ACADEMIC PROFILE OF INFORMATION SCIENCE RESEARCHERS IN BRAZIL
lattes platform indicators
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02114Keywords:
Interdisciplinarity, Information Sciense, Epistemology, Lattes PlatformAbstract
Interdisciplinarity is constituted as an inclusive practice of knowledge aiming at the construction of new scientific knowledge or that meet the social demand of varied professional profiles and multiple competences. Therefore, the objective is to analyze the academic profile of researchers working in the area with regard to the interdisciplinary possibilities that are presented to Information Science. It is a descriptive research and a quantitative approach based on the indicators of the areas of activity contained in the Lattes Platform. 2,533 researchers' curricula were evaluated, considering academic background and area of expertise. As a result, the research shows that the area of Applied Social Sciences is the one with the largest number of researchers working in Information Science, both in undergraduate and graduate courses. In the disciplinary training of researchers, research shows that Librarianship is the most representative undergraduate course with 21.97%, followed by History 8.16%, Computing 6.85%, Engineering 6.38%, Administration 6.28% and Social Communication 6.11%. Through the analysis by area of activity, it was possible to conclude that Administration, Communication, Computer Science, Education and History are the areas of greatest interaction with Information Science. Thus, the research finds that, in the current scenario, Information Science has a strong relationship with other areas of knowledge and that, through interdisciplinary possibilities, influences and is influenced in the epistemological development of the human, social and computational sciences.
Downloads
References
Alentejo, E. S. and Santos, A. V. “A organização interdisciplinar da ciência da informação no Brasil: perspectivas dos programas de pós-graduação.” Ponto de Acesso, vol. 5, no. 1, 2011, pp. 27-50. doi: 10.9771/1981-6766rpa.v5i1.4722. Acessado 12 abr. 2020.
Alves, C. A. and Duarte, E. N. “A relação entre a Ciência da Informação e a Ciência da Administração.” Transinformação, vol. 27, no. 1, 2015, pp. 37-46. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862015000100037&lng=pt&tlng=pt. Acessado 08 out. 2020.
Araújo, C. A. “Fundamentos da Ciência da Informação: correntes teóricas e o conceito de informação.” Perspectivas em Gestão & Conhecimento, vol. 4, no. 1, 2014, pp. 57-79. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/19120/10827. Acessado 08 out. 2019.
Bartlett, J. C. and Dalkir, K. “Librarianship and beyond: the twenty-year evolution of an interdisciplinary curriculum.” Education for Information, vol. 36, no. 2, 2020, pp. 139-155. doi: 10.3233/EFI-190313. Acessado 09 out. 2020.
Bicalho, L. “Interações disciplinares presentes na pesquisa em ciência da informação.” Transinformação, vol. 23, no. 2, 2011, pp. 113-126. doi: 10.1590/S0103-37862011000200003. Acessado 08 out. 2020.
Borko, H. “Information Science: What is it?” American Documentation, vol. 19, no. 1, Jan 1968, pp. 3-5. doi: 10.1002/asi.5090190103. Acessado 08 out. 2019.
Cafezeiro, I.; Costa, L. C. and Kubrusly, R. S. “Ciência da computação, ciência da informação, sistemas de informação: uma reflexão sobre o papel da informação e da interdisciplinaridade na configuração das tecnologias e das ciências.” Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 21, no. 3, 2016, pp. 111-133. http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2681/1792. Acessado 04 nov. 2020.
Capes. “Tabela de áreas do conhecimento”. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/TabelaAreasConhecimento_072012_atualizada_2017_v2.pdf Acesso em: 01 jun. 2021
Capurro, R. “Epistemologia e ciência da informação.” In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO - ENANCIB, 5. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: UFMG, 2003. http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acessado 19 nov. 2020.
Castanha, R. G. and Valentim, M. L. P. “O perfil disciplinar da ciência da informação no brasil: um estudo em torno da formação disciplinar dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq.” Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, vol. 13, no. 1, 2018, pp. 10-20. doi: 10.22478/ufpb.1981-0695.2018v13n1.39469. Acessado 12 abr. 2020.
