Development of information competence in the Covid-19 pandemic

contribution of Higher Education Institutions in the Northern Region of Brazil

Authors

  • Leonardo Gomes Remigio Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mateus Rebouças Nascimento Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0001-9211-327X
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02122

Keywords:

Information literacy, Covid-19, University education, North region

Abstract

With the objective of examining the contribution of universities and federal institutes in the Northern Region of Brazil to the development of information competence in coping with the Covid-19 pandemic, this study discusses information competence in the context of higher education considering the reconfigured society scenario by the Covid-19 pandemic, mapping the actions of these spaces for the development of information competence in combating the pandemic. With regard to methodological procedures, this study is exploratory and descriptive in terms of its objectives and uses a qualitative approach when describing the practices examined and identified in the universities and institutes under analysis. In order to investigate the initiatives developed by public HEIs, searches were carried out on news on the institutions' websites using terms related to Covid-19, according to the group of indicators proposed by UNESCO (2008) as a guide for inferences about the contribution of initiatives in universities and institutes. It was concluded that the competence in information in the scope of the HEIs located in the Northern Region of Brazil, permeates issues related to the development of platforms, mapping of sources and dissemination of informational materials.

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Author Biographies

  • Leonardo Gomes Remigio, Universidade Federal de Santa Catarina

    Bachelor's Degree in Library Science from the Federal University of Amazonas (2014). Specialist in Knowledge Management and Information Technologies from Universidade Luterana do Brasil (2018). He is currently a Librarian-Documentalist at the Federal University of Amazonas and is currently taking a Master's degree in the Post-Graduate Program in Information Science at the Federal University of Santa Catarina. Member of the research group "Management Center for Sustainability" (UFSC).

  • Mateus Rebouças Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina

    Master's student of the Graduate Program in Information Science at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). She holds a degree in Library Science from the Federal University of Amazonas (UFAM) (2019). He was president of the Academic Center of Library Science of Amazonas (CABAM) (2019-2020), student representative in the collegiate of the course of Library Science of the Federal University of Amazonas (2019-2020) and intern of the Regional Electoral Court of Amazonas (TRE-AM) at Library, Archive and Publishing Section (SEBIB) from 2018 to 2019. Currently, he is a member of the Research Group on Information and Knowledge Management in the Amazon (GICA). He has experience in the field of Information Science, with an emphasis on planning and managing information units, metric studies of information and informational competence.

  • Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina

    Bolsista Produtividade CNPq, Nível 2, Processo: 308821/2019-0, a partir de março de 2020. Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da competência em informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da competência em informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

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Published

2021-10-14

How to Cite

“Development of Information Competence in the Covid-19 Pandemic: Contribution of Higher Education Institutions in the Northern Region of Brazil”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 15, Oct. 2021, p. e02122, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02122.