pela UFBA. 

  • Laura Maria Moreira Couto, Universidade Federal da Bahia

    Estudante de iniciação científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal da Bahia.

  • João Manoel Santana Ferreira Santos, Universidade Federal da Bahia

    Estudante de iniciação científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal da Bahia.

  • Uélber Conceição dos Santos, Universidade Federal da Bahia

    Estudante de iniciação científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal da Bahia.

References

Almeida Júnior, Oswaldo Francisco. “Mediação da informação: um conceito atualizado”. Mediação oral da informação e da leitura. Org. por Sueli Bortolin, João Arlindo dos Santos Neto, e Rovilson José da Silva. ABECIN, 2015. p. 9-32.

Antunes, Irandé. Aula de português: encontro e interação. Parábola Editorial, 2003.

Cavalcante, Lidia Eugenia. “Mediação e narrativa na voz dos contadores de história”. Mediação oral da informação e da leitura. Org. por Sueli Bortolin, João Arlindo dos Santos Neto, e Rovilson José da Silva. ABECIN, 2015. p. 107-124.

Evelin, Marcia. @marciaevelindecarvalho. Instagram, 11 dez. 2021, https://www.instagram.com/marciaevelindecarvalho/ Acessado 6 fev. 2023.

Evelin, Marcia. @MarciaEvelin. Facebook, 6 fev. 2023, https://www.facebook.com/marcia.evelin.5?mibextid=ZbWKwL. Acessado 6 fev. 2023.

Evelin, Marcia. @marciaevelindecarvalho. Youtube, 2023, https://www.youtube.com/@marciaevelindecarvalho2300. Acessado 6 fev. 2023.

Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Editora Cortez, 1989, p. 29.

Mateus, Bárbara Maria Vieira, e Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman. “O uso da música na biblioteca escolar”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 13, no. esp., 2017, pp. 2020-2036, http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/297. Acessado 18 mar. 2022.

Martins, Maria Helena. O que é leitura. 9. ed. Brasiliense, 1988, https://pt.scribd.com/doc/30652716/O-que-e-Leitura-Maria-Helena-Martins. Acessado 18 mar. 2022.

Nogueira, Monique Andries. “A música e o desenvolvimento da criança”. Revista UFG, vol. 6, no. 2, 2004, pp. 22-25, https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48654/23876. Acessado 4 maio 2022.

Oliveira, Priscila Felix de, e Severino, Thiago Saveda. “O teatro e a música como auxílio no ato de leitura”. Brasil Escola, c2022. https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-teatro-musica-como-auxilio-no-ato-leitura.htm. Acessado 28 maio 2022.

Petit, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Editora 34, 2008.

Pieruccini, Ivete. “Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação”. Anais do 8º Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência Da Informação: Salvador, UFBA, 2007, http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT3--159.pdf. Acessado 13 maio 2022.

Sousa, Ana Cláudia Medeiros de, et al., “Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 16, 2020, pp.1-20, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Acessado 10 mar. 2022.

Published

2023-05-25

How to Cite

“Mediation of Enchated Reading: : Music That Narrates Story by Márcia Evelin”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, May 2023, p. e023026, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023026.

Most read articles by the same author(s)