Coelho, F. C. Computação Científica com Python. Petrópolis: Edição do autor, 2007.
Committee on facilitating interdisciplinary research et al. Facilitating Interdisciplinary Research. Washington, D.C.: The National Academies Press, 2004.
Dias, T. M. R. Um estudo sobre a produção científica brasileira a partir de dados da plataforma Lattes, 2016. Tese (Doutorado em Modelagem Matemática e Computacional) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte. https://sig.cefetmg.br/sigaa/verArquivo?idArquivo=2033874&key=d8d1d2008e1ebe20f0f136527af3a222. Acessado 12 fev. 2020.
Dal’Evedove, P. R. and Fujita, M. S. “O movimento interdisciplinar em Ciência da Informação uma reflexão epistemológica”. DataGramaZero - Revista de Informação, vol. 14, no. 3, 2013. https://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/53479. Acessado 06 fev. 2020.
Excel. Microsoft Corporation, 2019. Seatle – EUA.
Freire, G. H. “Ciência da informação: temática, histórias e fundamentos.” Perspectivas em Ciências da Informação, vol. 11, no. 1, 2006, pp. 6-19. doi: 10.1590/S1413-99362006000100002. Acessado 15 jan. 2020.
Freund, G. P.; Sembay, M. J. and De Macedo, D. D. J. “Proveniência de dados e segurança da informação: relações interdisciplinares no domínio da Ciência da Informação.” Revista ibero-americana de ciência da informação, vol. 12, no. 3, 2019, pp. 807-825. doi: 10.26512/rici.v12.n3.2019.21203. Acessado 19 nov. 2020.
Hjørland, B. “Domain analysis in information science. Eleven approaches – traditional as well as innovative”. Journal of Documentation, vol. 58, no. 4, 2002, pp. 422-462. doi: 10.1.1.199.7788. Acessado 20 mai. 2020.
Jantsh, E. “Towards interdisciplinarity and transdisciplinarity in education and innovation.” In Apostel, L. et al. (Eds.). Interdisciplinarity: problems of teaching and research in universities, Paris: OECD Publications, 1972. pp. 97–121. doi: 10.1007/BF01956879. Acessado 15 mar. 2020.
Japiassu, H. F. Introdução ao Pensamento Epistemológico. 2.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.
Lança, T. A.; Amaral, R. M. and Gracioso, L. S. “Multi e interdisciplinaridade nos programas de pós-graduação em Ciência da Informação brasileiros.” Perspectivas em Ciências da Informação, vol. 23, no. 4, 2018, pp. 150-183. doi: 10.1590/1981-5344/3608. Acessado 15 mar. 2020.
Lane, J. “Let’s make Science metrics more scientific.” Nature, vol. 464, no. 7388, 2010, pp. 488-489. doi: 10.1038/464488a. Acessado 24 dez. 2019.
Dias, T.M.R. LattesDataXplorer. 2016. Divinópolis – Brasil.
Le Coadic, Y. F. A Ciência da Informação. 2. ed. Brasília: Briquet Lemos Livros, 2004.
Lemos, L. H. and Karpinski, C. “Representação da informação e Ecomuseu: interdisciplinaridade entre Ciência da Informação e Museologia.” Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 25, no. 2, 2020, pp. 262-284. doi: 10.1590/1981-5344/3722. Acessado 08 out. 2020.
Maricato, J. M. and Reis, F. “Relações interdisciplinares entre a ciência da informação e a ciência da comunicação: uma análise a partir de citações, formação das bancas e palavras-chave das teses das áreas.” Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 22, no. 1, 2017, pp. 112-132. http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2630/1829. Acessado 04 nov. 2020.
