Inclusive school library

analysis about autistic spectrum disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1940-1640.2020.v14n3.10302

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder, School Library, Inclusive Library, Assistive Technology, Librarian Performance

Abstract

The dizzying growth of autistic people poses challenges for society as a whole and the school library could not be exempt from such responsibilities. In Brazil, data related to autism will be revealed for the first time in the 2020 Census, as the Brazilian Institute of Geography and Statistics is conducting a survey of the census aimed at this audience. The article presents a systematic analysis carried out in the scientific production of the area of Library and Information Science on the subject - the autistic spectrum disorder and the performance of the school library. In order to identify the inclusive actions that could be proposed by the library for the inclusion of these students. The methodological approach used was to systematically review the literature of 17 articles retrieved from the Information Science Database, for the analysis of the data, the thematic analysis method was used. The results pointed to a lack of publications on autism spectrum disorder in the area of Library Science and Information Science. We found that the inclusion of these students is a very rich and challenging field for future investigations. The assistive technologies, ludic resources and the continuing education of the librarian are great allies for an inclusive school library.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renata Kelly Oliveira Sampaio, Escola Espaço Aberto

    Bibliotecária Escolar. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará.

  • Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Ciência da Informação. Docente do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo de pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação.

References

Bento, António V. “Como fazer uma revisão da literatura: Considerações teóricas e práticas”. Revista JA (Associação Académica da Universidade da Madeira), vol. 7, no. 65, mai. 2012, pp. 42-44.

Brasil. Decreto nº 6.949, de 25 de Agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007.

Brasil. Lei n.º 13.861, de 18 de julho de 2019. Institui as especificidades inerentes ao transtorno do espectro autista nos censos demográficos, e altera o art. 17 da Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989. Brasília, DF, 2019.

Brasil. Lei n.º 12.764, de 27 de novembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista? e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF, 2012.

Brasil. "Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País". Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 25 mai. 2010.

Brasil. Portaria nº555, de 2007, prorrogada pela Portaria nº 948/2007. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

Centers for Disease Control and Prevention. Increase in Developmental Disabilities Among Children in the United States. 2018.

Classificação de Transtornos Mentais e de Comportamento da CID-10; Descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Artes Médicas,1997.

Cunha, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 4 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2016.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders - DSM-5. 5 ed. American Psychiatric Association, 2014.
Ferrari, Pierre. Autismo Infantil: o que é e como tratar. Paulinas, 2007.

Gaiato, Mayra and Teixeira, Gustavo. O Reizinho Autista: Guia para lidar com comportamentos difíceis. Versos, 2018.

International Federation of Library Associations. Diretrizes da IFLA para Biblioteca Escolar. 2016.

Klin, Ami. “Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral”. Revista Brasileira de Psiquiatria, vol. 28, supl. 1, mai. 2006, pp. 3-11.

Marcolino, M. A. R. and Castro Filho, C. M. “O bibliotecário na biblioteca escolar e os usuários especiais: o desafio da inclusão.” Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 10, n. Especial, 2014.

Santos, M. P. and Diniz, C. N. “A inclusão dos usuários com transtorno de espectro autista pela prática do letramento informacional na biblioteca escolar.” Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, vol. 23, no. 1, 2018, pp. 92-106.

Storti, V. R. et al. "Promover a acessibilidade aos deficientes visuais e baixa visão à rede de bibliotecas da Unesp”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 10, no. Especial, 2014.

Surian, Luca. Autismo: Informações essenciais para familiares, educadores e profissionais de saúde. Paulinas, 2010.

Published

2020-09-04

How to Cite

“Inclusive School Library: Analysis about Autistic Spectrum Disorder”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 14, no. 3 - jul-set, Sept. 2020, p. e020007, https://doi.org/10.36311/1940-1640.2020.v14n3.10302.