Marques, K. C. O currículo Lattes e a política científica no Brasil: objetividade e subjetividades, 2009. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8187/1/Microsoft%20Word%20-%20O%20Curr%c3%adculo%20Lattes%20e%20a%20pol%c3%adtica%20cient%c3%adfica%20.pdf. Acessado 04 nov. 2017.
Mena-Chalco, J. P. and Cesar-Jr, R. M. “Prospecção de dados acadêmicos de currículos Lattes através de scriptLattes.” Capítulo do livro: "Bibliometria e Cientometria: reflexões teóricas e interfaces". São Carlos: Pedro & João Editores. Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi e Jacqueline Leta (Orgs.), 2013, pp. 109-128. doi: 10.13140/RG.2.1.5183.8561. Acessado 08 out. 2020.
Menezes, N. N. C. Introdução à programação com Python: algoritmos e lógica de programação para iniciantes. São Paulo: Novatec Editora, 2010.
Morin, E. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2005.
Morin, E. O problema epistemológico da complexidade. 3. ed. Lisboa: Europa América, 2002.
Nisenbaum, M. S. A. and Pinheiro, L. N. V. R. “Métodos para medição da interdisciplinaridade adotados na Ciência da Informação.” In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO - ENANCIB, 17. Anais eletrônicos... Salvador: UFBA, 2016. http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2016/enancib2016/paper/viewFile/3874/2588. Acessado 15 mar. 2020.
Pádua, M. A. et al. “A dimensão ontológica: um caminho possível para a concretização da interdisciplinaridade.” Educação e Pesquisa, vol. 44, 2018, e166665. doi: 10.1590/s1678-4634201709166665. Acessado 19 nov. 2020.
Pinheiro, L. V. R. “Mutações na ciência da informação e reflexos nas mandalas interdisciplinares.” Informação & Sociedade: Estudos, vol. 28, no. 3, 2018. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/43317/22019. Acessado 12 abr. 2020.
Pombo, O. “Interdisciplinaridade e Integração dos saberes.” LIINC em Revista, vol. 1, no. 1, 2005. doi: 10.18617/liinc.v1i1.186. Acessado 15 mar. 2020.
Pombo, O. “Epistemologia da interdisciplinaridade.” Seminário Internacional Interdisciplinaridade, Humanismo, Universidade. Anais... Porto: Universidade do Porto, 2003. doi: 10.48075/ri.v10i1.4141. Acessado 16 mar. 2020.
Python, Python Software Foundation. Versão 3.7, 2018. Beaverton – EUA.
Rees, A. and Saracevic, T. “Education for information science and its relation to librarianship.” [não publicado], 1967.
Santos, G.; Coelho, M. T. A. D and Fernandes, S. A. F.. “A produção científica sobre a interdisciplinaridade: uma revisão integrativa.” Educação em revista, vol. 36, 2020, e226532. doi: 10.1590/0102-4698226532. Acessado 19 nov. 2020.
Saracevic, T. “Ciência da informação: a origem, evolução e relações.” Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 12, no. 1, 1996. http://www.scielo.br/pdf/pci/v18n4/15.pdf. Acessado 02 nov. 2019.
Silva, A. K. A.; Lima, I. F. and Araújo, C. A. V. “Desvelando a interdisciplinaridade da ciência da informação: o enfoque dos alunos do PPGCI/UFMG.” Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, vol. 4, no. 1, 2009. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/24315. Acessado 12 abr. 2019.
Su, F.; Zhang, Y. and Immel, Z. “Digital humanities research: interdisciplinary collaborations, themes and implications to library and information science.” Journal of Documentation, vol. 77, no. 1, 2020, pp. 143-161. doi: 10.1108/JD-05-2020-0072. Acessado 19 nov. 2020.
Vieira, K. R. and Karpinski, C. “The historical and epistemological relations between Librarianship and Information Science in the Brazilian scientific Production.” Transinformação, vol. 31, 2019, e180043. doi: 10.1590/2318-0889201931e180043. Acessado 08 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 André Vinícius Gonçalves, Cezar Karpinski, Gustavo Medeiros de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.